AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.218

Navigation Business E60

Ra
3
Rallycalle
530i-2004
Efter att ha lusläst alla möjliga forum så står mitt hopp nu till er BMW-orakel här på forumet

Jag har en E60 2004 med Business navigation. Vilken CD/DVD kan jag använda? Är nämligen på jakt efter en begagnad skiva (orkar inte pröjsa 3300 för en skiva då systemet egentligen är ganska kasst)
Jag har ingen aning om eventuell uppdatering av mjukvaran i systemet är gjord

Livet börjar efter 140
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
1. vads har du för skiva nu?
2.Har du cd eller dvd ?
3.Har du ett eller två hål i instrumentbrädan att sätta i skivor och vad står i så fall på dem ?
4. Har du koll på om du kan hämta en ny från internet och själv kan bränna eller vill du köpa en beg skiva ?
Ra
3
Rallycalle
530i-2004
1. Ingen, det följde inte med någon när jag köpte bilen
2. Det är det jag försöker klura ut!
3. Jag har ett hål i instrumentbrädan. Jag har också Cd-växlare i handskfacket.
4. Jag har testat bränna, men inte fått det att fungera. Är intresserad av allt som kan få naven att funka. Årtal på skivan är inte så noga

Livet börjar efter 140
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
1.konstigt är du säker på att du har gps
2.du har ingen kompis som har en sådan som du kan få låna kolla i serviceboken en av de första sidorna efter en spec. på bilen där skall det stå annars kolla med BMW kostar inget att få en utskrift även om den är imp.
(skulle jag tro har inte själv fått betala iaf.)
Efter det kom igen så fortsätter vi där ifrån
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Business har inte DVD-läsare och således endast ett spår i panelen.
Går säkert att hitta rätt skivor på piratviken eller köpa relativt billigt på e-bay.

Jag själv köpte en originalskiva till min professional på e-bay för c:a 30% av nypriset.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kolla denna annons texLänk den skulle du kanske kunna åka förbi och få prova så att du vet att den funkar
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Köpte min på Blocket men skulle nog inte göra det om man inte kan prova den först man vet aldrig vad som säljs där

Ha de T
E6
123
E60
520d aut-06
3300 låter mycket för business, i Belgien kostar det drygt 150 Euro med en ny skiva.

Efter mitt senaste verkstads besök, måste de gjort en uppdatering av navin. Jag har nu andra symboler och den är lättare att följa.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Vis uppdatering görs hela tiden men hade du inte beställt uppdateringen ?
Enligt min BMW handlare så kostar det extra om de skall uppdatera Navin
Ra
3
Rallycalle
530i-2004
Tack så här långt. Jag står dock fortfarande på ruta 1.

I-drive säger "Please insert navigation DVD" varje gång jag startar bilen. När jag köpte bilen så hade den alla adresser i GBG kvar i minnet, så det funkade bra i stan.

3300 ska BMW ha om man inte har en original inbytesskiva

Jag har redan snackat med killen som annonserar på blocket, han trodde dock inte att den skulle funka

Jag har testat med 2 olika kart-CD från 2001. De fungerade inte.

Jag har testat å bränna en DVD från piratviken. Fungerade naturligtvis inte. Dock är det så många andra faktorer som spelar in, T ex kvalité på skiva, brännarprogram etc.

Livet börjar efter 140
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag har en dvd org skiva från 2004 som satt i min vid köp den är gammal men ge ett bud så kanske vi kan komma överens

Ha de T

Ps. det är en proskiva
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
thom525:

Du har väl Navi PRO ?

De två olika system, använder två olika skivor,

Skiva till Navi Business (ett DVD fack, liten skärm, endast pilar):
Länk

Skiva till Navi Pro (ett DVD fack + ett CD inkast, stor skärm, karta inkl pilar):
Länk
Je
32
Jere
F10 520D Xdrive A - 2014
Tack Sim,
Jag tänkte svara detta men hann inte, nu ser jag dit svar.
Undrar om du vet om Navi. Business DVD enhet kan läsa DVD±R DL.
Jere
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hmm Det har jag för mig den klarar av.

DVD läsaren klarar även RW - bränn vid låg hastighet.
Je
32
Jere
F10 520D Xdrive A - 2014
Det vet jag för RW, men ____DVD±R DualLayer??? För data store än 4,7 GB.
jag vet också att Nav Pro. sväljer detta, men Navi Business jag inte testat eller hört något om. Räknar med att DVD hardware är den samma men software/hardware för navi.(display) är annorlunda?
Je
32
Jere
F10 520D Xdrive A - 2014
Nu vet jag!
DVD läsaren i BMW Navi Business kan läsa DVD+R DL!! Jag själv provat, och den funkar.

MVH
Je
32
Jere
F10 520D Xdrive A - 2014
Hej,

Kanske många som redan kan detta men de som inte vet tror jag det är bra info.
Efter att Sim skrivit att navi klarar även DVD-RW och jag provat och med DVD+R DL format på navi (text innan) tänkte jag att det kan vara bra att testa DVD-RW med MP3. (tidigare försök misslyckades) Jag följde ”Sim”s råd att köra vid låg hastighet. Och jag lyckades.
Så vi behöver inte längre någon CD växlare eller liknande om man kan spela in 8 GB musik då behöver man ingenting mer i alla fal för min smak.
Viktig tycker jag också att musiken ska vara sorterad med mappar annars det är ingen mening att bränna så stor mängd musik.
Lycka till!
MVH

Jere

Jere
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.