AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.426

Stämmer detta angående rostskyddsgarantin?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag vet inte om jag har missuppfattat Bmw´s regler angående rostskyddsgarantin?
Men när jag va inne o servade min bil igår så sa jag till om att jag har sett att ena infästningen till den bakre länkarmen har blivit lite poröst rostig som det ser ut, och dom skulle undersöka det tyckte jag!

Sen när jag kommer och ska hämta bilen så frågar jag va dom tyckte om rosten? Vilken rost frågar servicekillen på Bmw nacka? Vi har inte hittat någon? Nehe men vad va d jag såg då? Det måste ha varit lera lr liknande..OK?.. Men oavsett så har jag väl rostskyddsgaranti i 10 år att utnyttja om det skulle bli allvarligare?? Svar: Nej enbart på lackade delar och inte på underrede och hjulupphängning m,m,m,m???? Va svara jag!?

Så om hela bilen börjar rosta underifrån så gäller inte eran garanti även fast min bil är från 2007?!

Svar Nej!!

Stämmer detta??

Mvh
det är vad jag har uppfattat det som också. dvs att det bara är på karossdelar som är lackerade.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Stämmer detta enligt bmw's rostskydds policy säger jag bara "vilka skojare".
Sådant här får en att nästan spy.

BMW M-POWER
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det där med rostskyddsgarantier är även jag tveksam till. När gäller de irl? Det skall vara en lackad yta? Rosten skall inte vara initsierad av stenskott eller yttre påverkan. Det krävs att bilen är servad av bilfixarföretag med rätt kompetens (som om en oljeservice mer eller mindre skulle minska rostangreppen). Rostangreppet skall hittas och dokumenteras inom rostskyddsgarantitiden.

E
jag lämnade in en bmw 520i -02 förra hösten det var alltså precis på slutet av rostskyddsgarantin och dom kollade över det och bytte motorhuv,vänster förardörr,baklucka utan en protest och det var minimala rostangrepp i skarvar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min uppfattning är att bmw garanti också är något dom står för (till skillnad från många andra tillverkare).
Att det inte gäller hjulupphängning och annat är väl inte så konstigt.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Fästet sitter direkt i karossen, och var lackad innan rosten drog förbi, och bilen är byggd Nov 2006 men uttagen 2007..
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Snälla Beolab. Säg inte att bilen är ditten och datten för att den är uttagen då och då. Speciellt inte när du verkligen har en 07:a. BMW´s modellår byts i september, inte som i Sverige, den första januari. Så, säg att du har en 07, tidigt tillverkad.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Handlar denna topic om rost eller om min bil är en 2006:a eller 2007:a??

Ja, den är uttagen 2007 men tillverkad i agusti 2006 alltså 2007 års modell enl BMW!

Och vad ska länkarmen annars sitta fast om inte slutligen i karrosen?
Jag kanske säger fel men de två tjocka aluminiumarmarna som man ser baktill på bilen. Jag kallar dom länkarmar? Och vad jag minns senast jag hissade upp bilen på brygga så satt deras mittenfästen i karossen men jag kan ha fel?

Mvh

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Sa fel högre upp i tråden, om tillverkningsdatum.. Så nu slipper ni hacka..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Är det vanligt att avgassystemet är rostangripet efter 3700 mil? Är inte det zinkbehandlat?

Mvh
Det kan se ut som rost men om du drar lite med nått papper över det som ser ut som rost bör du se fin metall under.

Lite offtopic, men om din bil är tillverkad 2006/08 är den av modellår 2006, dvs årsmodell 2006. När den första gången togs i trafik påverkar inte vilken årsmodell den är, bara att garantierna börja att gälla då.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Haha, ok jag är van med attityden på Zatzy! =)

Ingen fara skedd!

Jag måste medje att jag inte hade full koll på exakt datum på när bilen var producerad, men att det var andra halvan utav av 2006.
Säljaren på Bmw i Nacka hävdar fortfarande att det är en 2007:a då deras modellår börjar i sep.

Och va det gäller aluminiumarmen så är det fästet som den sitter i som har börjat rosta i mitten av bilen under i höjd med "reservhjulsbaljan".

Jag tycker att BMW lika gärna kan skriva 12 års lackgaranti, men ingen rostskyddsgaranti för det är väl oftatst som rosetn biter sig fast underifrån och sedan kryper uppåt. Och herrarna på BMW avråder mig att gör en rostskyddsbehandling då det orsakar mer rost m.m..

Mvh Fredrik
Rostskyddsgarantin omfattar mycket riktigt bara rostangrepp på karossen. Lösa delar som skruvar, lister, handtag, bländare etc omfattas ej, likaså chassiekomponenter. Detta är inget specifikt utan gäller, vad jag vet, de allra flesta bilmärken.

Däremot tar fabriksgarantin på 2 år hand om eventuella rostangrepp på andra komponenter.
Det stämmer att BMW modellår börjar fr o m 1 september. Din bil är ju tillverkad i månad 8, dvs augusti. Säljaren hos BMW i Nacka verkar inte kunna det här med månaderna, för september är månad 9. Så han kan hur han än vrider och vänder på det aldrig få den till att vara av modellår 2007.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min 520iT -02 hade lack släpp på taklisten de tyckte inte att det var rost
Kan jag iofs också tycka men va fan den hade ärgat underifrån (på grund av ngn legering ) med lacksläpp som följd och en bit på 2 cm försvann
Men nej det ingick inte enligt dem riktigt skit jobb att ta av den listen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.