AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.286

Chippa BMW 325i e92? Tjänstebil...

Sida 1 av 2
Zn
2
Znak_3
325i e92 - 2008
Hej!

Skriver min första post här på forumet. Har sökt men hittar inte riktigt det jag undrar över så jag skriver en ny fråga.

Jag har en bmw 325i E92 med 3 litersmotorn som tjänstebil. Jag funderar på att chippa den hos itsfun.nu

Är dock lite rädd om alla försäkringar och garantier slutar gälla - är det någon som vet vad som gäller?

Vad kan man räkna med för effektökning? Allvarligt talat alltså...

Ha de gött!

/Znak_3

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Angående effekten så kan du räkna med dom siffrorna som ItsFun anger. Sen om det märks stor skillnad eller inte är upp till var och en att själva bedömma.
Du behöver inte vara orolig för varken försäkringar , garantier eller att något ska gå sönder till följd av chippningen. Det enda som görs är att tändkurvan höjs för att anpassa motorn till högre oktantal. Den lilla effektökning detta ger medför inga större påfrestningar för motorn.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Mappning ger ytterst blygsama resultat på sugmotorer. Annat är det med turbomotorer där laddtrycket kan höjas osv.

Vorsprung durch freude am fahren
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla garantier som eventuellt kan påverkas av chippningen försvinner. BMW ser direkt om någon har varit inne och pillat i motorn.

J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lövet: Vet du överhuvudtaget vad du pratar om?
BMW-verkstäderna har varken verktyg eller kunnskap för att kunna se om tändkurvan är ändrad.

///Jesper
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Detta har diskuterats mycket i trimmningsforumet..

Kort sagt så kan man säga att Itsfun har bra priser, deras chippning är OK men resultaten i att chippa en modern sugmotor inte är jättestora.

Vad gäller BMW´s Se eller inte se om bilen är chippad så bör man kanske beakta att OM inget går sönder så kommer inte heller BMW att märka att bilen varit chippad eftersom de inte har en morot i att titta ordentligt.

Skulle dock bilen haverera och ett motorbyte blir aktuellt så kan du ge dig på att styrboxen går till BMW i Tyskland för kontroll då det är MYCKET vanligt med chippning av bilar i tyskland, dock mest på dieselsidan och att det finns kontrollprogram för att se vilka som är chippade. Det ligger ju då i BMW´s intresse att bevisa att det inte är deras bil det är fel på, för de skulle blåsas upp av media.

Jag skulle vänta till motor/nybilsgarantin gått ut iallafall..

Sen kan jag väll nämna att teknikern som justerade min bil när jag förlorade tomgång sa direkt att "det är pga att du haft en dieselbox installerad som du tappade tomgången". Jag kör numera utan..

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
J.Dredd: JA, det vet jag!

Att inte den genomsnittliga mekanikern på golvet vet hur man gör är totalt ointressant. Men när du kommer in med en motorskada är det första som kollas om bilens programvara är förändrad.

Att inte bilens programvara kollas om man kommer in med en trasig elhiss är självklart, men allt som är relaterat till motorskador under garantitiden kollas upp.

Att se om en programvara är förändrad är 0 problem för BMW.

Försäkringsbolagen missar inte ett tillfälle om dom har chansen att slippa betala någon ersättning.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den som inte provat att göra en större reklamation på drivlinan har minst sagt "missat" något. Fick en automatlåda utbytt på en A6 2,4 -04 och det är inte direkt så att meken på golvet slänger ett öga på bilen och sedan bestämmer att det går på garanti. Nej, det bestäms centralt och det är en rad tester och kontroller som genomförs innan. Vid minsta spår av att programvaran inte är original så blir det tvärnit.

Det går att få fram förändringar av motorns styrprogram ganska enkelt. Varje gång som programvaran byts ut skapas ett intryck i minnes modulerna. Skickas enhet ner till nått ställe så kan de ganska enkelt hitta gammal raderad och överskriven data i minnet.
Detta kan jämföras med att det är fullt möjligt att återställa filer som raderats från datorns alla minnen inkl. hårddisken. Formaterar man en dator så kan man med rätt programvara och teknik återställa den som den var tidigare utan att behöva lägga tillbaka datan från utomstående dataenheter, exempelvis backuper och återställnings skivor.

Kortfattat kan man säga att när saker raderas skrivs de bara över. Varje överskrivning(radering) går att få fram vid en granskning.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ett flashminne som är överskrivet går med största sannolikhet inte att återställa.
Om nu oturen skulle vara framme och man måste byta ut motorn på garanti så erbjuder de flesta trimfirmor en gratis återställning av programvaran.

///Jesper
J.Dredd, är du verkligen säker på vad du påstår?
Jag har nämligen råkat ut för ovanstående med resultat att bekosta en ny automatlåda själv.

