|
|
|
|---|---|
|
Startade idag bilen och den gick igång som vanligt men istället för att motorn stabiliserade sig på tomgången så fortsatte den ner i varv och la av. Jahapp, så har den aldrig gjort förut tänkte jag och försökte starta igen. Då lät motorn som om man skruvat ur alla tändstift och vrider på nyckeln, d.v.s. det lät som om all kompression var borta. Jag började fundera och leta efter fel. Skruvade av ventilkåpan och kollade kedjan men det såg normalt ut liksom allt annat. Tändstiften satt också som de skulle och jag kollade även dem. Bränsle kom fram och den fick gnista. Mycket underligt. Nåväl, jag muttrade ihop den igen och provade att starta igen. Då var allt precis som vanligt igen och den spann så fint. Vad kan egentligen ha hänt? Kan ventilerna ha kärvat i nåt halvöppet läge på något vis eller vad tror ni? Den fungerar hur bra som helst nu igen utan att jag gjort något åt den. ///BMW - Was sonst! | |
|
Överfyllda hydrauliska ventillyftare är ett känt fenomen om man startar motorn under en mkt kort tid för att sedan stänga den igen tex flytta bilen lite på parkeringen e.d. Orsaken till motorstoppet vet kan jag ej uttala mig om, men antagligen blev följden av stoppet som beskrivningen ovan. |
|
|
Ok, är det ett tecken på att nåt bör bytas eller kan det hända i vilket tidsskede som helst? Gammal som ny. Hur lång tid brukar det ta innan det släpper? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vet ej om det är ett förslitningstecken, men det verkar hända på bilar med varierande miltal iaf. När det hänt mig har jag nötit nå starten i omgångar, tillslut går bilen igång kanske på 3-4-5 burkar osv... bra att ansluta batteriladdare för att inte ladda ur batteriet helt! Det kan ta ett tag innan den går igång, riktigt störande faktiskt. Det bör även gå att låta bilen stå över natten eller likanade så trycket gått ner en aning. Har dock ej provat detta då jag undviker att starta korta stunder nuförtiden! |
|
|
Känt problem på 520, har hänt mig flera gånger. BMW CS #5206 |
|
|
Ok, detta var första gången det hände mig och jag hade aldrig hört talas om det förut heller. Jaja, skönt att det inte var något värre i alla fall. Man kan ju börja tro vad som helst när motorn är över 30000mil gammal. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.