|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min gamla 525ix har ganska dålig väghållning, tyvärr bland det sämre jag upplevt. Bilen känns rätt nedhängd bak och slamrar när man kör på ojämnheter i vägen. Dessutom känns den ganska sladdrig i sidled och har dålig kursstabilitet. Tänkte därför göra en översyn av bakvagnen. Fråga 1: Vilka är vanliga slitdetaljer i bakvagnen på en E34? Fråga 2: Är fjäderben och bussningar samma som hos en vanlig, icke fyrhjulsdriven E34? Förhoppningen är att kunna få en förbättring i väghållningen utan att lägga ut en förmögenhet. Alla tips mottages tacksamt. MVH Carl | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fråga 1 1. Definitivt silentbussningarna (#2 i diagrammet bakvagn). 2. Sedan länkarmarna dvs de stora hundbenen (#6 i diagrammet bärarm). 3. Delarna till krängningshämmarstaget brukar vara helt slut också. Det är pendelstagen dvs de små hundbenen bak (#6 i diagrammet k-hämmare) och bussningarna (#2 i diagrammet k-hämmare). 4. Kanske ibland bussningarna i bärarmarna (#2 i diagrammet bärarm). Fråga 2 1. Ja, fjäderbenet (#1 i diagrammet fjäderben) delas av samtliga E34 modeller (ej M5). 2. Ja, alla bussningar jag nämnt ovan delas mellan i princip alla E34 modeller. Förutom krängningshämmaren bak som verkar vara unik för 525iX modellen (både krängningshämmaren #1 och bussningen #2). Tror det är för att k-hämmaren är tjockare på iX (17 mm) jämfört med min 535i E34 som bara är 15 mm. Bakvagn Länk Bärarm Länk Krängningshämmare Länk Fjäderben Länk Tips på byte av de stora hundbenen bak Länk |
|
Hej! Tack för ett bra svar. Det blir ju en del att byta, inte minst eftersom både fjädrar och dämpare verkar lite slitna. Jag ställer samma frågor för framvagnen och hoppas att ngn har lust att svara. :) MVH Carl |
|
Nu har iX en annan typ av framvagn än övriga E34 modellerna (ser väldigt 3-serie ut såsom E30,E36,E46) så min kunskap är något begränsad men jag börjar med en lista och hoppas någon med mer iX kunskap kan fylla på / korrigera. 1. Bussningar kring "bumerangen" speciellt #3 (vet ej hur de två kullederna kring denna slits dvs de som hålls fast av muttrarna #5) - se diagram "Framaxeltvärbalk". 2. Fjädrar och speciellt dämparnas skick. Ser du att dämparna läcker olja är det definitivt dags att byta. Dessa bidrar mycket till en bra väghållning. Fjädrar brukar överleva längre men kan vara helt slut eller i vissa skräckexempel gått av! När vi är innte på dämpare och fjädrar så bör man nämna stödlagret (#1 i diagrammet "Fjädermonteringsdetaljer") som kan gå sönder ibland men mig veterligen dock ganska sällsynt. 3. Sen har vi bara detaljerna till krängningshämmarna fram som får anses som slitdetaljer. Här har du pendelstaget #6 och bussningen #2 - se diagram "Krängningshämmare". Sist har vi ju styrningen som också kan bidra till dålig väghållning på sitt sätt. Framaxeltvärbalk Länk Fjädermonteringsdetaljer Länk Krängningshämmare Länk |
|
Så inte ens dämpare och fjädrar är samma som hos en vanlig E34? Tenderar att bli dyrt detta, hoppas att inget behövs bytas. :S |
|
Ja, tyvärr är stötdämparna riktiga rariteter som tyvärr har ett mycket högt pris (det är inte insats som övriga E34 modeller utan du måste köpa hela fjäderbenet), 525iX är en riktig oddball i det här sammanhanget. Väldigt få reservdelsfirmor som har dessa så behöver du nya får du nog gå till BMW och de är dyra! Stötdämparverkstaden i Stockholm verkar dock vara en billigare alternativlösning. Se nedan för vidare läsning Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.