AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
60.170

Dåligt rostskydd på BMW 3 serie

Sida 1 av 3
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Enligt den här rapporten ligger BMW 3 serie väldigt illa till när det gäller rost angrepp. Jag frågade bilförsäljaren om det var bra att xtra rost skydda/behandla ny E91 men han var bestämt att det behövdes inte för att BMW hade bra rost garanti men som vi vet att rost garanti är inte lika med rostskydd. Hur ska man agera som ny E91 ägare? Ska man rostskydd behandla eller ej? Kommer garantin att ogiltig förklaras om man rostskyddar sin bil? Tacksam för synpunkter.
länken till rapport.
Länk

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Den där rapporten gäller E46 och vi vet sen tidigare hur motståndskraftiga E46 är mot rost... E9x lär ju kunna jämställas med E6x vilken hamnade på topp i rostskyddet. Har inte hört om ett enda rostfall på E9x.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Tack för informationen. Jag trodde att BMW 3 serie 2005 års model var en E9X. När kom E 9X , 2006? Har vi ngt konkret information om bättre rost skydd på E9X

le
57
lekarloo
320i E90 -05
Jag tror du kan sova gott om nätterna. E9x kom efter E6x så det är som heltsonika säger. Rapporten tar med största bara med e46:or. Kan knappast vara E9x, då har de gjort fel. Två olika modeller.
Buspelle
E90 har så här långt inga kända rostproblem. Utvecklingen har väl gått framåt med användning av aluminium, bättre skydd av plåt et c.
Rostskyddet får en 4:a av tidningen Vi Bilägares experter..
Länk

Att e39 och e46 är riktiga rostholkar är ingen direkt nyhet på detta forumet. Kul att se det svart på vitt. Framförallt är det kul o se att det blivit bättre på E60.

Länk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Fan, är ju sugen på att köpa e46 till hösten. Kanske ska vänta till man har råd med en e91 istället. :(
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Kan man få en redan utbytt del utbytt igen om man misstänker rost, förutsatt att man har garantitid kvar förstås..?

Mvh Johan
jens ek

kanske ha många klagar över rost men personligen känner jag ingen i min kompis krets som turligt nog alla har en 330 coupe... inge som helst rost på någon av dessa bilar inklusive min egna...
Jag tror fortfarande att många har misskött sina e46or och då menar jag på tvättnings rutinerna... vi vet ju att fukt är rostens bästa vän och det gäller att komma åt alla ytor när man torkar, typ under motor huven, under dör sidorna... där bak osv... hittar du en rost fri e46 så kan du nog vara säker att den ej komemr att rosta om du tar han om den...
Det är precis lika vanligt på coupe. Min egen 330 coupe var exempelvis drabbad både huv och dörr. Och tro mig, den var inte misskött på något sätt.
Jag har själv sett ett 30 tal coupeer med rostproblem.

Jag skulle nog säga att alla e46or och e39or kommer rosta tidigare än motsvarande modeller som är äldre och nyare för den delen.

Länk
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Tråkigt ämne detta.

Min e46 sedan -03 har fått nya dörrar och baklucka innan min ägo och för två veckor sedan fick jag en ny huv. Ingen ny rost kunde hittas vid undersökningen och garantin går ut i juli.

Går och funderar på att byta till en 330 e46 touring till hösten då vi får tillökning, visst vore en e9x nice men det är mer pengar då och jag gillar e46:an mer till utseendet.

Funderar på hur man gör i framtiden om man upptäcker rost på dörrar/huv/baklucka, går det att fixa med blästring/rostskyddsmålning/omlackering etc? Känns ju inte direkt lönande att köpa helt nya karossdelar av BMW till en så pass gammal bil.

Någon som har erfarenheter? Måste ju finnas massor med e46 ägare som garantin gått ut för och har rost på sina bilar. Vad gör ni åt det, eller låter ni det bara vara..?

Körde tidigare Opel, de rostade, köpte en Ford Focus, den rostade den med.
Bytte sedan till BMW och tänkte nu j-r ska man vara kvitt det problemet. Tji fick man... :( Annars är det en underbar bil, den bästa jag haft.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Polaren köpte nyligen en toppfräsch E39a, men vid närmare syning så har den börjat rosta i dörrfalsarna.

Problemet verkar vara exakt samma som jag hade på min MB vito.
Fogmassan är laggd innan nån form av behandling, alltså på ren plåt.
Min gissning är att massan nuförtiden är miljövänligare, kanske t.o.m vattenbasserad, för det verkar börja rosta under den av sig själv.

På min Vito -01 började det rosta och fogmassan släpte efter bara 2 år, med den erfarenheten lämnade grannen in sin nyinköpta Vito -03 på rostskyddsbehandling direkt när den kom från handlaren, notera att denna bil inte var nån gamal lagerbil som stått ute i ur o skur på nån uppställningsplats, utan tillverkad 5 veckor innan han fick den.
Men behandlibgen hjälpte inte, det rostar undar fogmassan iaf.
Vi har t.o.m lossat dörrsidorna för att kolla behandlingen, och den är mycket väl utförd, det finns inte ett spår av rost i dörren.

