|
|
|
|---|---|
|
Har en 525i -06 med PDC fram och bak. På morgonen när jag ska iväg visas felmedelandet att systemen inte funkar (PDC-failure), men under dagen verkar systemet "laga sig självt". När jag ska åka hem från jobbet funkar systemet (ofta) som det ska. Med andra ord, ingen givare är trasig utan det är något glapp någonstans eller något annat konstigt. Verkar vara temperaturberoende (kallt på morgonen, varmare på dagen) men det är en amatördiagnos! Är enda lösningen att åka på Diagnostest hos BMW för 750 spänn eller har någon något tips hur jag kan slippa glappet? Hoppas på svar! Marcus | |
|
Hej jag har samma problem! Men ibland kan det gå veckor utan ett fel meddelande, det är som du skriver beroende på vädret |
|
|
Troligen fukt i någon av givarna. Lättast är att BMW säkerställer vilken det är, sedan kan du demontera och kontrollera kontakten. Troligen dålig kontakt yta som sedan blir värre när det är kallare (fuktigt) ///David @ StyleXperten |
|
|
Tar dom 750 kr nu för ett test??? det gick väl på 500 innan lr? |
|
|
Hej, Jag har samma problem med en E61 -05 och jag hade till och med bokat tid på verkstaden för att byta en givare som var trasig, men den blev hel igen så jag avbokade verkstaden :-) Nu har den börjat uppträda som Planksteken beskriver och jag har också kommit till slutsatsen att det är fukt. Min fråga är, hur demonterar jag så jag kommer åt en givare och kontakten? /Björn |
|
|
Du måste demontera stötfångaren. ///David @ StyleXperten |
|
|
Är det något som en glad amatörmeckare ska ge sig på? /Björn |
|
|
Inga större problem. Bör dock vara två så att stabil borttagning av stötfångaren sker. Annars lätt att den åker ur sina fästen och ner i golvet. ///David @ StyleXperten |
|
|
Har haft samma problem. Ett avklippt kabel, som BMW lyckades klippa av efter en omlackning av stötfångaren. Det första som hände, när jag startade bilen var: PDC faliure... "Nej, det är inte vårt fel". De skällde till och med ut mig eftersom jag inte skulle säga att de hade klantat sig (till och med andra gången de lackade om pga fel första gången). Ta bort stötfångaren - det är jättelätt, och se vad om det är något som är glappt. |
|
|
Hade samma bekymmer, varnade när det var fuktigt ute. Beställde en beggad från Bildelsbasen för 550 kr, dock fel färg, så jag fick lacka den själv. Blev ändå billigare än de drygt 2000 BMW ville ha för en ny. Om Stötfångaren sitter med 4 st skruvar i varje hjulhus och 2 st i bagagetröskeln (1 i varje hörn under ett plast täcklock) gäller iaf för E61. Dra stötfångaren rakt ut, glöm inte koppla ur PDC kontakten höger bak innan du tar bort den helt. Lycka till! |
|
| går det att lacka givaren själv?! har tittat på bildelsbasen hittar ingen med rätt nummer men det finns flera som ser exakt lika som min, funkar det med en som ser lika dan ut men inte har samma nummer? | |
| Samma fel här, intermittent funktion. Körde den klassiska lyssna-på-varje-sensor-testen och konstaterade att en sensor hade mycket lägre "klickljud". Bytade denna och allt frid och fröjd! Hade tur att det var sensorn precis vid njuren där framme, blev lättbytt utan demonterade för mycket prylar. | |
| Snackade med en lackerare just ang lacka pdc-sensorn. Han sa att BMW godkänner inte då det måste vara rätt färg, rätt tjocklek etc men han sa också att många andra bilmärke inte har några restriktioner. Så drar slutsatsen att det går bra men med lite försiktighet :) | |
|
Lånar tråden lite. Har en E61 -05 med "PDC failure" när jag köpte den. Firman hävdar att man läst av OBDn och fått felkod om att en givare är trasig. Han mindes dock inte vilken. Jag körde "lyssna-metoden" och har bara klickljud från 1 sensor bak och ibland en andra men aldrig något ljud från sensorerna fram på bilen. Har kollat att det inte är blött under reservhjulet där modulen sitter. Kan verkligen alla sensorer vara trasiga fram eller inaktiveras dem vid "PDC-failure"? Lite jobbigt att byta 6-7 av 8 sensorer. Tacksam för hjälp! |
|
|
RickardN, med Inpa kan du läsa av sensorerna "live". Du behöver säkert nolla den felkod först som troligen finns på modulen. Har du inte ett Inpa-kit så finns det här (jäv): Länk Så här ser det ut på en e39 när man kollar sensorerna: Länk Där ser man hur de två främre mittre är aktiva vid tillfället för screenshotet. Jag hade också samma fel då jag köpte min e39, borde vara ett liknande system på din. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.