AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.438

BMW snart med trecylindriga motorer.

Sida 1 av 2
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
En liten trecylindrig motor i en BMW kan snart vara verklighet. När nuvarande 1- och 3-serie byts ut mot sina efterträdare ska även de minsta motorerna bytas mot trecylindriga snålversioner. BMW tänker dock inte tumma på prestandan.

BMW har på senare år gjort mycket för att sänka förbrukningen hos de befintliga fyr- och sexcylindriga motorerna. Men när det blir dags för efterträdarna till dagens 1- och 3-serie intar marknaden uppges de göra det med delvis helt nya motorer för BMW. Det finns många som hävdar att en riktig BMW ska ha en rak motor med sex cylindrar. Dessa kan få svårt att vänja sig vid att framtidens BMW-bilar kan få endast hälften så många cylindrar. Sky Motoring säger sig ha fått tag i uppgifter om en helt ny serie av trecylindriga BMW-motorer.

För nästa 1- och 3-serie uppges BMW ha fem nya motorer på gång. Tre av dessa ska vara trecylindriga med 1,35-liters slagvolym. Även om låg bränsleförbrukning ska vara första prioritet ser det ut som att effekten blir fullt tillräcklig, mycket tack vare duktigt arbetande turboaggregat. Effektuttagen ska variera mellan 163 och 241 hästkrafter. Det ser även ut som att flera av de sexcylindriga motorerna ska bytas mot fyrcylindriga. De två fyrcylindriga motorerna ska vara på 1,8 liter och 273 och 321 hästkrafter. Enligt Sky Motoring ser det kommande motorutbudet som följer:

(x)16i – 1,35 liter, 3 cylindrar, 163 hk/190 Nm
(x)18i – 1,35 liter, 3 cylindrar, 201hk/220 Nm
(x)20i – 1,35 liter, 3 cylindrar, 241hk/260 Nm
(x)23i – 1,8 liter, 4 cylindrar, 273hk/298 Nm
(x)25i – 1,8 liter, 4 cylindrar, 321hk/349 Nm

De nya motorerna är för tillfället under utveckling och tros vara ungefär två år från att vara produktionsklara. Detta stämmer med tidigare uppgifter som har sagt att nya 1-serie ska lanseras 2011. Ovanstående siffror kan således ändras en aning, klart är dock att de nya motorerna blir både starkare och snålare än de nuvarande.

BMW är inte de enda tyskarna som sneglar på trecylindriga motoralternativ. Enligt VW:s utvecklingschef ska en trecylindrig bensinmotor införas i Golf inom kort och då i kombination med en elmotor enligt VW:s TwinDrive-teknik.

Länk

Måste ändå säga att jag blir mer och mer imponerad av BMW´s motoravdelning. Det finns väl inget liknande på jorden? 321hk ur en fyrcylindrig motor? Galet om du frågar mig. Men vad kommer hända med ljudet?
Intressanta uppgifter,
Hehe, tre burkar är i sig inte så dumt som det kanske låter. Endast en balansaxel (två för fyran) krävs för balans i motorn. Rätt trevligt ljud också. Visst kommer det ändock bli mer vibrationer p.g.a. att det blir glesare mellan tändningarna.

Effektuttaget 321hk ur 1,8L blir ca 178hk/liter! Varför inte en 3L sexa med samma litereffekt? Det skulle innebära hälsosamma 535hk. :-)

Visst, det är med mycket stor saknad man ser sexorna försvinna en efter en.
Det blir att bunkra upp med gamla BMWs....

mvh/ Anders
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Stora frågan är hjur den höga litereffekten påverkar karaktären, små motorer med mycket effekt mha turbo brukar ju bli lite knepiga att köre..
Verkar bli högvarviga motorer också. Ska de få ut 321 hk med ett max vrid på 350Nm så kan maxeffekten komma tidigast vid 6400 varv. Undrar verkligen om de kommer ta ut så mycket effekt. 321 hk är ju mer än vad 335i har idag.
Jag antar att vikten inte kommer öka markant heller. Betyder det att framtidens 325i kommer göra 0-100 på 5 sekunder blankt? Kanske bra att man bestämt sig
för att vänta några år med bilbytet ifall det väntar såna monstermotorer runt hörnet.
Antar att de kommer ta bra betalt för hästkrafterna också. Man kanske inte har råd med mer än en 320i eller 120i i framtiden.
Sen frågar man ju sig vad nästa 335i kommer få för motor? Rak sexa 2.5 liter
460Nm/445 hk?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Hur låter en 3-cylindrig motor??"

