|
|
|
|---|---|
|
Hoj! Besiktade min e39 523ia idag och fick en efterkontroll på halsen ang lamdavärdet. Mina värden såg ut så här: CO: 0.1 (0,5) CO 2500: 00 (0,3) HC: 001 (100) LAMDA: 1,07 (0,97-1,03) Bilen har gått 21´000mil och har inte en aning om någon bytt lamdan någon gång. Värdena ser väl rätt bra ut för att lamdan skulle vara trasig eller dålig? Besikningsmannen kunde sätta en "skittunna" på att det var ett läckage. Inte för att jag märkt att avgassystemet läcker men... Hur brukar det visa sig om lamdan är dålig eller trasig (förutom på besikningen)? | |
| Jag har exakt samma problem och var också på SBP idag. | |
|
Jag fick 1.05 på lambda när jag besiktade min för ett par månader sen. Felet på min var hål i avgassystemet precis innan första ljuddämparen detta gör så att lite syre kommer in i avgassystemet och gör så att du får en felaktig mätning. Lambdavärde över 1.00 betyder att motorn får för mycket syre och för lite bränsle. Om jag vore du så skulle jag åka till en "gör det själv hall" och hissa upp bilen och kolla efter läckor genom att hålla för utblåset och sedan lyssna och känna med händerna efter läckor. |
|
| Håller med läkage nånstans, byt inte lamda i onödan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.