AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.409

Värmemätaren i botten

tu
15
tufftomat
525I/A -06 E61
Halloj.

Skulle iväg på dop i söndags och naturligtvis ligger värmemätaren i botten.
Konstaterar snabbt att kylarvattnet rinner rakt igenom och svär över en dyr taxinota til Bromma. Trodde att kylaren exploderat.

Som tur är så märker jag på kvällen att det bara är en slang som lossnat, pluggar i den och fyller på kylarvatten. Gick inte i så överdrivet mycket men varningssignalen för lågt vattenstånd slocknade.

Hursomhelst så blir bilen fortfarande varm.
Når normaltemperatur som vanligt och håller sig där några minuter, men helt plötsligt stiger den upp på rött på max 1 minut.

Tog en repa igår kväll och då tändes varningssymbolen igen. Har kollat efter läckage men hittar inget någonstans. Och det gick att fylla på en del vatten.

Kan det vara så att den bara behöver luftas eller låter det som vattenpumpen eller termostaten har gått.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Tycker de låter som en luftning...bmw:s sjukt jobbiga kylsystem
Det är nog på grund utav detta som firmor använder vakumfyllningsaggregat när man byter kylarvätska i bilar.
tu
15
tufftomat
525I/A -06 E61
Skruvade bort luftningsventilen igår.
Körde ingen riktig luftning och den går fortfarande varm.
Däremot har värmemätaren börjat pendla lite upp och ner.
Så antagligen är det bara en vanlig luftning som behövs.

Tackar för tipsen iallafall :-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis,är en luftning som behövs.
Det där är typiskt symptom på att det finns luftfickor i systemet.

Håller inte med att det är ett "sjukt jobbigt system" tycker inte det är speciellt mycket svårare än nåt annat. Du fixar det själv på några minuter.
Sök på "luftning" så kommer du få upp en massa bra tips.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Om den fortsätter att dricka vatten även efter att du har luftat ur den ordentligt, kan du ha fått en spricka i toppen. Vet inte hur känsliga de nyare motorerna är men de gamla var väldigt känsliga mot övervärmning.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
shena.

Jens Ek
funderar på ditt senaste inlägg.
min bil dricker lite kylarvatten även direkt efter planing och alla packningar bytta i toppen.

hade en läcka som jag fixade men den tar fortfarande lite vatten. nått som blev fel i renoveringen då? va noga som tusan och hade experthjälp :/

hur mycket ska de ryka vid kall-start och innan de blir varma?

BMW ownz
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Vet inte hur man gör när man testar toppar mot sprickor, men jag antar att man spänner upp dem i en rigg och provtrycker dem. Eller letar sprickor med något medel som gör dem synliga. De gamla topparna var _väldigt_ känsliga mot överhettning, och sprickorna är nästan omöjliga att se med blotta ögat.

OM bilen dricker vatten och det inte försvinner ut på utsidan av motorn, så finns det väl bara två ställen den kan försvinna. Antingen in i oljan (kolla så att din olja inte är blandad med vatten) eller in i förbränningsrummet och ut genom avgaserna. I bägge fallen är det nog runt toppen man måste leta efter felet...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. min har aldrig gått varmare än normaltempen sen renoveringen. varje 100 mil fyller jag i max 1dl vatten, kollar olja och fyller i någon dl där med....

och de har jag gjort från den rullade ut från garaget tills nu 3000 mil senare. senast igår.

hade ungefär samma rutiner på min Citroén. och den gick verkligen fint.
så jag har inte reagerat över det något speciellt förens nu när jag såg ditt inlägg Jens Ek...

om det skulle vara toppen, så får den gå för mig tills den brakar ihop igen då. pengarna kan jag lägga på kylarvatten och godis så länge :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.