AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
950

Köpråd: 325 e30, tips ang vissa problem

En bekant ska sälja sin bmw, en e30 320 med 325 motor sedan 6år tillbaka (aldrig något strul med besiktning)

Denna bil har haft MÅNGA ägare, närmare 24st på 21år.
Den har gått runt i en umgänges krets och blivit ganska så hård körd.
Dock så hade min närmaste vän som ägde den 1år inga problem med den, bortsett från ett irriterande vin från bakaxel.
Jag har för mig att bilen har haft ca 8ägare med 325 motorn.

Nackdelar från säljaren:
Litet läckage avgas men det sitter nytt efter kat, dåligt svetsat.
Däck bak.
pljus vf
Ljusbild fel.
Pbox utgånde v-låda litet läckage
Skall bes i Juni
Ytrost

Däck är ju inga bekymmer, skönt med nya. P-ljus inga konstigheter, ljusbild borde gå fixa tämligen lätt. Även avgas biten.
Men packboxen, dyrt att åtgärda? Då jag ej har tillgång till garage får det bli verkstad.

Toppen är renoverad för 12.000kr sommaren -07, inget tickande.
Ena tröskeln har blivit intryckt pga kört på en sten, kan detta bli ett problem vid besiktning? Åtgärd för att laga?
Allmänt risig i lack, ytrost har kommit upp vid nederkant av dörrar samt fram och bakskärmar, dock ingen genomrostat utan mer irriterande fulrost.

Priset för denna bil är 12.000kr, PoK då den maskinellt går bra.

Skall åka och provköra den hårt imorgon, men skulle uppskatta tips ang problemen och någon kanske sitter inne med ett ungefärligt kostnadsförslag om packboxen.

Mvh
Jag skulle nog titta på en annan bil
Bilen var helt underbar att köra, inget tickande eller slammer från motor eller klonkande. Maskinellt gick den som den skulle.

Ang packboxen såg jag bara att det var lite smått fuktigt, kom inga droppar undertill.

Däremot var växelspaken väldigt slapp, han sa att han hade bytt det mesta bortsett från en bussning som sitter vid växellådan, växelföraren. Var finns den att köpa?

BMW Berra, vad får dig att tycka så? Kanske blir billigare i längden att köpa en i fint skick, men då denna har renoverad topp, uppgraderad väghållning, nytt avgas så borde den vara värd "priset".
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Att bilen är fin utanpå är ingen garanti för att den är bra, jag gav 12" för min bil, den såg ut som fan själv, men funkade kanon mekaniskt.

Läckande p-box är standard på BMW, och har varit i alla tider, min läcker oxå lite, det har den gjort sen jag köpte bilen för 5 år sen, kollar nivån 1 gång per år, och brukar få fylla på nån dl.

Slapp spak är oxå standard, lätt att fixa, delarna köper du på BMW, dom är inte skärskillt dyra, bara att plocka ner och kolla vad som glappar.

Jag tycker den låter värd priset, särskillt med tanke på toppen, fräscha 325 toppar växer inte på träd.

Håll stenkoll på kylsystemets delar (kylare, slangar, fläkt) skruva ur nivågivaren i expantionskärlet och kolla att check panelen larmar för låg vattenivå, köp annars en ny på BMW för 200:-

Med friskt kylsystem, rätt oljenivå i motorn, och rätt justerade ventiler (inget tickande) så kan du tokvarva motorn i timmtal, år ut o år in utan att det händer nått.

PS: Om inte kamremen byttes vid topp bytet, byt den genast, och sen var 6000 mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.