AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.423

batteriet laddar dåligt e46 02?

jo
13
joer37
320i touring 02
hej!

problemet började i vintras när det var som kallast.. 10 feb.
bilen startade inte en dag.. så jag bytte till nytt batteri eftersom batteriet ändå var 6-7 år..
då funkade bilen såklart ca 1,5 vecka.. sen startade den inte igen. jag laddade batteriet fullt osv och sådär höll det på ett bra tag tills den 5:e mars dvs en månad senare ungefär.

då gjorde jag en laddkontroll hos öhmans el och bilservice i sundsvall.. dom konstaterade att batteriet såg skysst ut plus att den inte drog krypström plus att generatorn laddade som den skulle.. men deras förslag var isf att byta generator.. 5000 spänn jojagtackar..

sedan dess har bilen startat som den ska.. tills idag 12:e maj!
då skiten inte startade igen.. jag provade först att starta bilen med startkablar på den pluspol jag har i motorrummet... men då klickade bara startmotorn.. sen testade jag att lägga startkablarna direkt på batteriet och då startade bilen.

då till mina frågor!

1. visst fasen ska man väl anv pluspolen man har i motorrummet när man kör med startkablar?
isf varför funkade inte detta?

2. kan problemet med pluspolen i motorrummet ha nåt med att laddningen inte kommer "fram" till batteriet? jag har mätt över batteriet och då är spänningen över 14v över polerna..

3. om jag skulle vilja byta laddregulator på min generator.. kan jag göra det då? (jag ringde nämligen mekonomen och dom hade ingen laddregulator som reservdel.. deras förslag var byte av hela generatorn)

4.. vad fasen kan det vara ifall det inte är nån uppmätt krypström, batteriet verkar skysst, och generatorn verkar ladda som den ska, iaf ibland?

ja jag är kass på att förklara men om ni visar intresse ska jag försöka utveckla.

mvh
joer37

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
1. Kan det vara så att du lät startkablarna vara kopplade en stund längre när du kopplat dom direkt på batteriet ? För det ska inte ha någon direkt betydelse vart man sätter dom vad jag kan förstå.

2. Som fråga 1 ? Laddningen kan ju som inte försvinna ut i tomma intet genom polen under huven.

3. Ingen aning

4. Man tycker att batterilampan ska lysa om den inte laddar men är det så att du kör mycket korta sträckor d.v.s bara några kilometer åt gången så att batteriet inte hinner ladda upp ordentligt blir det slut efter ett tag.
Jag hade det problemet i vinter men monterade en ctek laddare under huven på pluspolen så att varje gång jag sätter i motorvärmaren så laddades batteriet upp.
Det bästa jag någonsin gjort
jo
13
joer37
320i touring 02
mm tjena..

ang 1. nja... det var snarare så att dom satt kvar längre där fram än på batteriet.. plus att då dom satt fram gnuggade jag en hel del, som då borde dragit ur batteriet mera.

ang 2??

ang 3..

4. tack för tipset med laddaren på motorvärmaren.. vad gick den på? men nu är det ju sommar, då vill man kanske inte ha motorvärmare på?

till saken hör ju såklart oxå att när den inte startade nu sista gången gjorde jag totalt 5 starter på ca 30 meters körning (bytte nämligen däck på däckverkstad + ett motorstopp)

och så har jag en tes här..
ifall det är jag som kör bilen hela tiden... så borde ju iaf mitt körmönster se likadant ut för det mesta tycker jag.. så om jag har haft bilen i 5 år och inte behövt underhållsladda den. vad kan det vara för komponent som gör att laddningen är sämre nu än för 1 år sedan..? skulle det kunna vara laddregulatorn?

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Ctek laddaren kostar väl mellan 650 - 800 beroende på vart man köper den.

Men 5 starter på 30 meter körning kan fort tömma batteriet om du gjort bara kortare körningar. Du skulle ju kunna prova köra en sträcka på ca 2 mil och få ordentlig laddning på batteriet varannan dag i en vecka och se om det håller bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.