De har potential att låta nästan som en sexa.

Hade en Triumph Speed Triple (MC) med öppnare avgassytem, lät ungefär som en Porsche 911.
Trecylindriga BMW K75 (som Polisen hade) går också mycket fint i motorn.

Körde en liten Daihatsu med en trea i och den lät bättre än de flesta fyrcylindriga motorer.

Men det behöver inte vara så väl, frugan åker A2 diesel och den låter ungefär som en fyra och är känslig för alltför låga varv (som iofs dieslar ofta kan vara)

Jag ger tummen upp för 3 cylindrar.
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Efter att ha gått och funderat på detta under hela dagen så är jag mer och mer positiv till 3 och 4 cylindrar. Om dom lyckas behålla körbarhet och gångkultur så ser jag inget som helst negativt med antalet cylindrar. Dom, liksom dom flesta andra, börjar väl inse att oljan inte kommer att kosta så lite som just nu så länge till.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om man läser samma nyhet på AutoMotorSport (svenska) så är dom lite skeptiska till uppgifterna när dom rör sig uppåt sådär.

Det är iofs kul att BMW lyckas kräma mer kraft ur mindre motor och ändå behålla eller minska förbrukningen.

Vi kanske ska vänta med att yvas över dessa monstersiffror tills om är bekäftade. Lätt att man blir besviken annars. Det vore självklart väldigt roligt om det stämde sen med.

Niklas

Fransosen
Jag har funderat själv över om dessa siffror är rimliga och effektsiffrorna tror jag kan vara svåra att komma upp i. Däremot tror jag inte att 350 Nm ur en 1.8 liters motor är omöjligt. Inte ens från 1500-1600 varv. Audi får i nya TT RS ut 450Nm från 1600 varv med ett laddtryck på 1,2 bar.
BMWs 3 litersexa på 272 hk ger 270 Nm från 1500 varv alltså 90Nm/liter. På en 1.8 liters motor blir det 162 Nm från 1500 varv. Med 1,2 bars laddtryck får man då 356 Nm. Det största problemet är väl snarare hur man ska få upp vridmomentet vid 1000 varv. Ska man få samma motorkaraktär som en sexa även från låga varv så duger det ju inte att bara ha 180 Nm från 1000 vav som sen växer till 350Nm 500 varv senare. Där tror jag BMW har den svåraste nöten att knäcka och jag hoppas att de knäcker den. Kanske de kommer göra som VW och ha en kompressor som hjälper till på riktigt låga varv, men då blir ju istället förbrukningen lidande.....
De där siffrorna är ju inte omöjliga någonstans, men som sagt spelar ju körbarheten in en hel del.

Har en vän som plockar ur dryga 420hk/liter ur sin motor på 1.8 liter, men den är ju bara till för raktfram-åka.

Jag tror att BMW kommer använda dubbelturbo med ett litet och ett stort aggregat.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
BMW:s paradnummer har ju varit raka sexor genom tiderna. Nu ska man få lika mycket kraft ur 3 cylindrar.

Kommer osökt att tänka på gamla DKW-beteckningen 3=6! Nån som minns?

Nu är vi alltså åter där, inget nytt under solen. Eller annorlunda sagt utvecklingen går med stormsteg fram och-----tillbaka.

Ska nu ut o njuta av min öppna diesel-fyra, bara det var en svår mental process för mej att gå från 6 till 4 burkar. Sen en 3a, ?
Men trean har en hel del gemensamt med sexan. Slå ihop två treor, synka mitten cylindrarna > en sexa. Fyran är det udda fåret ;-)

mvh/ Anders
3-cylindrigt är klart underskattat. Körde en Aygo för ett tag sedan, bilen i övrigt kan kanske diskuteras men motorljudet vid 6000rpm är vanebildande :-)
Det här med motorljud ligger mig varmt om hjärtat. Det är mångfalden som förnöjer. Om alla bilar skulle låta lika, vad tråkigt det skulle vara. En liknelse kunde vara bilar i endast en färg, endast en bilmodell o.s.v.

