|
|
|
|---|---|
|
Fråga om orginalförsäkring? Ska köpa bil, troligen en BMW 130. Tanken är att jag ska ha bilen till och från jobbet i två år varpå den ska "nedgraderas" till fruns bil när vi köper hus och jag även skaffar mig en Porsche... (sparar som en galning just nu) Så en bil jag och frugan nyttjar lika mycket på helger och kvällar men som min pendlarbil till vardags. Men i BMW´s orginalförsäkring under utebliven ersättning står det att läsa följande: - Om försäkringstagaren inte är bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare. Hur skulle ni tolka det? Bilens ägare är ju både jag och frugan, jag lägger mer mil på mätaren tills bil 2 kommer in i hushållet. Vill ju inte stå där med skägget i brevlådan om en olycka mot förmodan skulle inträffa bara för att jag kört den mera än henne. Skiljer mellan 8000 - Frugan, 10300 - Mig så det skulle gör 4000 på dom två åren jag behöver för att få ihop till bil 2 ganska lite pengar men ändå onödiga pengar om man inte behöver. Som någon vis ekonom sa (om det finns sådana): Det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifter som gör en rik. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ni gifta och bor på samma adress och bara har den bilen kan dom aldrig säga nått vem som är huvudsaklig brukare. Texten har uppkommit enbart för att barn, registrerar sina bilar på farmor farfar, pappa o mamma för att ha råd med premien, och inte ens bor på samma adress som sina föräldrar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tips: För mig blev If ca 10% billigare än BMW Originalförsäkring med i praktiken likadana villkor. Frågade hur det kunde komma sig, för det borde ju vara tvärtom, men det kunde de inte förklara... MVH Jonas |
|
|
Är inte IF grunden till Originalförsäkringar? Är man medlem i BMWCS som kostar 400:- / år så har man 10% rabatt på premien på Originalförsäkringar. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag brukar ringa runt innan års avslut och kolla priser så att man ligger rätt till oftast så blir det billigare än att bara kolla på deras hemsidor Pruta var dagens ORD |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länsförsäkringar då kan man lika gärna vara utan bilförsökring finns inget bolag i sverige som kan hitta på mera horribla ursäkter för att slippa betala ut nån ersättning.4 ex. en kvinna räddade en medmänniska från att bli ihjälsparkad, men fick själv några smällar och kläder glasögon förstörda mm. Länsförsäkringar nekade ersättning då de var av denna åsikt att hon skulle vänt ryggen till och gått därifrån. Fick inbrott hemma hos mina föräldrar, av italienska zigenare, de trängde sig in och uppehåll min gamla föräldrar medans en medhjälpare klättrade in genom ett fönster påövervåningen och länsade byrålådor på guldföremål för en ansenlig summa pengar. Länsförsäkringar vägrade betala ut pga att mina föräldrar inte blev misshandlade. En vattenläcka betalades inte ett öre, medans en kollega med ett annat bolag och exact samma skada fick fullersättning för golv o tapeter ink hantverkare på allt som var rustad mindre än 5 år och material till det övriga som var äldre. Länsförsäkringar får gärna ge bort försäkringar gratis mig får dom aldrig som kund ändå. En kompis fick sitt hemman nerbrunnet , Länsförsäkrings betalade uppbyggnaden i detta fall men hängde upp en jättestor reklamskylt i trädgården att här återställer Länsförsäkringar, magstarkt när 4 generationers hemman brann ned. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det du tänker på kallas försäkrat intresse. Den som står på försäkringen ska vara den som har det ekonomiska intresset. Om det är du och din fru kan dom adrig neka ersätting. Som hasso skrev är den texten upplagd pga att ungdomar skrev sina dyra bilar och mc på faster Agda som är 80 och bor i skogen. Skulle vilja se henne köra en tex yamaha r1! haha! |
|
|
Några komentarer. För mig var IF betydligt dyrare än OrginalFörsäkringar. Att jämföra försäkringar mellan personer är nästintill omöjligt då det är så många fler variabler än bilmodell, kön och ålder som spelar in. Vad gäller Länsförsäkringar så har vi aldrig haft något problem med dom. Frugans förra bil var försäkrad av LF. Snöras från ett tak gjorde bilen bucklig och ful. Detta ersattes utan problem av LF. Vi fick en vattenskada i huset av ett läckande akvarium. Inga problem där heller. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Länsförsäkringar drivs väl fortfarande på ganska regional nivå och min uppfattning är att både premier och viljan till erättningar varierar kraftigt mellan regionerna. De gånger under de senaste 10 åren jag kollat premier på Länsförsäkringar så har dom aldrig varit i närheten av ett bra pris. Hade under flera år BMW Originalförsäkring men när jag för några år sedan flyttade till en mindre ort 20km bort var istället IF betydligt billigare. Efter sommare är det dags att förnya på båda bilarna så då får vi se om det fortfarande gäller... ___ //Ulf |
|
|
Jag bytte igår till BMW orginalförsäkring och ger knappt 6200r/år i helförsäkring (självriskeleminering vid krock med djur osv ingår). Hade Trygg-hansa tidigare och gav 9800kr/år i liknande försäkring. |
|
|
Tack för alla svar. Ja, vi är gifta och bor på samma adress... men det jag hakade upp mig på var just det med "huvudsaklig brukare", vilket i vårt fall blir jag då jag kommer köra 2000 av dom 2500 milen bilen kommer rulla per år. Jag har än så länge bara nyttjat internet för prisjämförelser då jag för närvarande bor i SydKorea, har så gjort i två år. Kommer ringa runt när jag flyttar hem i sommar. Sedan är jag ganska van vid enorma premier, hade en E39 M5:a för några år sedan och var då "bara 26", parkerade på gatan i centrala Västerås... det var inte billigt. Men då kunde det skillja 15.000:- mellan dyrast och billigaste bolaget. Dyrast då var LF... |
|
|
Rekommenderar varmt Originalförsäkringar - har haft "oturen" att kontakta dem avsende skador på bilen och de är alltid vänliga, proffsiga och hjälpsamma. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Om man försäkrar hos Originalförs och har andra försäkringar hos IF, tex vill, hem, båt får man rabatt på alla försäkringar. Värt att titta på! Medlem i BMWCS har dessutom 10% hos Originalförs. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.