Kortfattad kuriosa på en lång utdragen process.
Verkstan hittade ganska omgående att bilen varit chippad och vägrade garantiåtaganden.
Tuningfirman påstår att felet inte kunnat uppkomma av chippet därav gick inte deras garanti att nyttja.

Mittemellan stod jag med en kass växellåda.

Det är rätt surt att betala för en ny automatlåda på en sprillans bil...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bunf: Fick du programvaran återställd innan du lämnade bilen till verkstad?

Sen är det ju fullt möjligt att se på det som har gått sönder om det är så att det har berott på högre effekt än vad saken är specad för. Detta är dock inget problem vid chippning av en sugmotor. Dieselmotorerna är en annan sak. Dom går ju att trimma hysteriskt mycket med enbart chipp.

///Jesper
En tjänstebil ägs oftast INTE av arbetsgivare och om man läser det finstilta får man (högst sannolikt) inte modifiera bilen då detta negativt kan påverka restvärdet och därmed kalkylen.

Risken är att du personligen blir ansvarig för att lösa ut bilen / återställa den i ursprunligt skick.

Köp en EGEN bil och trimma alt en starkare från start.
Zn
2
Znak_3
325i e92 - 2008
Tack för alla svar:) Det finns klara fördelar men men också en del risker verkar det som.

För mig är det nog inte värt den ökade risken att garantin inte gäller om något händer. Typiskt, jag som såg fram mot att få lite mer klös...tycker den var lite seg efter 225km/igår...:)

Känner mig lite feg skall jag erkänna...

/Z

Flash minnen går också att kontrollera vad som tidigare varit på. Data går inte att radera, utan vid en radering så skriver man över föregående data med nya värden. Även sk tomt utrymme består utav bitsekvenser. Världen över har man enats om en standard som ska symbolisera sparad data och oönskad data (tomt/ledigt utrymme).

Ett USB minne är ett sk flash minne och det är fullständigt återställbart. Som sagt krävs det speciell programvara för att göra det. Utifrån kvarvarande hasch kod, går det att återskapa raderad data.

Ta och testa nått program från internet på ett USB minne. Lägg in några filer, formatera minnet och återställ sedan filerna. Skåda resultatet av dina raderade och bort formaterade filer!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Chris: Det som du pratar om gäller när man kör något filsystem såsom FAT, NTFS eller liknande. Detta används inte i bilar.

Det som händer när du tar bort en fil på ett minne med ett sådant filsystem är att du tar bort länken till filen. Inte själva filen.
Vid en formatering händer det i princip samma sak. Man skriver inte över hela minnesarean.

Dock så gäller det för flashminnen att har man väl skrivit över data så går den aldrig att återskapa.

Hade ju varit smidigt om man kunde återställa data ur ett flashminne obegränsat antal gånger bakåt. Minnena skulle vara oändligt stora :)

///Jesper
No
160
Nobby
523i -96
Dredd, detta stämmer inte helt då det går att återskapa bitar som blivit överskrivna genom att man går in och detalj granskar dom analoga värdena för varje bit. Inget som man vanligtvis gör om man inte försöker återskapa datas efter en hd-krasch eller liknande, vanligtvis kan man från ett magnet medium återskapa dom senaste 3-4 värdena medan man från ett elektrostatiskt medium kan återskapa dom senaste 2-3 värdena, beroende på utrustning.
Bara för att data är överskrivet så är den inte borta, men det kräver special utrustning att återskapa och är inget som ens it-administratörer har tillgång till och ännu mindre verkstadspersonal så risken att gammal flashdata dyker upp igen är nog minnemal
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nobby, kan du utveckla vad du menar med "detaljgranskar dom analoga värdena för varje bit."

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Precis. Hur detaljgranskar man någonting som bygger på transistorer (som bara kan vara av/på, 1/0). Jämför med en vanlig strömbrytare. Finns inget analogt med dessa.

Ett magnetminne däremot kan ju vara analogt i bemärkelsen att magnetismen varierar. 1 behöver inte alltid vara ett exakt värde när det kommer till magnetism. Dessutom så är precisionen i ett magnetminne ofta tillräckligt dålig för att man ska kunna läsa "mellan" bitarna.

Det går inte att återskapa överskriven data på ett flashminne som på ett magnetminne.

///Jesper
J.Dredd:

Ja, programvaran återställd enligt tuningfirman innan återlämnandet.
Vidare så tog historien inte slut vid växellådan utan även vid alla fel som sedermera uppkom under garantitiden hänvisades till chippet.

Dessutom är det inte så "bara" att återställa programvaran innan man lämnar in bilen.S
tår du med en skuren motor på utlandssemestern och vill använda dig av din mobilitetsgaranti är det kanske inte superlätt att övertala den tyska bärgaren att ta en sväng förbi din lokala tuningfirma först för att åtgärda några små detaljer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.