|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en M3a och täntke börja kära lite på bana. Har ett par 17 tummare för ändamålet. Så ni tänkte jag köpa däck till dom. Behöver jag verkligen R-däck eller "vanliga värsting" däck? Kommer inte kunna pressa bilen till sitt yttersta i vilket fall. Så det jag prioriterar högst är inte maxmalt grepp utan mer livslängd då ekonomin inte tillåter mer än 1 uppsättning däck denna säsong. Någon som har erfarenhet av såväl R som vanliga däck för gärna ge mig lite feedback så jag kommer ut på banorna snart! No turbo shit just real M-power | |
|
Bästa kompromissen är att köpa beg.däck med ca 50% kvar. Köper du nya vanliga"värsting"däck.så kommer dom att ta slut snabbare än de begagnade däcken. Dom nya däcken kommer med största sannoliket att drabbas av ett fenomen som kallas "blistring"vid längre bankörning. Däcken överhettar och släpper bitar ur slitbanan. Börjar du däremot på däck med halva mösterdjupet så bygger dessa inte upp värme lika snabbt. |
|
|
Okej. Tackar för informationen,skulle gärna köpa begdäck,men de känns som det blir lite knöligt och ev dyrt eftersom jag bor på gotland? Men jag vet och andra sidan inte exakt vad det kostar att frakta däck. Läste om någon som hade kört 20 varv på NB ring med "vanliga"Dunlop sport maxx däck och han tyckte det funkade.Det måste ju ändå vara ett rätt bra betyg? Dom kostar ca 1500 st,lika mycket som hankook R gör hos Ralfs däck i dimensionen 225-45-17.Skillnad? No turbo shit just real M-power |
|
|
Riktiga R-Däck är så klart bäst. Men om plånboken inte tycker lika som du så satsa på begagnade däck av känt fabrikat. |
|
|
Tycker det börjar spåra ur lite om man MÅSTE ha riktiga däck, värsta stötdämparna och massa pulver bara för att prova köra lite bana. Det finns tävlingsserier där dom kör på vanliga gatdäck så nog går det också. Dunlop däcken ska vara riktigt bra på det, har dock bara provat den äldre versionen av Dunlop Sport (9090 tror jag den hette) Kuhmo MX tycker jag är ett riktigt bra däck vet dock inte om det finns kvar längre. Självklart föredrar jag slicks före r-däck före gatdäck men nog kan man ha lika kul på gatdäck också. __ //Niklas |
|
| Har Kumho Ecsta MX på min m3a. Har inte ägt bilen så länge så jag har inte hunnit testa den på bana, men ja kan säga att bettet i däcken är grymt bra och de funkar fint till vardagskörning iaf. Har bara läst och hört gott om dem vad de gäller banåka... | |
| Utan riktigt chassi så ser jag ingen större poäng med att lägga en massa pengar på R-däck, du har precis lika kul med "vanliga" däck. Det är dock helt rätt att det inte är någon höjdare att ge sig ut på nya däck. | |
|
En aspekt att tänka på är att det ökade fästet R-däcken ger kommer öka slitaget på din bil. Tex bussningar, lager, leder mm. Ska du bara ha kul funkar det bra med vanliga däck. Är varvtiderna viktiga är R-däcken ett enkelt sätt att åka lite snabbare. Också lite mer känsla i R-däcken och livslängen lär bli bättre vid hårdkörning jmfrt med vanliga däck. |
|
|
vanliga Gatdäck är helt värdelösa på bana då dem blir överhettade efter 2 hårda varv , gummit bara smular sönder sig totalt , R-däck är ett måste skillnaden är mellan himmel och jord , |
|
| Nej, gatdäck blir inte överhettade efter 2 varv på bana. Kör man 10 varvs intervaller så kyls däcken ner tillräckligt för att nyttjas ytterligare 10 varv efter 20 minuters kylning ungefär.. Om det är högsommarvärme o man ligger o nöter varv efter varv så kan ju däcket kännas som en "sörja" under bilen och fenomenet "blistring" börjar göra sig gällande. Körde ca: 500 varv på bana förra sommaren varav de 350-400 sista varven gick på en uppsättning gatdäck av fabrikat Dunlop sport maxx vilket fungerade aldeles utmärkt att ha roligt på, då det primära för mig inte var varvtiderna utan att ha kul. Visst är det stor skilnad i prestanda på de olika däckstyperna, men absolut inte ett måste med R-däck. Beror helt enkelt på vad man har för ambition, målsättning osv med sin bankörning. | |
