|
|
|
|---|---|
|
Tänkte köpa mig ett litet bromsat eller obromsat släp att hänga bakom bilen när man skall på bandagar med hojen eller transportera diverse grejer. Någon som har en checklista eller liknande på vad man bör tänka på? Köper jag obromsat så blir det nytt, men bromsade verkara bara finnas beggat i rätt prisklass. Hade tänkt mig runt 250x130 släp med antingen 650kg obromsat eller typ 1000kg bromsat totalvikt. Släpet skapp ha kåpa, men inte ett helt skåpsläp eftersom jag inte behöver allt utrymme och de blir så j*vla tunga att dra. Last kommer att variera från tom till MAX 500 kg lastvikt. Tänkte på någon checklista eller personliga rekommendationer av erfarenhet mm.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" | |
|
Typ sånt här. Länk eller Länk //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| Tänk på att kolla hur mkt din bil får dra obromsat. Min får dra max 600kg. | |
|
720kg är det på min Touring. Står: Skattevikt, kg: 1600 Tjänstevikt, kg: 1600 Totalvikt, kg: 2030 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1600 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 720 Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1470 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3700 Max lastvikt, kg: 430 Men det är en bra poäng //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Har haft både bromsade och obromsade släp för att köra motorcykel eller byggmaterial på. 2,50 är en bra längd, såväl MC som gipsskivor får plats. Jag föredrar obromsat av flera anledningar: -De är billgare i inköp -Man slipper underhålla bromsarna -Kärran väger mindre och blir lättare att dra för hand då man ska koppla på den Saknar inte broms på släpet så länge man bara lastar några hundra kilo och kör normalt. Ibland kan man sakna handbromsen då man ska parkera släpet och marken lutar. Annars har ju Hubbe en viktig synpunkt om du tänkt kunna lasta tyngre saker. |
|
|
Den jag tittar på just nu är 252x125cm med svetsat chassie och en jaxalkåpa med 125cm höjd invändigt. Tittar just nu på Tikitrailer, Brenderup och Fågelsta. Jag kommer mest att ha 2 hojar på släpet så lastvikten kommer ligga på ca. 400-450kg + släpets vikt och det kommer rulla landsväg ganska långa sträckor och annars vara uppställt utomhus. - Hur är det med kvalitén mellan olika tillverkare? - Något man bör tänka på vid uppställning? - C-däck är väll inte en nödvändighet vid dessa laster va? //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Det blev en släpvagn från Släpvagn.nu iallafall. Byggd i tjeckien. Länk Länk Länk Annars då? - Släpet har BARUM däck som verkar rulla otroligt tungt. Skall bytas mot energy däck omgående - Frontbyggnaden är gjorde mest för att sänka bränsleförbrukningen. Gjordes lite snabbt av Plyfa och målades på med vanlig vitfärg. Tanken är att byta plyfan mot 2mm aluminium och sprutlackera. - Vinterdäck bli gammelbilens (Honda Civic -93) gamla vinterdäck, men offsetten kräver en spacerplatta på 2-3mm. - Släpet rullar mycket bättre med last än utan. runt 450-500kg krävs för att det inte skall studsa. Släpet är otroligt neutralt och känns knappt bilen när man ligger i 100km/t utom i uppförsbackar. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Mycket fint släp! Vad kostade kalaset? Köpte mitt lilla EU-släp med kapell för 8.000:- hos Bergströms i Avesta för 2 år sen, mycket nöjd med köpet: Länk |
|
|
Kostade 20.000:- och var ett år beggat. En ägare innan mig som använt släpet mycket sparsamt. Nypris ligger på strax över 30.000 inkl moms, så det känns som att vi fick en bra deal. Cykelstöden sitter där eftersom jag ofta kör motorcyklar i släpet till och från bankörningar/Roadracing tävlingar. Man kan dock snabbt monstera ur dem för "vanliga" transporter. Enda jag funderar på är att förstärka upp belysningen på släpet (fattar inte varför man har "smålampor" på släp!) och att byta den existerande 7-poliga "svenska" kontakten till en 13-polig EU kontakt så jag slipper köra med adaptern på mitt eget släp. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.