AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.227

Snart en M3a

Hej

Ägde en e36 m3-97 förra året som tyvärr fick säljas. Har suttit varje dag på autopower och ångrat att jag sålde den. Köpte en focus st och man får en uppgiven känsla varje gång man sätter sig i den.

Men nu idag sålde jag forden och äntligen har jag kapital för att köpa min drömbil

M3 e46.

Sitter och kollar varje dag på alla svenska sidor för att hitta den perfekta.!

Dom vanliga frågorna surrar i huvudet är ju

Smg2 vs manuell?
exakt vilken utrustning ska man ha?
Hur är ljudet i m3 e46?

Jag gillar ju manuell men man ska väll inte döma smg innan man ens provat och in princip ALLA verkar ju gilla smg2.

Kom gärna med synpunkter,, har sökt och kollat men nu är det en ny situation för nu ska jag JAG köpa en:)

Årsmodell blir 02-fram till 04
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
köp en manuell, så är där ett problem mindre som kan stula.
Vad jag läst här på forumet så ska smg2 fungera bra mycket bättre än föregångaren. Men även dem börjar bli till åren nu och kan börja krångla.
Jag hade köpte en manuell för att vara lite på säkra sidan.

Mvh
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag hade nog oxå köpt en manuell M3 E46 om jag var i planerna att köpa en. Men det beror på min ekonomiska situation. Har man däremot ett välavlönat jobb så hade säkerligen SMG2 vart mer intressant.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Vad jag har uppfattat så har inte SMG2 nå nackdelar förutom att man skall kunna fastna för den väldigt lätt:D Själv skulle jag nog ta SMG fast jag är så manuell frälst. Sen är det ju ett plus att SMG växlar snabbare än de flesta normala förarna;) ger bilen det lilla extra!
Angående SMGII, läs på forumet och skaffa dig intryck - det finns ett par äldre trådar med i princip samma frågeställning. SMGI var (är) begagnatköparens mardröm i lightversion men SMGII är en helt annan historia. Om du gillar lådan eller inte - provkör och skaffa dig en egen uppfattning. När det kommer till själva tekniken och dess eventuella (eller rättare sagt i princip obefintliga) problem är det till att läsa lite. Smaken är däremot alltid som baken, vissa gillar lådan och andra inte. Ett litet obs för att viss tillvänjning kan krävas, vilket är värt att ha i åtanke.

Angående exemplar och utrustning, personligen hade jag inte köpt en bil utan den nyare Navi Prof med 16:9-skärm och största ljudpaketet. Lucka etc. är efter var mans smak och tycke. I övrigt, ju mer utrustning desto bättre. Skaffa dig en kontakt på BMW så kan h*n göra utdrag på utrustningslistor etc. via regnumret. Onekligen har du även lite budget eftersom du redan nu gjort det föredömliga valet och avgränsat bort första årsmodellen. I spannet mellan årsmodell 02-04 har du även möjlighet att få en med facelift. Värt att beakta och givetvis även att föredra.

Good luck :)
Hade du bott närmare hade du fått testa min, då hade du köpt SMG, har haft båda. Enligt vissa är det en smaksak.

Lycka till.

Ja grejen är ju att jag absolut hatar automat men som sagt så är ju inte smg2 "riktigt" en automat.

Navi är ett måste, Bra stero också. Sen efter det så har jag inte direkt några krav förutom det vanliga- Skick, Servicebok.

Hade ju 321hk Limo innan. Har som sagt inte ens provkärt e46.

Ni som har detta,, Hur stor skillnad tycker ni det är emellan dessa modeller?
Acce är ungefär samma eller?

MVH
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Du bor ju nästan nästan granne (eller nåt). Säg till om du vill testa min manuella på nästa Autopowerträff på Götaplatsen eller nåt nu på fredag?
Fo
57
Forelli
BMW e46 M3 -02
Tycker inte att du skall ha manuell facelift, CB/zimt - för den ska jag ha ;)

Skämt o sido, är själv en "manuell man" men har varit och provkört båda, var positivt överraskad av SMG, men smaken är som baken och jag prefererar manuell. För tillfället verkar det finnas mera SMG till salu än manuella. Utrustningen påverkar sällan priset avsevärt så om du vill ha allt så är det bara att ta, men sen igen så en bil med elsäten, tacklucka etc väger en heldel mera än en basic. Smaken......

