|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
wdac: Synd att du inte såg en E46:a facelift dessutom som jag länkade här på forumet som var till salu på blocket. Du skulle bara se bilderna på den. Synd att jag inte sparade bilderna. Den var helt sönder rostad. Om jag inte minns fel så var det en silver 330. Vissa kommer kanske ihåg det.... BMW M-POWER |
|
| Vår E46 hade inte rost på något synligt ställe, så utifrån sett såg den helt rostfri ut. Däremot var undersidan av huven, bakluckan (under skyltbelysningen) och dörrkarmarna rostiga. Så studerar man inte bilarna noga så kan de nog verka rostfria vid en första anblick. | |
| de var bättre förr innan folk började tänka på miljön... då var de riktigt rostskydd. | |
|
En bilkaross blir angripen på många vis. I en automattvätt är ofta vattnet återcirkulerande och har en icke alltför attraktiv PH-halt. I Luften, ibland de utsläpp vi alla bidrar till cirkulerar och landar små aggresiva partiklar på lacken då det regnar. HAr man varit på BMWfabriken och sett de automatiserade linjerna som bygger bland annat E90 och E91 så ser man hur fort det går när det läggs på primer, färg och klarlack samt hur tunna skikt det är. Primern läggs tunt, tunt till i höjd med underkant av rutorna, därefter transporteras bilen direkt till lackeringen som applicerar en lacktjocklek på 20 My och därefter 20 My klarlack. Som jämförelse ska nämnas att ett hårstrå är 30-40 My tjockt. Den som fått delar på bilen utbytta med rostskyddsgarantin kan skatta sig lycklig att ha fått, subjektivt sett, mycket bättre delar monterade på bilen. Lacktjockleken är minst 100My om inte mer på delar som är lackerade av en "mänsklig" lackerare. Mvh Asken |
|
|
På min förra E90 byttes bakluckan då lacken börja släppa. Var fukt under och en stor bit lossnade. Även den svarta plåtlisten på B-stolpen hade ärgat och den fick jag byta. Gick inte på garantin för den täcker inte där. Väldigt lustigt med rostskyddsgaranti som inte gäller hela bilen. |
|
|
Bättre förr? Det vette katten!! Båda mina E30's rostade så till den milda grad att jag var tvungen att ge upp och sälja. Bägge bilarna var 10 år vid inköpet och efter ett tag så började det bubbla på skärmkanter, huv, baklucka osv. Jag vet inte hur många gånger jag blästrade, spacklade o målade för att det sedan skulle komma tillbaka på samma ställe. Första E30'in var en 84 och den andra en 90'a. Som jämförelse med nuvarande Volvo som blir 9 år nästa år så finns ingen synlig rost på karossen. Vid en liten påkörning för några år sedan så trycktes plåten in så det blev ett veck i plåten och lacken lossnade. När jag bokade tid hos verkstaden och visade upp bilen frågade jag om jag skulle lägga på färg eller nått för att det inte skulle börja rosta. Skadekillen log åt mig och svarade "nä det är inga problem idag, det är helgalvad plåt". Så om det var bättre förr håller jag nog inte med om! Däremot har man ju hört om att stålet i världen har hållit usel kvalité vissa år. Typ 95-00 var det väl ingen höjdarkvalité på stålet. Mängder av bilar från dessa år fullkomligt rostar bort. MB C & E-klass, BMW tycks uppenbarligen ha sina problem med både trean & femman dessa år, Volvos 850 rostar duktigt, m.fl. |
|
|
Då var det dags igen, hittade rost på vänster bakdörr! Längst ner vid falsen. Bmw har dokumenterat/fotat skadan, kopierat serviceboken och nu väntar jag på besked från dem. Bilen har 12 års rostskyddsgaranti. Hoppas de byter dörren. För övrigt har bilen klarat sig bra, lite fel under hela den tid jag ägt 2008-. Bilen har snart rullat 24000mil. |
|
|
Hej. Fick båda vänsterdörrarna bytta i somras. Bakluckan ska jag få utbytt i November. Allt på garanti. E91 320i 2006 Med vänlig hälsning Peppe |
|
| Hur lång tid tar det att få svar? 11 veckor sedan som jag var in till Bmw! | |
|
Hej. Visade min bil i slutet av juli. Fick den åtgärdad i slutet av augusti. Bakluckan byttes i november men det var min egen önskan. Med vänlig hälsning Peppe |
|
Gee |
Ni som säger att era E46or inte rostat, har ni kollat dörrarna under listen på var sida i rätt vinkel? Min 330Ci 2003 var i mint condition men hade ändå två rostbubblor under lacken på dörrarna |
|
Dörren blev bytt för ca 1mån sedan, hade inte tid att lämna in den direkt när Bmw godkände garantireparation. Mycket nöjd med Bmws garantihantering! Talat med några ägare av andra märken (Audi, Skoda) båda fick nej på sina rostskador! Det ska vara genomrostat och börja inifrån för att de skulle fått rosten fixad på garantin! Tummen upp för Bmw! |
|
|
Någon som har tittat under sina F30/F20? Själv har jag roat mig med att krypa under en del bilar för att jämföra med min och väldigt många har rostiga skruvar. Då pratar jag alltså om bilar som är 2-3 år gamla. Vet inte om detta är ett tecken på att bmw börjat snåla eller om det är helt normalt. |
|
| Rostiga skruvar bara? Vänta nått År eller två sedan kolla bakvagnen på BMW. Då får du se trabant kvalitén. :-) | |
| Asken:Vad jag vet är förr låg en original lack låg på mellan dryga 80-120 My. Helvete vad dom snålar nu!! | |
|
Det är snarare ett västkustfenomen. De bilar jag haft eller varit spekulant på, som rullat på Västkusten har inte sett speciellt roliga ut i underrede eller diverse skruvar. Norr- eller Stockholmsbilarna har däremot varit helt förskonade från sådant. Min snart tre år gamla F30 har inte en tillstymmelse till rost någonstans. |
|
| Saltar dom inte på vintern i Sthlm? :-) Vet att det verkar vara mera väder o vind som ställer till det på västkusten. Men såpass njae! | |
| Jag kan bara konstatera fakta hur min bil ser ut i underredet och jämföra med några tidigare västkustbilar :) | |
|
Jag har inte heller mer fakta att gå på än de bilar jag sett här hemma på västkusten. Många har rostiga skruvskallar och en del har ytrost på balkar. Min förra bmw köpte jag i örebro. Den var helt metallren undertill. |
|
|
Tyvärr, bilar som gått på västkusten, har klart sämre chans att stå emot rost, det är enkel kemi, där salt är en stor faktor, det är fysikaliska fakta!!!! Sedan, beror det på brukningsperioder, skötsel etc....en räddning är att snabbt torka upp fordonet, och såklart spola bort saltavlargringen, reducerar korrosionen... Men, bottom line, salt i kombi med fukt, accelererar korrosion/rost, det är enkel fysik/kemi, som ingen kan ändra på!!! Särskilt jobbigt på västkusten, då den värsta temperaturen är den vanligaste under året ( tror den ligger på ett par plus, typ 2-10, men är inte helt säker där, nån annan som har bättre koll på värsta tempen/intervallen???) em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.