|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Hade 16 tum 215 i bredd förra året. Kunde då köra landsväg på 0.75 och normal körning runt 1 l. Nu med Y-rondell 17 tum 235 i bredd drar bilen 0.85 på landsväg och ca 1.2 blandad körning. Någon mer än mig som bytt till större hjulstorlek och fått samma symptom? Jag funderar på att gå tillbaka till 16tum men dom här fälgarna är så jäkla snygga.... | |
| Du får större rullmotstånd med ett bredare däck, så ja, ökat bränsleåtgång är inte alls orimligt. | |
|
Hej, ja så är det... Större hjul = ökat rullmotstånd. Som exempel är nya Volvo V70 2,0 F inte godkänd som miljöbil med 17" hjul. Denna måste ha 15" eller 16" fälgar. |
|
| I mitt fall skiljer det ca 20% för att däcken är 20mm bredare. | |
| Kan vara mjukare gummiblandning, annat mönster osv som påverkar just dig med. | |
|
En annan faktor som påverkar den förbrukning som bilen visar samt den man räknar ut via tripmätaren och hur mycket man får i tanken är att mätare för hastighet/sträcka är linjärt bereoden mot hjulens omkrets. Om man tar exemplet ovan antar jag att däcken i fråga är: 235/45-17 - omkretsen 3,14*(2*235*0,45+17*25,4) = 2020mm 215/55-16 - omkretsen är 3,14*(2*215*0,55+16*25,4) = 2019mm Så i detta fall har det ingen betydelse om jag gissat rätt på däckdimensionerna. Att man skulle få en skillnad på 20% med 20mm bredare däck låter helt orimligt nästan oavsett vad man har för däck. Däremot kan ju körstil skilja en hel del mellan de ofta smalare vinterdäcken och det lika ofta bredare sommardäcken. Gasfoten brukar öka i vikt rätt mycket fråmåt våren =) |
|
|
Teknikens värld gjorde ett test som motbevisade tesen att större hjul skulle dra mer bensin. Möjligtvis bredare. |
|
| Hur är det med däckstrycket ligg gärna lite i överkant med luft det gör lite på bränslet men sliter aningen mer däck men det tar inte ut vart annat | |
|
Hur mycket vågar jag pumpa? Jag kör 2.5 runt om nu. Kan också tänka mig att mina Y-rondell väger betydligt mer än 16 alu fälgarna jag hade innan. Det borde påverka förbrukningen under acceleration ? |
|
|
Håller minst 2.8 på mina 245-45-18 ibland mer om man åker många men kollla slitage på däcken ofta så du ser om det börjar bli slitet på mitten och om de tåler så mycket Sen är det snyggt med stora däck men det behöver jag väl inte tala om Ps. plocka sen ut allt skit som ligger i bilen så du inte asar på massa extra vikt |
|
|
ser mer slitet ut i kanterna än på mitten. Ska öka trycket till 2.8. |
|
|
generelt så väger större fälgar mer. större fälg=högre vikt=tyngre massa som ska vridas runt=mer bränsle åtgång. jag gick från 15" till 18" samma däcksbredd. men mycket högre vikt på 18"fälgarna.typ 7 kg mer st. det blev 1 dl milen mer i bränsleförbrukning. har märkt att bilen axar långsammare. det kan jag leva med.men det ser fan så mycket snyggare ut med lite fläskigare fälgar å däck. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Ursäkta mina herrar, men det där om att tyngre hjul skulle dra mer bensin måste väl vara så in i h-vete fel? :) Att det skulle dra mer bränsle pga att det är mer massa som ska vridas runt? Om du tänker på saken, att du själv skulle vrida hjulet med handkraft. Om hjulet hänger fritt i luften kan du lätt vrida runt det oavsett om det väger 15 eller 17 kilo. Men sätt ner bilen på backen och försök vrida runt hjulet nu... Lite tyngre va?? Med ledning av det tycker jag det är tydligt att det är bilens tyngd som är den avgörande faktorn, inte hjulets tyngd (för bränsleåtgången). Däremot kan tunga hjul lättare avslöja obalans och orsaka skakningar, och trögare reaktioner i fjädringen... men det är en annan femma. Personligen tror jag bara det är en skröna att stora hjul drar mer. Bredare däck däremot, och mjukare gummiblandning, det kan jag köpa. Mer friktion och luftmotstånd borde betyda mer bränsle. Jag bytte förra veckan hjul på min 7:a från 18 tum till 20 tum. Och det märkliga och oväntade är att bränsleförbrukning sjunkit av det, med nästan en deciliter. Iofs bara via färddatorn, så det är väl inget större vetenskapligt experiment, men ändå... |
|
| Min förbrukning har definitvt ökat med bytet från 245'or runt om på vinterhjulen till 295 och 255 sommarhjul. Men hey! Det kostar att ligga i mellanskiktet! | |
|
Lasse-SL500: vilket hjul är trögast att accelerera med handkraft: 1. Cykelhjul 2. Traktorhjul Klart att massan har betydelse. |
|
|
Jag bytte 225-15" mot 285-20" och gick upp ungefär 2dl/mil på en 530 E60. Har haft många bilar med stora fälgar men aldrig märkt det så väl. Åker Audi A8 med 21" tum på nu, den drar 1,47 landsväg men det beror nog inte bara på däcken hehe.. Mvh Mathias Länk |
|
| Tattern, det måste vara fel. Min S8 med 20-tummare drog inte ens så mycket! Hade 1,5 i snitt på tor Malmö - Wien - Budapest med ett snitt på strax över 130. dags att byta lambdor? ;) | |
|
Kamel2: Jovisst, fritt hängande. Montera traktorhjulet på en lådbil och cykelhjulet på en 24m långtradare sen kan du rotera hjulen och se vilket som rullar lättast. För bränsleförbrukningen så spelar den roterande massan mkt liten roll, däremot däcksbredden och däckets beskaffenhet påverkar mkt. högt rullmotstånd ger rejäla påslag på soppabudgeten. |
|
|
Hubbe325: Om man ser på hur ett svänghjul fungerar så råder det inte något tvivel om att massan har betydelse för acceleration och inbromsning. I stadskörning är det ju inte helt ovanligt med den varan. Det momentanta rullmotståndet har att göra med däcksdimensionen. |
|
| Mycket riktigt är det just på stadskörningen jag märker uppgången från vinterns 225/55/16 till sommarens 245/40/18, vi pratar nog om 1,5 dl, medan det på landsväg hamnar på drygt en knapp dl | |
|
Lus; Men om din drog 1,5 och min 1,47, var det fel på din också menar du eller? Mina 1,47 var Arvika-Stockholm farhållaren på 140. Gjorde ett par 200km/h gasningar men det var väl det enda. Mvh Mathias Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.