AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
604

Tempen stiger/sjunker helt oväntat

Os
5
Oskarlb
Bmw 528i Touring
Hej. Har Bmw 528i touring som krånglar. Körde 3km med bilen och plötsligt så står tempern på det rödmarkerade området. Stannar omgående och stänger av bilen. Låter bilen få "kyla" av sig lite. Noterade även att kylarfläkten var inte igång trots att motorn var oerhört varm. öppnade locket sakta och fick fylla på vatten. Ska fylla i med glykol snart. Körde iväg igen och efter 1-2 km i stadskörning så skjuter termostaten i höjden igen. Efter någdra meter så återgår den till normalt läge igen.

Så jag undrar om det är glapp någonstanns och isf om detta är ett känt fel och vad som behövs bytas? Är det svårt eller behöver man lämna in den. HAr inte tillgång till ås mycket vertyg precis.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Har du testat att lufta kylsystemet? Är vattenpumpen bytt på länge?
Os
5
Oskarlb
Bmw 528i Touring
Lufta systemet så menar du att jag ska tömma ur systemet på vatten? Sedan ta i det igen? Eller nytt. Nej vattenpumpen är inte bytt. Är det ett känt fel ?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det finns bra instruktioner om hur du ska gå till väga ang luftandet här på A power.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Os
5
Oskarlb
Bmw 528i Touring
Några mer tips och hjälp? Skulle uppskatta det.

Kan säga att bilen har fungerat fint än sålänge.
Men är säker på att det kommer att återkomma. Så jag vet vad som behövs bytas så att man slipper den dyra kostnaden för felsökning och eventuella reprationen på verkstad.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Börja med att lufta men jag tycker inte att det skall vara problemet kolla när bilen blir varm om du har värme i bilen om inte lufta om du har det så skulle du nog tänka på att byta termostat där efter vatten/Glykol och lufta

Hoppas att det löser sig

Ha de T
Os
5
Oskarlb
Bmw 528i Touring
Värme har jag i bilen, så det är inga problem. termostaten, är det den lilla metalhylsan med ett kontaktstycke som sitter på vänster sida på kylaren?
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hej.
Med anledning av din fråga om var termostaten sitter så är mitt råd:

Har du aldrig skruvat själv tidigare så föreslår jag att du lämnar bilen på verkstad för läckage kontroll och termostatbyte, börja där..

För att förkovra dig så kan du ju alltid se till att få vara med meken när han/hon utför detta. Det är definitivt inget långt eller svårt arbete, men det kan ta hur lång tid som helst att förklara på detta sätt. Sen finns det en hel del redan skrivet om ämnet så för att vara lite tråkig:
Använd sökfunktionen. ;)

Lycka till!

Mvh/Johan
Os
5
Oskarlb
Bmw 528i Touring
Jag har gått fordon så jag kan skruva i en bil men bara undrar var den ligger. Kan ju iofs söka vidare på nätet men hoppas på att jag hittar rätt. Vill ju inte att detta ska kosta multum.

Så kortfattat, så är det termostaten eller vattenpumpen?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
Kan mycket väl vara båda sakerna som havererat. teermostatet sitter i den svarta plasthuset i fronten på motorn. följ övre kylarslangen in..

mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.