AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.722

Oljeförbrukning M52

Hej
Jag har köpt en 323 -97 för småslantar men nu hopar sig problemen:

1. Hög oljeförbrukning, över 1 liter per 100mil. Blåryker ganska kraftigt vid gaspådrag. Dax för toppbyte eller kanske kolvringar?
2. Stötdämparna är helt slut. Finns det något billigt alternativ till original? Jom coilovers kostar 3000:- komplett men det kanske bara är skräp?
3. Däcken är slitna. Är bilen känslig för andra däckdimensioner? Bilen har asc+t och 25% diff.
4. Karossdelar. Huv, baklucka, framskärm, dörr

Pust..Kanske ska man skrota bilstackarn..

Hare
/B

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
Glömde skriva att nuvarande däckdimension är 225/45/17 på Z3 fälgar

Länk

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
E
1.156
E
320 ci cab -04
Att motorn blåryker kan även vara att ventiltätningarna är otäta. Då kan det räcka med att byta / renovera toppen. Tyvärr är motorjobb tidskrävande och därmed dyra. Ibland är det billigare att köpa en kontrollerad motor från en "skrot" men även det är dyrt.

När det gäller stötdämpare så är de bakra relativt lätta att byta själv om man har lite meckvana. De främre är svårare. Biltema kan ha billiga stötdämpare till din bil om du skall brukköra bilen några år till.

När det gäller däcken så har du lågprofildäck, dessa brukar tyvärr vara dyra att byta. Om du skall byta till mer normala däck krävs det att du byter fäljar.

Räkna på alla delar, det blir kanske billigare att skrota och köpa annan bil.

Edvard
22
JörgenSt
320d(E91) -09 (min 2:a bmw)
Jag kanske är partisk, men jag tycker det låter som om den har gjort sitt, även om den såg väldigt snygg ut på håll ;).

/Jörgen
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På en sån här bil som du antagligen inte lagt så mycket pengar på är det väl bara att köpa de billigaste stötdämparna du kan hitta. Biltema eller Ebay.de

Ang. oljeförbrukning, en del verkar kunna minska denna genom byte av olja, dock har jag själv inget tips på lämpligt fabrikat.

Skicka ett PM innan du ska skrota ifall du tröttnar ;)

______

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
min 328 drar något liknande i olja, den går den helt perfekt i motorn och ryker inte mkt i någon färg, dock har jag i den billigaste olja som pengar kan köpa. kolla så olja inte läcker nånstans?
Inget oljeläckage. Motorn går bra och billigt (0,85/mil)

Om skrotning blir aktuellt så skriver jag det här ett par veckor innan..

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Lite kuriosa, var och besökte Uppsala för första gången i mitt liv förra fredagen, och vad fick jag se då om inte vad som måste ha varit din bil parkerad på ett litet torg i centrum. Det var lite komiskt i alla fall, såg rätt fin ut det lilla jag såg.

______

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ingen som provat tillsats i oljan då? oljeförstärkare eller vad de kallas.

körde med Omega 909 i min förra BMW som drog ganska bra med olja.
den drog mycket mindre efter tillsatsen.

har även en skvätt i min nuvarande också, som inte tickar vid start om den stått 2 veckor ens. drar normalt med olja mm.

1 flaska typ 2-300kr

kan ju vara värt att prova. vet dock inte hur den fungerar på alla motorer eller hur de är skadade...
testade lite i en gammal ford tanus som blårök. den blev också mycket bättre.

BMW ownz
weeman: Tack!

Frrla: Bra tips, har nu kört med Omega909 ett tag och oljeförbrukningen har minskat drastiskt.

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
Lite uppdatering:
Nya fjädrar och stötdämpare (Weitec), Bildelsimporten
4 Nya bussningar, Bildelsimporten
1 Ny Styrled, Bildelsimporten
4-Hjulsinställning, R-Center
1 Ny framskärm med lack, Uppsala Lackcenter
Alpine HE & Jbl högtalare

Kan bli dyrt att köpa en för billig bil ;)

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.