|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fick samtal från Bmw, de kommer att byta ut dörrarna!Skönt! Ska sen rostskyddsbehandla hela bilen,men innan det ska rostskyddsfirman få titta in i de andra dörrarna mm efter rost. |
|
|
Vad är smartast? Att roskskyddsbehandla före eller efter att rostskyddsgarantin gått ut? E |
|
|
Jag fick tillbaka min bil igår efter reparationer på rostgarantin. Ny huv, framflyglar, alla 4 dörrar samt baklucka. Enl. dem så byter de alltid lösa paneler, det är dyrare att hålla på att laga befintliga samt att resultatet sällan blir lika bra. Men jag undrar vad en sån här grej kostar.... Väldigt nöjd med resultatet, inga nyansskillnader och hela bilen var tvättad och urstädad vid leverans. |
|
|
Kollade med Bmw angående garantin,den gäller efter en rostskyddsbehandling. Bäst är att rostskydda innan bilen börjar rosta! |
|
|
Nu är dörrarna bytta. Talade med chefen på plåtverkstaden,han har en likadan Bmw som jag,fast -07,även han hittade rost på/i dörrfalsarna!Dock inte lika mycket. Han trodde rosten uppkommer under den galvade ytan (som jag förstod det).Hjälper inte att spruta in extra rostskydd i dörren,det var bra rostskyddsbehandlade vad han kunde se när han inspekterade dörrarna. Så än en gång: ut o syna era dörrar! |
|
|
Har BMW lyckats med samma bedrift igen som i E46 att "bygga in" rosten i falsarna? Jag som tänkte byta till en e9x nästa år för att slippa rostproblemen med E46:an. Hur lång rostskyddsgaranti har e9x? Är BMW lika generösa som på E46:an att byta dörrar/huv/baklucka med rostangrepp i falsarna under garantitiden? |
|
|
Gick ut och tittade på min E91 när jag hade läst detta inlägg, rost på både fram & baklucka samt föraredörren :( Fan vad tråkigt, ringde till verkstan det är nog inga problem att få det bytt men i aug eller sep. Så man får väll "vaxa" på sin rosthög i sommar ;) |
|
|
Det här är att E9X får samma sjukdom är inget annat än en stor skandal! Hoppas BMW förstår hur detta förstör ett skickligt uppbyggt varumärke. ........Vilka Audi är helgalvade? From när och vilka modeller? |
|
|
Det var som jag trodde efter att sett produktionslinje-filmen om E46. Dörrar och luckor är kittade innan galvning/ED-lack. Plåten under kittet är ogalvad och fukt tränger genom kittet i småsprickor. Tror den avslöjande artikeln finns under E60-tråden om rost... Invändiga behandlingar är tyvärr ingen lösning på problemet. Det är inbyggt from the beginning... |
|
|
Usch- det här är illa! Jag har lockats av de riktigt trevliga erbjudanden som finns på fabriksnya, faceliftade, 3-serie Touring.. Mycket utrustning och ca 330k i utpris.. Efter att läst om rosten så vet jag- jag är inte längre intresserad.. Rostproblemen verkar tillta igen.. Och även om BMW tar kostnaden på rostgarantin eller goodwill, byta dörrar och huvar på ett par år gamla bilar och ev. färgnyansskillnader- nej, det är inte vad en nybilsspekulant vill tänka på.. |
|
|
Frågan är hur bilarna ser ut på de ställen som inte syns så bra från utsidan,ex underredet mm ? Kvaliteten hos BMW när det gäller rosten är nog snart lika ihålig som hos Mercedes. |
|
| Vad är anledningen till att kittningen görs innan galvningen? Kostnadsbesparing? Borde inte BMW tänka på att det dålig kvalitet kostar också?? | |
|
Troligen kostnadsbesparing. Karossen med dörror och luckor monterade vänds runt som en kullerbytta i både betbad och ED-lack. Sedan rullar den in på lack-linjen. Åtminstone på E46. Det skulle troligen vara krångligt att komma åt med robotar som kittar efter montage. Och automatisering av ED-lack del för del skulle kräva dyrare produktionslinje. Att kitta direkt på plåt var inte några större problem förr när bilarna inte ens galvades. Jag har en Merca från-83 helt utan rost i kittfogarna på dörrar och luckor t.ex. Kittet kanske är av en obeprövad sort. Kanske beror det på att den nyare vattenburna lacken är så tunn i kombination med att lackrobotarna gärna snälar med klarlacken på insidorna. Har sett hur metallicdelar ser förjäkliga ut innan klarlack nuförtiden. Sliprepor överallt som lätt försvinner efter klarlack. |
|
|
Ja polyuretanfog/karosserikitt går att lägga på ren plåt. Men dom nyare fogmassor man petat bort liknar mer 20 år gamalt fönsterkitt, och det är nog ingen dum gissning att dom är vattenbaserade och torkar väldigt fort, polyuretanfog har en torktid på 2 mm per dygn i 20 grader, och så lång tid har nog inte tillverkarna tid att vänta. |
|
|
Jag funderar på att köpa en 320 coupé från 2003 begagnad. Den har inte gått långt och är maskinellt i väldigt bra skick men på ett M-test hittade de rost i huvens framkant. Det finns också lite begynnande rost i bakre hjulhuset. Dock inget i baklucka och andra känsliga ställen. Detta gör mig lite tveksam men eftersom bilen i övrigt är i bra skick undrar jag vad ni vet om priser på att laga en huv. Bilen är ju trots allt 6 år gammal och att byta ut den kanske inte är lönt eftersom garantier antagligen inte gäller längre. Någon som har gjort rotlagningar och har bra erfarenheter? Tips emottages tacksamt. /Per |
|
|
Hej Per, Beroende på när bilen är uttagen så kan det finnas rostskyddsgaranti kvar och om det gör det så är BMW rätt frikostiga med att byta ut huvar. Kan vara värt att kolla upp. Kan tyvärr inte svara på kostnadsfrågan. Mvh Wiberg |
|
|
Tack for tipset! Den var uttagen under våren så garanting har alltså precis gått ut. Trist! Och lite synd att den gamla ägaren inte kollat upp det. Nu är jag fundersam på om man vid eventuellt köp ska byta ut huven hos BMW eller laga den. Det sitter på undersidan och har inte krupit mot kanten vad man kan se men risken finns ju alltid att det kommer tillbaka. Byte av huven skulle landa på uppemot 10 000 medan en lagning handlar om ca 2000. |
|
|
Inte konstigt att försäkringspremien på alla bilar rusar i höjden,tänk om alla gjorde som du!!!! Då skulle vi få åka cykel istället. |
|
|
Falsterbos bil skulle nog inte gillas av f-bolaget vid en närmare granskning. 100-180 på 11s, måste vara trimmad utan dess like! Original 330D ligger på drygt 17s ;-) |
|
| jag har aldrig sett en e46:a med rost. helt ärligt. Aldrig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.