|
|
|
|---|---|
|
Jag använder ju inte torkarna så ofta av flera orsaker. Kör inte så ofta i regn, har glasbehandling från flärdfulla Biltema som funkar kalasbra. Men, ändå så suktar jag efter flatblade torkarblad på min E38, mest för att de gamla "spjälstaketen" inte är särskilt snygga i blickfånget. Så, finns det någon möjlighet till konvertering till flatblade på våra E38? Dr Tinnitus Min bil Länk | |
|
Dom passar väl på men flatisarna är 100% skit, specielt dom från Biltema. Nu vet jag inte om vänster torkararm är "felvänd" på E38 som på E32, alltså kroken uppåt och högra neråt. Jag tog vinkelslip och kapa av kroken och vände på den och svetsa fast det igen, nu passar precis alla torkarblad på bilen utan problem.. nästa gång blir det volvo torkare. |
|
Gemini__ |
Ja, Biltemas fungerar alldeles ypperligt. Bosch originalblad har inte att hämta vid en direkt jämförelse (usel hållbarhet t ex). Sök gärna på forumet så ser du att fler stämmer in i kören. Inga problem att montera trots den "felvända" torkararmen. Mvh: Thomas |
Gemini__ |
"...har ingenting att hämta" |
|
Jag kör också med Biltemas flata blad och tycker de funkar kalasbra! Tysta och effektiva som tusan. Enda felet för mig var väl att jag köpte 2st 24"are och monterade, men på högersidan sticker det ut lite för långt, så nästa gång tänkte jag testa med 22" på högersidan. Vilken är den där glasbehandlingen? Den har jag missat... |
|
Gemini__ |
Se här: Länk Ännu en kanonprodukt från Biltema. =) |
| Bra tips ska köpa det jag också | |
|
Jag är alltså i första hand ute efter att det ska se lite trevligare renare och smäckrare utt än originalbladen, men givetvis ska det funka som torkarblad med, alltså gå tyst och göra rent. Fyller Biltemas flatblade detta, och passar på E38 utan några mods? Kan det finnas andra flatblade som också passar från t ex Champion eller Bosch? Är det bara en variant på FB på Biltema, så det bara är länden som man väljer? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Gemini__ |
Det kommer inte se helt 100%-igt ut, det ska erkännas. En bil som har dessa blad originalmonterade har ju torkararm konstruerad för detta. Finns kanske någon adapter man kan införskaffa om man vill att det ska perfekt ut. Dessa ska du ha: Länk De har även en annan variant, men det är för bilar som har detta från fabrik (annan infästning). |
|
Jag köpte först championblad på Micro och fick med nån grotesk dongel som man fick fästa på vänsterarmen för att få dit torkarbladet. Dessutom tyckte jag de bladen tog slut nästan omgående och slutade fungera. Sen såg jag någon tråd på forumet där man diskuterade hur man kunde trä på ett "vanligt" blad på den udda torkararmen och testade med flatbladen från Biltema och kan bara säga att jag är supernöjd! De har hållt i ett år nu, är tysta och torkar bort vattnet föredömligt! Dessutom tycker jag det ser smäckert ut (fast jag kanske är för alltid skadad av den hemska upplevelsen med championbladen...) Skulle tro att det var den här tråden jag läste då Länk och såg även Mugges DIY-tips på hur man gör i sin blogg på Länk (scrolla ner till 2007-06-13) |
|
|
Hm, undra om jag köpt från någon annanstans än biltema, läser att ni har bra torkare medan jag tyckte dom var pest. Men det var ett tag sedan jag köpte dom. |
|
Transocean |
Du har rätt Ismo, jag testade Biltemas flatblade men det var bara skit, så den torkarn kastade jag illa kvickt, tyckte inte det var snyggt heller på en gammal bil. |
Gemini__ |
På äldre bilar kan det vara annat som spelar in. Torkarmekanismen på välanvända E34:or har en tendens att tappa gnistan med åren. Kanske inte fullgott tryck mot rutan el. övrigt glapp i mekanismen som spökar i ditt fall. Sedan tycker jag inte heller att det passar på E34:or. Absolut snyggast för dem är originalblad med tillhörande spoiler. Har det själv på M5:an, inte för att de är bäst utan enbart för utseendets skull (ja sen får man väl hoppas att de fyller någon sorts funktion hehe). |
Gemini__ |
Var tvungen att tänka efter men jag har faktiskt haft mina blad monterade 16 mån nu och använder bilen i ur och skur. Än har inte tanken slagit mig att det är dags att byta ut dem, då de fortfarande gör ett bra jobb. El. jo tanken innan vintern var att de skulle bytas till denna vår, då jag trodde att de skulle säga upp sig efter vinterns påfrestande bravader, men icke. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.