AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.475

BMW 330i vill inte starta helt plötsligt

Mr
12
MrBeemer
330iM -04
Körde bilen till jobbet på morgonen som vanligt men då arbetsdagen var slut vill den inte starta. Allt funkar som vanligt, startmotorn går som den ska och ingen motorlampa eller dylikt har någonsin lyst under tiden jag ägt bilen. Har kollat säkringar i handskfacket, dock var ju beskrivningarna på tyska men jag kollade dem jag tyckte verkade vettiga utan resultat.

Har också provat med extranyckel men ingen skillnad ifall felet hade något med startspärren att göra.

Har även noterat ett "sjungande" ljud senaste tiden precis då man startat bilen, kan det vara bränslepumpen som har fört oljud och att den är boven? Eller nått annat?

Antar att du redan provat att låsa bilen igen och sedan låsa upp den och prova om den startar? Du kanske av misstag har aktiverat startspärren?

Kanske inte är problemet men väldigt lätt att kolla.

MVH
Mr
12
MrBeemer
330iM -04
Ja det var det första jag provade då den inte startade...men så tur hade man ju inte tyvärr.

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Du hör ju om pumpen startar när du vrider om tändningen, så det är väl steg ett :)

Mr
12
MrBeemer
330iM -04
Ska pumpen låta då man vrider nyckeln till läge 2 eller går den igång först då startmotorn börjar dra runt?

Sitter pumpen under baksätet på en E46?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Prova vrid på tändningen ett par gånger sen starta. Startar den då misstänker jag pumpen. Jag fick byta min en gång efter cirkus 14k mil.
Mr
12
MrBeemer
330iM -04
Är det ingen som kan bekräfta ifall pumpen ska höras innan man vrider igång startmotorn?

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Motorn måste gå runt för att bränslepumpen ska starta
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Nej, pumpen går innan du startar motorn! Den startar när du slår på tändningen, men den går bara några sekunder innan brytaren i pumpen slår av allt om man inte startar motorn.

Om du är osäker hur det skall låta, eller om du inte hör något i kupén, be en kompis lyssna utanför bilen i höjd med tanklocket ungefär.

Lycka till!

Mvh/ Niclas
Mr
12
MrBeemer
330iM -04
Hade lös kontakten från pumpen igår och kollade om ström gick fram och det gjorde det. Precis som du skriver Heden så gick det ström några sekunder då man slog på tändningen och sen konstant då man körde startmotorn men pumpen är helt död så idag har jag tagit ut den för att montera dit en ny imorgon.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Fick byta bränslepump på min 330 också för 3 år sedan, så det verkar vara en svag punkt...

Men på min lös EML-lampan i alla fall, likaså den för avgasreningen.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det enklaste sättet att kolla om det är bränslerelaterat är att lossa slangen/röret som sitter på luftfilterboxen och spruta startgas in i slangen/röret samtidigt som någon vrider på nyckeln. Om bilen då startar för att sedan dö när man slutar spruta in startgas så voila...motorn får inget bränsle.

Sen kan ju pumpen va hel för det, det kan vara dålig kontakt, kabelbrott, spridare som inte öppnar osv osv osv men oftast är det pumpen som dör.
Mr
12
MrBeemer
330iM -04
Nu går den som en klocka igen med ny bränslepump, antar att det inte är så ovanligt att dem ger upp med tanke på att Englunds bil (BMW Luleå) hade ny pump på lager.

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det är inget ovanlig nej, de flesta bilmärkena råkar ut för detta. Skönt att det löste sig.
Dani_ ang startgas så står det uttryckligen i instr-boken att man inte får använda sig utav detta iaf på e39... o det är ju samma bilar/motorer så någon kanske kan förklara varför?:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.