AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.694

Cab vård

E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag har just köpt en cab och vill ha lite tips om hur man på bästa sätt vårdar cabben och med vilka impregneringsmedel man bör använda. Min erfarenhet av BMW:s orginalprodukter är bra men knappast prisvärda.

E
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har nu ingen arfarenhet av andras prylar men tycker nog att BMWs grejor är bra.

Prisvärt vette fasen men tycker att många av dessa bilvårdsprylar över lag är rätt dyra oavsett om det står Sonax, Turtle eller BMW eller nåt annat på.

Det är bara att köpa och se glad ut. Det blir ju (nästan) alltid bättre än innan i varje fall :-)

Jag högtryckar av den när jag tvättar bilen i övrigt. Bilr väl 1-2 ggr/vvecka. Nån gång ibland använder jag BMWs Convertible Roof Cleaner. Har du fått fågelskit på taket bör du genast ta bort det. Gäller hela bilen f ö.

En gång på våren och på hösten impregnerar jag caben med BMWs Impregnating Agent. Detta ska man applicera så fort vattnet inte pärlar sig längre.

Undvik att cabba ner om taket är fuktigt. Iaf om det ska ligga nere länge.

Annars är det väl bara att tuta och köra och njuta av att himlen är taket :-D

Niklas

Fransosen
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Jag har använt Turtles rengöring och impregnering, men blev inte imponerad. Blev mer imponerad av Länk

Har inte provat produkterna ännu, men tänkte mig köpa dem till vårfixet.
Hur i hela friden kan du vara imponerad om du inte provat??

///Micke
Min cabrio Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Skulle vilja ha ett oberoende utlåtande av renovo,s cabrengöringsprodukter, cabinpregnering och infärgningsmedel. De produkter som används av proffesionell rekondetionering säljs oftast inte i butiken.

E
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Micke: Kanske lite slarvigt formulerat. Utifrån beskrivningen och tillvägagångssättet ser produkterna ut att ge bra resultat, men om det är som E säger kanske det är skillnad på Renovo och Renovo?

Har inte provat BMW:s egna produkter, kanske är de bra alternativ?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har bara använt BMWs prylar och dom fungerar bra. Det är ju inte varje dag man impregnerar sufletten och medlet är ganska drygt vilket gör kostnaden ganska låg. En stor fördel som jag ser med att använda BMWs produkter är att man kan vara helt säker på att dom är gjorda för ändamålet och att dom med garanti fungerar tillfredställande.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Jag har bara provat BMWs impregnering och det är nu snart fyra år sedan!
Det pärlar sig fortfarande bra på suffletten!
Visst, bilen anävnds SÄLLAN då det ens är blött ute och står lika sällan ute med taket uppe.

///Micke
Min cabrio Länk
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Då kan vi jämföra Mickes erfarenheter om BMW-produkter med min om Turtles. Min bil står likaledes mest under tak eller i garaget, och körs sällan i regn. Nu är det snart 1 år sedan behandling men bara en begränsad pärlande effekt, sen blir tyget blött....

För att klargöra, jag har inte ens funderat på att göra om behandlingen, så bra är den fortfarande.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Hej!

Jag körde hela Renovokittet på min sufflett förra våren, alltså både rengöring, färgning och impregnering. Beställde allt från Pingens.se där fanns även en guide att följa på hemsidan.

Jag är mycket nöjd med grejerna, har inga planer på att impregnera i år, vattnet rinner fortfarande av direkt. Infärgningen håller också och trots att suffletten är original(bilen är från -91) ser den fortfarande fräsch ut. En bekant trodde mig inte när jag sa att det var originalsuffletten som fortfarande satt på. Dessutom var produkterna mycket dryga, impregneringen räcker säkert till 4 påstrykningar till, likaså rengöringen. Infärgningsflaskan räcker till c:a två omgångar.

Om din sufflett inte är speciellt smutsig tror jag inte du behöver köpa infärgningen, på min behövdes det då den var lite solblekt.

Lycka till!

/Wiktor

Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
E
1.156
E
320 ci cab -04
Har under två veckors tid dagligen försökt ringa Pingens för att beställa grejer, men ingen svarar? Är de på semester?

Om jag skall beställa grejer via internet så vill jag kunna få tag på någon hos leverantören för att kunna reda ut eventuella felaktigheter.

Wiktor, när du beställde, rinde du - och fick du svar?

/E
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
@E

Jag beställde förra våren direkt över internet. Paketet kom inom ett par dagar så det blev aldrig att jag behövde kontakta dem. Men det borde väl finnas fler återförsäljare av Renovos grejer på internet? Någon annan som vet?

Min bil: Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag ringde till www.bilvårdsprodukter.net . De svarade direkt och var hjälpsamma. Hoppas grejerna kommer snart. Synd att Pinges inte svarar i telefon, de har bredare sortement.

/E
Vet att pingens har mkt o göra sommar tid, prova maila frågor.

MVH/ Nicklas som jabbade där förut.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag har även mailat mina frågor, men fick inget svar, tyvärr. Jag hade en lista på grejer jag ville köpa i mailet. Frågan som jag behövde veta var om jag kan använda cabrengöringsmedlet vid varje tvätt eller bara före impregnering.

//E
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kan rekomendera Bollnäs Bilvård Länk för både köp av produkter och frågor.

När det bara gäller tvätt av sufletten så brukar jag inte använda några speciella rengöringsmedel. Vanligt vatten tar bort all smuts som jag har råkat ut för.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Tycker inte du ska använda rengöringen vid varje tvätt då det är ett starkt rengöringsmedel, kör med ett bilschampo typ smartabs vaxtvätt.

MVH/
E
1.156
E
320 ci cab -04
Kan man använda ett tvättmedel med vax? Eller bör jag välja ett utan?

Jag tänkte rengöra cabben noga och därefter impregnera.

E
E
1.156
E
320 ci cab -04
Nu är caben impregnerad. Började med att tvätta med vanligt shampo utan vax. Först med svamp och därefter med en skoputsborste. Sen lät jag cabben torka. Tejpade på samma sätt som "Pingens" rekomenderar. Enligt intruktionen skall man blöta upp cabben ordentligt. Jag hade nog på lite för mycket för det bildades droppar efter en stund som började rinna lite. Så nästa gång kommer jag vara försiktig med att lägga på för mycket. Nu blir det spännande och se förändringen vid en riktigt regnig dag...

E
E
1.156
E
320 ci cab -04
Regnet perlades sig riktigt bra på cabben. Renovos impregneringenmedel verkar fungera.

E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.