AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.811

Byta bromsrör själv, svårt?

pe
86
pericsso
328i -98 E46
Tjena!
Va till bilprovningen idag och de upptäckte då att bromsrören bak är kraftigt rostiga, blir ombesiktning.
Tänkte nu fösöka mig på detta själv och har sökt forumet och även kollat Gör-Det-Själv. Hittade inte så många trådar om detta men i alla fall en bra beskrivning som gäller E34:an. Men undrar nu om nån med E46 har gjort detta själv och har lite tips?
Kollade på Mekonomen och deras utbytesrör är i koppar vilket ju är bra, lätt att böja och så. Ena röret är 3,5 meter och det låter som det kan va svårt att få dit det. De gamla kan man ju kapa i värsta fall.

Så vad säger ni med E46:or. Gör man detta själv med torra ögon och utan att demontera halva bilen??

Mycket tacksam för all hjälp. Min är en 328i -98.

/Petter
Hej.
Har nyss bytt ut ett bromsrör bak på sambons e46a -01
Bak är det delat från förarsidan mot passagerar sidan.
Nipplarna är tuffa att gänga isär ock anslutningen mellan rör/slang på förarsidans delning var ett mindre he...te minst sagt.
Delningen på förarsidan var också besvärlig men det gick i alla fall..
Att bocka röret är lätt när det är koppar.
Försök bara demontera det gamla utan att böja det alltför mycket så kan du använda det som mall för det nya koppar röret.
Längden för det delade bromsröret skall vara 130cm.
Det andra bromsröret som går till bakre/vä hjulet brukar vara rejält angripet av rost.
Har för mej att även detta är delat med en skarv nippel,men är inte 100% säker?
Bäst är det att demontera de gamla rören ock mäta längden på dessa ock därefter köpa nya koppar rör i rätt längder som du själv bockar till efter de gamla rören som mall.
Att mäta längden kan vara lite smålurigt,men jag tog ett snöre som hjälp.
Ta änden på snöret mot änden av det gamla röret som du skall mäta ock rulla ut snöret efter hand som du följer bromsröret.
Försök att låta snöret följa utsidan av alla böjar allt eftersom du rullar ut det.
Klipp sedan av snöret när du kommit till andra ändan av röret.
Sen är det bara att mäta längden på snöret,mycket enklare än ett stelt måttband ;)
Om möjligt så låter du någon som säljer bromsrör hjälpa dej att pressa på nya nipplar på dina nya rör.
Undvik Biltemas pressverktyg som havererar efter första försöket :(
Lycka Till..
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Tack för svaret Alex,
Ska nog ge mig på detta vid tillfälle.
Du hade alltså inga svårigheter att få bort det gamla långa röret och få dit det nya? Ja va in på macken en sväng idag och hissade upp och tog en titt undertill och det ser rätt klurigt ut att få bort det långa röret (och dit med det nya). Men men, nu hade jag inte tid att skuva bort några täckplåtar så det kanske ger sig när man börjar.

Får väl se till att ha gott om tid, tålamod, WD40 och öl så ska det nog lösa sig.

/Petter

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har använt BILTEMA:s pressverktyg (19-837 á 299kr) i många år och gjort massor av konor på bromsrör med det.
Verktygen har funkat klockrent och visar inga som helst tendenser att sluta fungera.

Per L
M-
110
M-Olo
328i -99
pericsso: Har läst i nån tråd att man måste demontera tanken och därmed också avgassystem med mera för att komma åt bromsröret på förarsidan (vänster i färdriktningen). Om du gör det här jobbet så skulle det vara intressant att veta hur det gått.

Lev väl.

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
har bytt bromsrör idag dock på en e36 316i compact. det var en del pill och nipplar och anslutningar sitter inte löst på de flesta ställen. dessutom hade de dragit sönder gängorna på en upphängning i mässing från fabriken. så där fick det bli en egen lösning. men som du säger har man tid, WD40, bra verktyg och tålamod så. använde också delar och verktyg från biltema.

ett tips är att ha tuggummi att täta med om du inte vill att det ska pissa bromsolja.
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Tackar för svaren.

M-Olo: Lite det jag var rädd för, såg ut som förarsidans rör går runt tanken och blir svårt att få bort utan att demontera den. Men jag ska ta bort täckplåtarna och kolla mer noggrant. Uppdaterar tråden när/om jag gjort jobbet.

bag: Ska tugga tuggummi innan jag börjar....

Är väl ingen rocketscience det här egentligen. Svåraste är väl kanske att få isär allt som rostat ihop.

/P
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
på min compact gick bromsrören också runt tanken. inga täckplåtar dock. det var det pilligaste stället. att ha tillgång till grop eller lift är en stor fördel. för min del blev det grop.
Per L: Där ser man :)
Biltema har väl blandad kvalitet minst sagt ;)
Hade förmodligen otur då samma pressverktyg som det Du menar i princip förintades i mina händer ( ock då är inte jag Hulken det minsta ;) )
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Skippa tuggummit, tyck ner bromspedalen en bit och spärra den där med en bräda mellan stolen, då rinner inte vätskan ur.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Alex84 va jag vet så är det bara att åka till Biltema och få en ny

det finns garantier även där
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Påminner om en historia jag hade med en vw scirocco för många herrans år sedan. Där behövdes rören bytas och dessa beställdes från vw. De var ungefär lika långa och när jag väl skulle hämta dem så hade lagernissarna på packningen VIKT ihop dem för att få ner dem i en låda... toppen, bara 3v väntan igen... Sen när jag väl fått rätt rör (ovikta) så ringer verkstan och undrar vad de ska hänga dem i, golvet saknades på en hel del ställen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.