|
|
|
|---|---|
|
tjenare. på min e36:a har det börjat komma upp rostbubblor lite här och var efter en hård vinter. är det okej att köra punkt-bläster på dessa områden och sedan lacka i själv med grund och speciellt blandad färg för bilen, utan att klarlacka efteråt? har en hel del ställen att göra detta på och kan inte hinna göra allt på en dag eller vecka ens. då detta är ett rullande projekt. eftersom man behöver klarlack med ordentlig hädare, som på burk bara håller 24h efter man öppnat eller blandat den. tänkte klar-lacka med burk eftersom jag tycker det fungerar fint, och gjort de förut. tänkte då klarlacka allt när jag är klar sen. BMW ownz | |
|
Att lag rost så det håller och blir snyggt är svårt. Min erfarenhet är att det enda som fungerar bra är att byta plåt och att lacka med tvåkomp grund, färg och tvåkomp klarlack. Allt annat håller ca 1 år sen får man börja om från början igen. E |
|
|
okej :/ lät inge bra alls ju.. planer krossade till botten där.. har en fråga till. har ett ställe som var lagat på verkstad enligt servisboken 2003. å där har det börjat igen. fuskjobb? är det vanligt? det är inget utsatt ställe. utan någon klant som slagit i sidan med nått hårt... i så fall vågar man nog inte lämna in heller ju... vi hade en mazda som lämnades in (kommer inte ihåg var) och den började rosta igen efter ett år, trots ny underreds-behandling och hyfsad skötsel. detta är nog redan upptaget i forumet. ska söka runt också. BMW ownz |
|
|
Tycker det låter som om rostjobbet gjorts någorlunda bra om det tog 5 år innan rosten kom tillbaka på samma ställe. Tyvärr är det vanligt att rost kommer tillbaka efter några år nästan oavsett hur mycket man slipar och spacklar. E |
|
|
okej. har läst en del inlägg och det verkar som att bilarna är gjorda att rosta upp efter några år :S får ta mig en vecka framöver i garaget och försöka stoppa så mycket rost jag kan. är nog bättre att man bromsar rosten nått år så kanske bilen är värd någon krona extra när man väl ska sälja den.. :/ kan länka en bild på en 1 år gammal rost-lagning av mig om någon är intresserad :) den verkar ha överlevt vintern också :P BMW ownz |
|
|
Jag skippar grundfärg helt efter egna erfarenheter, men bra grund jobb är viktig, flera tunna lager färg var 10min, härdas under natten och gnugga försiktigt med M3 aluminium poler duk.. skiten ser ut som det gröna skrubb sidan på disksvampar, fast grå eller mörkröd/brun om man väljer grövre, kallas även scottsbrite. Sen på med klarlack, flera lager här med. Härdas ordentligt, 2000 våtslip eller scottsbrite och polering... dock en fet varning angående scottsbrite, har inte lacken härdats/torkat ordentligt så kommer färgen/lacket bli skit. Efter 10år var det dags för skroten med Volvon, enda stället det inte var rostigt var där rosten togs bort genom detta behandling. Varför jag skippar grund färgen är bara för att det verkar jag aldrig få bra alls, lossnar inom ett år garanterat |
|
|
Por 15 är annars fint som grund efter rostlagning. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.