3 cylindrar låter som en "gles" sexa, riktigt trevligt men konfigurationen kräver en balansaxel för att inte vibrera alltför mycket.

Nu kommer turbo på bred front, vi kommer att få höra ett mer eller mindre dämpat vinande från alla bilar, hmm. Jag är också rädd för turbolagg i mer eller mindre utsträckning.

mvh/ Anders
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
AKN:
Kan du inte definiera vad du menar med turbolag?

Nu kör jag en osofistikerad Volvo V40 med ca 270-280hk ur 1.8liter. Från 2000rpm börjar det skotta på bra, ligger jag i motorvägsfart har jag drygt 2500-3000rpm på 5:an. Ligger jag i det området och stämplar fullt sticker bilen direkt, men den drar ordentligt mycket mer efter kanske 0.5-1sek. Får 0.5BAR direkt, det är det sista 1BAR som tar lite tid att bygga upp för min bil. En duktig motorutvecklare som utvecklar en motor från grunden kommer troligen inte ha dessa "problem".

Faktiskt ganska skoj att ligga i 110km/h på 5:an och stämpla fullt och känna hur bilen drar mer och mer till 160km/h.

jämför jag med vår förra E34 540 som ju hade en 4.0L V8 och manuellväxellåda så gillar jag ändå "vridet" mer i min Volvo. 540in ville man växla ned till 3:an om man låg i 110-120 och skulle ha bra respons. Även om det fanns gott om vrid så ville man ändå köra på toppeffekten för att det skulle hända något. En turbomotor har fördelen att den är duktigt stark redan från 1500-2000varv.

Min chef kör en V50 T5 AWD som har steg 1. Den drar bra från 1200rpm och känns aldrig kraftlös, känns bara som en ordentligt stor sugmotor. Så självklart har utvecklingen gått framåt!

Tror definitivt mindre motorer med Turbo eller kompressor är framtiden.
540E34,

Jag menar det faktum att det tar ett ögonblick innan all effekt kommer. Du skriver "0,5-1 sek", precis det jag menar.

Turbon drivs av gas som är komprimerbar, turbinhjulen har en massa och därmed rotationsenergi. Det kommer att vara en viss fördröjning med turbo vare sig man vill eller inte.

mvh/ Anders
Nu känns det som om BMWs motorer är fullt realistiska. Fiat har gjort en 1.8 liters bensinturbo som ger 320 Nm vid 1400 rpm!
Länk

Jag minns att jag läste en intervju med BMWs VD i AMS för ett tag sen. Där sa han att alla motorer, både bensin och diesel, kommer vara överladdade i framtiden.
Så även om BMW fortsätter göra sexor, så kommer de nog ha turbo.
Frågan är ju om BMW behöver göra större motorer än 3-liter i framtiden. De nyaste turbobilarna får ju litereffekter på över 130 hk/liter samtidigt som man kan få ett högt vridmoment över ett stort varvtalsregister. Med en 3-liters motor kan man då få 400 hk och över 500 Nm. Med en mindre motor kan man ju dessutom hålla vikten nere så man behöver inte så mycket effekt. Med högt vridmoment kan man ju också ha en högre utväxling och göra motorerna ännu snålare.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag ser väldigt mycket fram emot överladdade 3or eller 6or! Ska bli riktigt spännande att se vad BMW har att erbjuda marknaden ;-)

/Jonas
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
falsterbo;

"Nu fattas bara att de gör lite erbjudanden t ex gör något utrustningspaket till standardutrustning istället och höjer priset på bilarna lite (rimligt är halva paketpriset)."

Vad menar du...kan du förtydliga?
Ba
9
Bawaria
540iA Touring -94
Först var det 6 cylindrar, sedan blev det 4, nu snackas det om 3. What´s next? Karossen av plast?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.