|
TACK! Jag är ju först o främst ute efter att ha kul och lära mig eftersom jag är en total rookie. Kommer kanske bara hinna med 3 bankörningar i sommar. Sen är det så klart så att priset spelar in,frågan är vad man kan köra längst på kontra priset. Man vill ju alltid ha så mycket som möjligt för pengarna. |
|
|
Om du inte har varit inne på rejsa:s hemsida , så skulle jag rekomendera det. Där finns det många bra trådar med tips och råd. Länk |
|
|
Jag körde 29 mil på Anderstorp Raceway -06 under en Track-day med vanliga gatdäck av fabrikat Dunlop SP9090. De funkade utmärkt bortsett att greppet i däcken inte va de bästa. Att gatdäck skulle överhetta efter 2 varv på bana... Ja de stämmer inte för fem öre! Finns ingen anledning överhuvudtaget för dig att köpa R-däck under dina första varv på bana enligt mig. Du blir inte bättre förare för de. |
|
|
Eftersom som både jag och min bil är nybörjare på bana så lutar det starkt åt vanliga däck,och just dunlop som många ger bra cred! Min bil är inte på något sett optimerad för bankörning och eftersom R-däcken sliter betydligt mer på bilens material känns "vägdäck" som ett bra val. Nu återstår bara att se vilket sportmaxx däck man ska ha,OCH vart man ska beställa det. tack för all hjälp och alla svar! No turbo shit just real M-power |
|
|
Det går att ha precis lika kul på gatdäck som r-däck på bana. Dock om du har ett par fälgar endast avsedd för bana så skulle jag nog satsat på r-däck ändå, då dom inte slits alls lika fort på bana som vanliga däck. Gatdäck överhettar inte så fort som sägs i tråden MEN de slits mycket fortare än r-däck, de som säger annorlunda har inte varit på GR. Ps. Hojta till i sommar om du vill ha lite tips på GR då jag har 1500+ varv där med m3:a |
|
|
Har inte läst alla svaren i denna tråd. Kan bara bidra med min erfarenhet när jag körde gotland ring för ett par veckor sedan. Ställde mig själv samma fråga innan "racet" och det slutade med att jag införskaffade en ny uppsättning PS2. Det gjorde jag för att jag ville ha bästa kombinationen street-bana. Erfarenheten jag drog är att de blir fort för varma, och som någon sa, det lossnar delar av "slitbanan". När de blir varma så är det i det närmaste okörbart och det innträffade i mitt fall efter 5-7 varv på gotland ring. Tills nästa gång jag ska köra bana kommer jag att försöka skaffa mig en uppsättning R-Däck, typ proxies. Framförallt för att jag tror det kommer att ge mig mer bantid och roligare körning då man slipper gå i depå och kyla av däcken precis när man kommit in i "mixxen" så att säga! Lycka till |
|
|
GR verkar iofs slita däck väldigt hårt, mycket som försvann av mina r888 där efter 17 mils körning.. Jag tycker att det funkade väldigt bra med PS2 på de flesta banor, däremot tycker jag de "sämre" banegenskaperna med PS2 var att de hade större problem i de lite snabbare kurvorna. Men på svenska banor finns det inte så många riktigt snabba kurvor som överhettar dem särskilt mycket. Kör slut på dina gatdäck på bana, sen om du känner att däcken hindrar dig, köp r-däck nästa runda. 17" r-däck går ju att hitta för riktigt överkomliga priser iaf. |
|
|
När jag har kört BMW 2002:a på SuperStage-bana har däcken överhettats efter ett varv, eller ca 95 sekunder. Då är det iofs sväng hela tiden, men ändå. Efter en dags bilträff med SS-körning var tre däck slut. Det är ganska äckligt när däcken blir överhettade, det sladdar mkt mer. Som någon skrev: köp beg. r-däck. Bra för säkerheten, och för varvtiderna, och för ekonomin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.