Jag har jobbat med rostiga bilar i 25 år, och detta är inget nytt påhitt, utan tätningsmassa och slitskydd under bilar läggs nästan alltid på ren plåt, sen behandlas bilen med galv, grund, färg.

Givetvis har jag aldrig behövt laga rost på nån helgalvad Audi, dom rostar ju inte, men det vore kul att få skarapa lite deras tätningsmassor, och kolla om dom verkligen är helgalvade, alltså galvade innan nån som helst tätning utförs.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Min E46a har aldrig rostat, så det varierar väl från ex till ex...

Tycker ni Bmw rostar så skall ni kolla på Mercedes!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det jag skrev åvan har bekräftats, saxat från tidningen Vi Bilägare:

BMW och Ford lät utföra tätningen av fogar i dörrar, luckor och motorhuv innan karosserna grundlackades och det får man sota för i dag, allra helst för årsmodellerna 2002–2003. Misstaget rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004–2005 var de här problemen undanröjda, båda för BMW 5-serien och Ford Mondeo.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Alltså E60?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Hej!
Dåliga nyheter!
Var in på Svensk Bilvård idag 29/5 för att kolla hur det låg till med rostskyddet på min Bmw 330d -06.
De hittade rost i båda framdörrarna,längst ner i spalten!
Åkte direkt till en Bmw återförsäljare,de fotade rostangreppet och sa att det såg inte bra ut.Nu väntar jag på svar om/hur det ska lagas eller om dörrarna ska bytas.Hoppas på byte men det verkar som det är mer vanligt att de lagar den.
Rostskyddsexperten på Svensk bilvård menade att det enda som duger är att byta hela dörren!Han sa att jag skulle kräva det!
Lagningen utförs så att falsen vinklas ut o rosten avlägsnas,sen trycks den ihop igen osv...vet ej exakt hur de gör.
Bmw killen sa att de hade haft några nyare 5-serie med "rostfläckar" vid spalten i dörren och på dem hade man inte bytt ut dörrar på utan lagat.
Hade jag vetat detta rostproblem på nyare Bmw (min är tillverkad i Januari 2006) så hade jag aldrig köpt en Bmw igen!
Anledningen till att jag sålde min förra Bmw (Bmw M3 -97) var pga rostproblem.Efter att ha läst alla tester om bra rostskydd på nya Bmw så trodde jag att jag skulle slippa rosteländet.
Om jag trots allt behåller bilen så blir det en komplett rostskyddsbehandling på Svensk bilvård.Kostar 10500kr (med rabatt).
Hur ska man veta om samma problem dyker upp i bakdörrar,bagagelucka osv.
Hoppas Bmw byter ut de delar som har rost och inte gör samma misstag som Mercedes gjorde när de upptäckte sina rostproblem!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Det här med rost borde BMW ta på största allvar. Har själv även en SAAB 9-3. Den fungerar som bruksbil är 9 år gammal och har gått 12000 bruksmil. Kan inte påstå att den är välvårdad eller välskött (dock ej misskött), men den saknar än så länge rost, peppar peppar. Enligt bilprovningen så säger de att SAAB gör bra bilar.

En BMW kostar dubbelt så mycket så den borde vara dubbelt så bra? Att bara bygga varumärke håller inte längden.

Jag rekomenderar alla som kör BMW att innan rostskyddsgaranitin går ut gör den typ av koll som MM gjort och kräva att få angripna delar bytta. Du ser inte rosten förrän det är försent, man måste in med kamera i dörrar etc.

E
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Hej E!
Mitt rostangrepp kan man se utan professionell hjälp,det går att fota med en vanlig kamera!
Jag har ytrost.
Syns om man öppnar dörren och går ner på knäna.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Bjerser//

Angående Mercedes vs rost:

Mercedes hade problem med bara två modeller, det var C och E-klassen som rostade pga den extra miljövänliga lacken som Mercedes använde sig av. Men nu ska problemet vara löst.
E
1.156
E
320 ci cab -04
MM be ngn gå in med kamera i alla hålrum och titta. Jag har en kompis som gjorde det innan rostskyddsgarantin gick ut på sin E46:a. Bilen såg fin ut utanpå. Men inuti så var det gravrost. Det blev tre nya dörrar... Tre nya dörrar kan inte vara gratis att byta. De kommer olackade, sen skall alla delar i dörren bytas osv. Måste bli skitdyrt... Kommer själv att göra en kamerakoll på min bil.

Har en arbetskamrat som hade en mercesdes cupé, vet ej vad karossen heter. Han hade kört Mercedes i ca 30 år. Cupén var 6 år gammal när rostbublorna började komma... Han sålde bilen och köpte en Lexus... och sa "aldrig mer Mercedes". Jag har även sett rost på S mercor..

E

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.