|
|
|
|---|---|
|
Har idag byt olja i servon. CHF 11s skulle det vara till bilen. Bilen har rullat 11t mil. Kanske är man nojig men känns bra i själen att ha byt. Nu till det intressanta. Efterbytet blev styrning mer exakt och lättare till min förvåning. En smula placeboeffekt men vid provtur så hade jag inga förväntningar att styrningen skulle kännas annorlunda. Oljan som jag bytte var inte direkt grön som CHF skall vara. Den var mer svart/brun i färgen. Kul att styrningen känns som ny igen. | |
|
Låter som ett kommande projekt för min del. Pris för detta? Gjorde du det själv? D |
|
|
Jag sög ut oljan från behållaren vilket blev ca 8-9 dl. Lite blir kvar i systemet men det är inte mycket då hela systemet rymmer 1,2l om jag fick de rätta siffrorna. Nivå skall vara 10mm ovanför maxstrecket vid drifttemp oljans temp 50-60grader annars skall man fylla till maxstrecket om oljan håller 20grader. Betalade 130:- hos BMW för oljan. |
|
| Har du aktiv styrning eller "vanlig"? | |
|
Sarli: Har aktivstyrning. Om jag fattat rätt så byts aldrig oljan till servon och skall inte vara nödvändigt heller. Kommer i fortsättningen att byta denna olja varannat år då det är billigt och enkelt. |
|
| Kanske ett kommande projekt att sätta tänderna i nu när det börjar bli skoj att titta till bilen med värme och allt | |
| har alltid bytt olja i styrservo på mina bilar . Det är lätt att göra o aldrig haft problem med servo.Bor i stan och man fickparkerar ofta då blir påfrestningar i srvosistemet och det är inget fel att ha FRÄSCH olan i servon. Jag brukar göra så här. Sög ut oljan ur behållaren och fyller på med ny till max och efter några dagar efter jag kört det gör man en gång samma. På sån sätt behöver man inte lufta ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.