Ljudet är väl enklast av dessa saker att ändra och ändra tillbaks till original om man tycker, så i köp skedet tycker jag inte detta är någon detalj att fastna på. Ljudet är bra (om man gillar rasp).

Förövrigt så annonseras flera 02or som 03or, sedan bara de ännu har facelift baklysen utbytta så är det enkelt att misstaga dem som facelift, fast de inte egentligen är det.

Happy hunting!
MG
28
MGS
M3 -04
328i -99
Köpte en M3 -04 i oktober. Hade inte kört mycket med den under vintern, endast när det var fritt från snö. Nu när jag har kört med tackluckan och fönsterna öppna så måste jag säga att ljudet när man trycker på är sjukt mycket fetare. Den är fullt utrustad vilket jag personligen tycker är onödigt. Allt väger som någon tidigare nämnt, har endast använt navigatorn och H/K ljudet för att testa och se om det fungerar. Har en manuell låda vilket jag tycker är roligare att köra. Har inte att göra med att den går i sönder och att den är dyr att laga osv. Provkör bilar med båda lådor så får du själv se vad som är roligast.
Och det viktigaste, är där inte 19” på den så se till att köpa några så snabbt som möjligt eller större.
Lycka till!

Har tittat runt nu och mina krav är

års 02-04
Inte cab
manuell/smg= måste testa innan jag avgör.
Navi
ganska få mil. max 9000
Bra skick såklart
19tum

Är det jag kan komma på just nu. Känns som mestadels av m3orna till salu är cab och det är faktiskt inte ens intressant.

jorgenp: Hade gärna provkört din bil. Bor som sagt nära,, får höras om de.
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Har en manuell, har inte kört SMG men skulle aldrig köpa en E46 med SMG pga av gammal teknik, en E60 M5 däremot. Men smaken är som baken!
Om jag skulle köpa M3 E46 nu skulle min högst personliga önskelista vara:

CSL-grå (Vet inte det korrekta namnet för färgen...steel grey?)
Coupè
SMG II
19" evo-fälgar men helst CSL-fälgarna... Så sjukt snygga. Hade dom på min förra M3 E46 och det finns ingen fälg som kommer nära ens.. möjligen BBS Challange
Årsmodell: 04 (för det är väl from 04 (sep 03) som man fick 12 års rostskyddgaranti i stället för 6 år vilket innebär att 03:orna snart förbrukat sin garanti medans 04:orna har 7!! år kvar på sin...ganska stor skillnad där)
Max 6000 mil så man har lite drivlineförsäkring kvar om något skulle hända.
Skinn

Sen skulle jag inte tacka nej till navin, och H/K ljudpaketet men bägge känns lite väl överskattade. Tycker H/K ljudet är ett skämt om man gämför med andra premiumbilars ljudsystem. Men skulle det finnas i bilen jag skulle köpa hade det ju inte varit ett minus. Men absolut ingenting jag skulle rata en bil för. Lite samma grej med navin där. Visst, sjukt snygg är den, men det är inte ofta man behöver den, för att inte säga aldrig.. Skulle ju inte tacka nej till den, men samtidigt ingenting jag skulle rata ett fint objekt för.
Och exakt samma sak gäller för takluckan.

Så jag skulle helt klart sikta på en 04-05... Sen har vi ju det här med budget..

Men jag skulle gissa att du kan hitta en fin 04:a med max 6000 mil för runt 250.000:-.. Vilket är galet mycket bil för pengarna...

Lycka till!!

mvh
Dennis
Kanske var lite väl optimistisk med priset.. Men den som söker finner:-) Tror inte att det är en omöjlighet i alla fall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.