AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.219

M-ratt/sportratt byte från standard på 525 E61?

D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Jag undrar om man kan byta från standardratten till antingen M-sport eller sportratten utan att byta airbagen? Behövs några andra åtgärder?

D
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Standard är väl den trekantiga airbagen? Isf kan du ju inte flytta över den till M eller sportratt som har rund airbag. Däremot kan du flytta airbagar med samma form mellan olika rattar.

Jag har själv installerat en ratt från en E60 M5 och återanvände då airbagen som satt på den treekrade jag hade innan. Funkade klockrent utan felkoder od.

Tänk bara på att skaffa en ratt från "rätt sidan gränsen". Från sept 2005 kom det en annan utformning på ngn låsklack på baksidan så den typen passar inte på pre 09/05 utan en massa modifikation.
D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
OK tack för svar. Det är den trekantiga ratten som sitter i och bilen är en tidig 05:a så det ska jag kolla närmre på innan jag köper.

Vad kan en airbag i runda slängar kosta till en sportratt?

D
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Har ingen bra koll på det men antagligen 5-6-7 tusen om du köper nytt. Vet inte om demonteringar säljer beg airbags. Finns väl på ebay od ställen åxå om man känner sig bekväm med att köpa den sortens utrustning begagnat.

Alternativt så har bl a Schmiedmann sportrattar där din bef airbag passar så är du nöjd med formen kan det vara en bra ekonomilösning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.