AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.038

Vad ska man betala för en BMW 525 -95

Tja, Har tittat på en fräsch bmw 525.

Års 1995
Sedan
25000 mil.
Ny topp + packning.
M5 fälgar med nya däck.
M5 skinninredning.
Vinterdäck i bra skick.
Servicebok till 19000 mil på firma.

Nu till det mindre bra.

Rostlagad, fanns lite kvar i skarvarna.
Silentblock måste bytas. fick en 2a på besiktning.
Fläkten glappar, (fläktmotståndet)
Högra torkaren tar i under huven, svårt att laga?
Några lister som sitter lite löst på dörrarna.
AC ur funktion. funkade förra sommaren.
Bromsarna börjar bli slitna.

Hur mycket tycker ni man ska betala? bilen är fräsch ut och invändigt.

Mvh
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
14.000-18.000 Kr.
Ok, Glömde skriva att batteriet är slut också!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Skulle säga 10-12000:-. Tänk på att det är reparationer för runt 10000:-.

MVH Christofer
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Keep walking och köp en e39 istället. Trots att sista årsmodellen i en modellserie brukar vara den bästa så känns ju det där som ett lik, 5000:- kanske?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag tar tillbaka det där om lik efter att ha läst din spec en gång till. Men max 10' vill du ha en fungerande AC igen så kan det kosta bilens värde.
Hmm okej. han begär runt 19`

e39 tycker jag inte är så värst snygga om det inte är m-paket.

Han har köpt silentblocket. så det är att byta dem sen besikta...
Bromsarna går ju några mil till fast bör ju bytas endå.

Hur svårt är det att fixa torkar armen som tar i under huven?

Mvh
Är jag dum om jag bjuder 15000?
Hur krångligt är det att laga vindrute torkaren?
Känns samtidigt som det kan bli flera dyra reparationer, då stötdämparna är orginal, samt massa andra bussningar och stag som säkert gjort sitt.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Du måste byta torkarmotorn antar jag. Lite pill men det fixar du själv. Köp en beggad motor för några hundringar...

15 000 låter lite väl mycket.

Och rostlagad men inte i skarvarna? Är det någon som gått på med sprayburk på bilen?
Hmm, alltså han har lagat rosten som varit längst ner i på dörren, men när man öppnar dörren och kollar mellan plåtarna så är det lite rost kvar där.
Får blästra bort och lacka.

Han har inte bara sprayat över rosten utan slipat bort och donat. såg bra ut. men det var lite olika nyanser.

Han begärde 19k, undra hur långt han är villig att gå.

Mvh
Torkarna är en E34 klassiker. Med stor sannolikhet hela eller delar av länkaget som behöver bytas. Räkna med 1-2000. Dåliga lister nedekant på dörrar (med tillhörande rost under listerna) ca 4000 + rostlagning. AC kan bli hur dyrt som helst beroende på vad som felar. Nya bromsar finns till vettiga priser på biltema, ca 2000 för nytt runt om. Personligen skulle jag knappast bjuda mer än 10-12000 med tanke på reparationerna som väntar.
Listerna längst ner är dyra om den har Executive-paket, utan är listerna billiga.

Klima är billigt att fixa, kondensor ny från ebay i Tyskland ca 1000kr, kompressor (mycket ovanligare fel) ca 3000kr för en beg + ca 1500kr för fyllning/kontroll = överkomligt om man nu måste ha fungerande Klima i en 15tkrs bil.

Fördel med denna vagn är att kränger man inredning och hjul får man drygt 10tkr = in med velourinredning och 15" åker man nästan gratis:) Om det nu är äkta M5inredning och inte fabriksmonterat (gick ju att få läderklädda sportstolar mot extra kostnad)

Stephan
Inte en krona över 10.000 kr, det finns såpas många E34 i bruksskick att det knappast lönar sig att betala för mycket. Annat är det med ett sådant exemplar Erik W hade. Där snackar vi puts: Länk Det är som sagt inga stora prisskillnader mellan skrot och bra bruksskick.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
hmm.. ok. Jag tycker det knappt finns några 525 som ser bra ut. vill gärna ha 94-95
Det finns gott om skrot på marknaden i alla fall, men är någon förvånad med tanke klimatet vi livnär oss i? Bara salt, kyla, regn och rusk nästintill året runt.

Det enda jag kan rekommendera om du inte får tag på något är att lägga ut köpesannonser i diverse tidningar. En polare till mig gjorde likadant med framgångsrikt reslutat. Ärendet gällde också upp till 21 år gamla bilar.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Jag letar själv efter en fin 525 e34, men är ont om fina bilar till "normala" priser.
15.000kr tycker jag låter lite väl dyrt med tanke på felen, bara bromsbiten och silentblocken är ganska dyra.

AC kan man inte begära att den ska funka efter 14år, men visst är det skoj =)

Jag har inte sett bilen, men ser den helt okey ut trots rosten i skarven så skulle JAG kunna tänka mig ge mellan 10-14000kr beroende på hur drivlinan beter sig.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Tänk på att AC:n kan kosta upp mot 10 kkr att laga. Är t ex kondensorn trasig (vanligt AC-fel) kostar det runt 9 kkr. Det råkade jag ut för på min nuvarande bil (iofs en fårrd, men ändå).

10kkr säger jag. Eller köp en fungerande bil för 20-25kkr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.