|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW-fantaster Jag läste precis den nya Aftonbladets bil-tidning. Där märkte jag att det kommer en ny fordonsskatt. den innebär att om man har en bil som överstiger 120g/km i utsläpp så får man betala 5 kronor för varje gram efter 120g/km. Det innebär att om man släpper ut 227g/km så får man betala 11 945 kr i skatt år 2013.så vi som har starka motorer får betala mycket mer fordonskatt? Här är en lista: Bil CO2-utsläpp skatt 2009 skatt 2010 skatt 2011 skatt 2012 2013 V70 2,5T 227g/km 2 308kr 2008 kr 2543 2543 11 945kr v702.0 d 157g 3870 kr 2925 2848 2848 2848s varför det ?ska vi skrota vara billar med mer ån 200hp alex | |
|
När jag hör sånt kan jag ibland tycka att man borde ta bort skatten och ta in den pengarna via beskattning av bränslet. Jag som t.ex. inte kör till jobbet utan mer tar nöjesturer och då inte kommer upp i särskilt många mil. Jag tycker då inte det slår rätt om man har en bil som släpper ut 2 gånger mer men kör bara en tiondel av vad snittet kanske är. Varför ska jag då betala mer då jag är snällare mot miljön än de som kör bränslesnålare bilar men många fler mil? Mvh Johan |
|
|
Kan det stämma? Låter inte rimligt att man som privatperson ska behöva betala ca 2/3 normal månadslön efter skatt i fordonsskatt varje år? |
|
|
Faktum är att efter ca 1min eftertanke känner jag att om skatten höjs så orimligt mycket kommer jag nog att utöva civil olydnad och ställa av bilen. Fast fortsätta att köra så klart. |
|
|
Hur står det till med matten egentligen? 227g-120g är 107g. 107g*5kr är 535kr... Idag är den 15kr per g över 100g. för bilar efter 2006 som har koldioxidbaserad fordonsskatt. + grundbelopp på 360kr. /Christofer |
|
|
ööhm har inte all exakt fakta men det var något med strafffaktorer på ungefär 2,4. Skulle tro att det finns mera fakta på www.miljofordon.se alex |
|
|
för att komma upp i 11000kr så är straffaktorn typ 20... /Christofer |
|
Juventini |
Håller med Hubbe325, helt fel matematik du gjort Piui. Det är en mellanskillnad på 107g alltså 107*5kr= 535kr som läggs på nuvarande skatt. |
|
Gäller detta alla bilar eller bara de som säljs nya? Kanske skulle skaffa sig en veteranare då så blir det ingen skatt :) |
|
|
det inte jag som har hittat på detta.det står så i den tidningen.jag hoppas att dem har tryckt fel! alex |
|
|
Här kan ni räkna ut er nya skatt som gäller efter 1 januari 2011. Länk Mvh Tobak |
|
|
de jag inte fattar är att vi i Sverige ska vara så snälla mot miljön medan andra länder släpper ut 100ggr mer än oss redan. varför inte satsa på dem i stället? försöka hjälpa till den vägen? ja jag är en liten miljöbov :) BMW ownz |
|
|
Detta gäller i princip bara bilar som är tillverkade 2005/2006 el senare (enl. artikeln): Saxat från artikeln: "Beskattning efter koldioxidutsläpp gäller för nyare personbilar, vilket betyder bilar som är av fordonsår 2006 eller senare, samt äldre personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid. Alla andra bilar beskattas som tidigare utifrån vikt och drivmedel." |
|
Bayer_Aleks |
Mycket intressant artikel eftersom skatten blir ännu lägre för min diesel :) Min E90 325 skattade jag drygt 2200 kr för och den här dieseln 2550 som sedan blir bara 1600 kr...jo jag tackar! |
|
Läste nått om sänkt fordonsskatt 2014 Länk Någon som vet mer? |
|
| Klickbar Länk | |
|
Vad jag inte förstår är varför vi ska betala fordonsskatt resp fasttighetsskatt över huvudtaget? Det är skatt på ägande och det är fel. Man ska betala skatt på olika inkomstslag och vissa nyttjande t.ex. fordonsbränsle. Har ingen lust att betala 3500kr/år i skatt för att ha en 540 parkerad i garaget som jag kör 150 mil per år med. Höj hellre bensin och dieselskatten med motsvarande belopp så att de som faktiskt kör med bilarna betalar. |
|
|
Dessutom är det ju sin finurligt att det reglerar sig själv. Kör man en bil som drar 1,2 l/mil betalar man dubbelt så mycket koldioxidskatt som om man kör en som drar 0,6l/mil, när båda kör lika mycket. |
|
|
Höj hellre skatten på det eller det... Varför? Varför ska den höjas på något alls? Och speciellt, varför ska den höjas på fordon och eller drivmedel? Betalar vi inte tillräckligt redan? Miljön? Vem tror på den sagan längre? Säg som det är - staten behöver mer pengar! Om ni nu måste, höj skatten på oväsentligheter som tobak och alkohol, för det har direkt med hälsan att göra, men låt allt annat vara i fred. Saknas det pengar i statskassan, månne? Klart att det gör, men lägg då pengar på väsentligheter, istället på att gång på gång bestraffa bilister. Jag hatar politiker! RBiH for life! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.