AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.213

Högt CO2500 samt HC värde vid beskitningen.

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Hej

Jag har läst att det finns ungefär 50 olika möjliga orsaker på detta problemet, men någon kanske kan skicka mig i rätt riktning.

CO = 0,3 (0,5)
CO 2500 = 0,6 (0,3) <-
HC = 381 (100) <-
LAMBDA = 1,01 (0,97-1,03)

Måster erkänna att jag inte har skött bilen sådär jättebra, men den har gått felfritt i de 2,5 år som jag har haft den. Alltid rena papper på besiktningen. Hade tänkt sälja den, därför jag inte har gjort något på den på senare tid.

320 E36 -92, ca 19000mil.

Har inte bytt stift, har dock nya liggandes hemma. (10.000mil modellen)
Bytte olja senast i höstas
Bytte luftbälgen dagen innan besiktningen, då den var full av sprickor.
Bakre ljuddämparen är rostig.

Borde jag börja med att skicka in den för felkodsavläsning, direkt, eller ska jag börja kolla t.ex:
*Avgassystemet
*Alla slangar
*Luftfilter (öppet)
*Stiften och byta dem
*Byta olja och filter

Tacksam för svar!

Mvh
Rickard

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, tycker det du skriver att du ska göra är en bra början iaf..

Hög HC halt KAN ju ha med det att göra att du inte bytt stiften...t.ex.
Tyder på att oförbrännd soppa åker vidare s.a.s. utan att vara med i förbränningen.
Likaså verkar det som att motorn får "lite svårt" att förbränna bränsle vid högre varvtal(CO 2500=0,6) vilket också KAN vara dåliga stift, tändspolar osv..
Motorn spinner annars som en katt i alla varvtal?

Inte såå vansinnigt dåliga värden heller, men visst, komma igenom besiktningen vill man ju ;)

Mvh Janne.
Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Tack för svaret. Jag är tyvärr inte direkt bilkunning, även om jag inte har tummen mitt i handen när det gäller att meka och så, men jag tycker i alla fall inte att motorn låter konstigt/ojämt mellan 700-6000 varv.

Jag får testa att svetsa lite på avgassystemet, byta stiften och göra lite service och se vad som händer. Man vill ju inte lägga ut en förmögenhet på en bil i den prisklassen.

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Nu har vi bytt stiften, coh det var olja på dem som kommer ovanifrån, så antagligen är ventilkåpspackningen kass, får se om jag ev. byter den med.

I övrigt går den jämt och fint, och startar alltid väldigt lätt.

Det hörs att det är något litet hål på avgassystemet under mitten av bilen ungeför, ska svetsa det i helgen. Det var även väldigt mycket vatten i bakre ljuddämparen, så jag tänkte borra upp den och tömma det.

Ska kolla hur värdena ser ut efter det. Om jag har tur så var det inte knepigare än så.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.