|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Min automatlåda har lite oljud för sig som jag inte gillar. Tycker oljuden är tilltagande med viss reservation för att jag vant mig med bilen och då troligen upptäcker mer. Vid varm låda är det ett lätt vinande ljud vid växling 1-2. Molle325 har skrivit i mektips att det vinande ljudet kan bero på att det är otätt vid packningen till filtret. Jag antar det innebär att pumpen suger luft som sedan pumpas runt. Sen är det ibland ett rätt kraftigt klickljud vid växling 1-2, vid långsam växling 1-2 kan klickljudet bli utdraget precis som en ventil skulle slå fram och tillbaka okontrollerat. Inget ryck i kraftflödet, mjukt och fint. Har ovan beskrivna ljud något med varandra att göra? Lådan växlar mycket bra med en liten egenhet (kanske). Vid lågt varv och liten last vill femman gärna hänga kvar. Anta plan mark och femman, en lite uppförsbacke och lite mer gas och fortvarande femman i, om jag mitt i backen släpper lite på gasen går fyran i. Är det normal hysteres för att lådan inte skall växla i onödan eller har det ev. att göra med tidigare felbeskrivning? Jag har oavsett ovanstående tänkt byta olja och filter. Kommer det att räcka eller säger denna felbeskrivning något annat? Bilen har gått 7600mil varav 1000mil i min ägo (med reservation för mätarfiffel). Tacksam för svar. mvh/ Anders | |
|
Tycker du kan byta filter, packning och olja. Kolla att filter och packning ar original med datum. Fel viskositet pa oljan kan ocksa ge ljud. Klickljudet later som ventilslammer. Kan vara kopplat till vinandet. Lite svart att saga utan att ha hort ljudet och om det kommer fran ventilhuset eller inte. Du kan prova att nollstalla ladans minne och se vad som hander med 5an. Borja dar. molle |
|
|
Tack molle för att du tog dig tid, det är mycket värt för mig. Av det du skrev i "miljö" tråden då förstår jag att du är på väg att resa så jag förväntar mig ingen fortsatt konversation. Jag inbillar mig att det är ventilslammer. Det hörs att ljudet kommer från metall med förhållandevis liten massa (högfrekvent). Har hyfsat mekaniskt gehör men har aldrig tidigare lyssnat automater i felsökningssyfte. Kan väl rapportera att detta är noterbart vid låg belastning "ventilslammret" hörs med nervevad ruta och låg belastning. Vinandet varvar ner vid växling, antar kopplingsytor som antar samma varv. Jag tar till mig dina råd och provar. Om man nu inte gör det själv, vilken automatlådeverkstad utför förstklassiga jobb? Kvalitet mycket viktigare än kostnad. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.