|
|
|
|---|---|
|
Såg på SVT:s hemsida att E60, årsmodell -04 -- 05, har det bästa ( bland de bästa) rostskyddet på marknaden. Bådar gott för framtiden ! NN/ | |
|
Min e60 05:a som rullat 7500 mil ska in den 8 juni för rostlagning. Har fått 2 små rostprickar på bagageluckan. |
|
| Det är ju inte roligt Ivan men det går väl på garanti så de inte slingrar sig av en eller annan anledning | |
|
Ja dom tar det på garantin men dom börja först snacka om att det skulle varit stenskott på en av märkena,men jag kontra med att hela huven borde varit rostig om det handlar om ett stanskott. |
|
|
Ok ! ja mina stenskott har ju inte börjat rosta så det är ju nog inte det funkar din lucka ? |
|
| Är inte huven av aluminium på e60? | |
|
Thom525 Ja luckan funkar efter återställningen. Men problemet är att när man stänger luckan när den är i uppåt vinkel så kommer det nåt konstigt ljud (högt)precis som om glaset kommer mot nånstans, får kolla upp det på BMW |
|
|
Man skall ta sådan undersökningar med en nypa salt. De kollar inne i itusågade balkar dvs krockupptagande delar. Bra att BMW är bäst här men det säger ingenting om rostiga huvar dörrar bakluckor och dylikt. Salt och alu och plåt är rena godiset för galvanisk korrosion när tätninsmassa och lister ej skyddar dessa material åt efter några år. Kolla på Audi A6 fr92-97 rostiga som fan i dörrar och skärmar. Var inte Audi A6 helgalvad??? Eller volvo745/945 bakluckor i alu Tiden får utvisa |
|
|
Motorhuv, framskärmar mm är i aluminium på E60 BMW CS #5139 |
|
|
Läs hela undersökningen här: Länk Bra att bmw rykt upp sig men å andra sidan rätt nödvändigt när e39 tävlar i rostens lingonserie. //Magnus |
|
|
Saxat från rapport nr.:KIMAB-2009-112 Stor skillnad i korrosionshärdighet kan observeras bland de undersökta bilmodellerna. Audi A4, Volvo 70-serien och Volkswagen Golf uppvisar den bästa korrosionshärdigheten bland 2002/2003 års modeller. Mest rostangrepp bland dessa årsmodeller observerades på Chevrolet Trans Sport, Mazda 6 och Ford Focus. Bästa korrosionshärdigheten bland 2004/2005 års modeller visade BMW 5-serien, Nissan Micra, Renault Megane och Volvo 40-serien men ytterligare 10−12 bilmodeller visade bra korrosionshärdighet efter 3−4 års brukstid. Störst grad av rostangrepp bland 2004/2005 års modeller ingående i undersökningen observerades på Hyundai Santa Fe, Kia Picanto och Ford Focus. |
|
|
Protos: efter att ha läst undersökningen, så tycker jag den säger väldigt mycket om"rostiga huvar dörrar bakluckor och dylikt." eller? |
|
|
Freude am fahren: E60 har ytliga rostangrepp på baklucka fastän den är i aluminium. Saab 9-5 har inte fastän den är i stålplåt. En viktig sak är att galvning och aluminium, limning och dylikt inte bara syftar till att göra bilen rostfri.Det är för att bilproduktionen skall vara miljövänlig,så tillverkarna slipper spruta på giftiga rostskyddsmedel. Färgen släpper lättare på alu,och galvadplåt stenskott blir större. |
|
| Njae, bakluckan på e60/61 är inte i aluminium utan fortfarande i traditionell tung plåt. | |
| appropå det här med färgsläpp så har jag ett stenskott på huven som färgen flagnar av runt om. Det rostar ju inte, men är det någon som vet om "flagning" går på garantin... | |
|
Nej dom tar det inte på garantin eftersom att du har fått ett stenskott. Var försiktig bara när du tvättar bilen med högtryck eftersom det kan göra stor skada vid flagning. |
|
| misstänker det också... Men surt är det då färgen är av på ett ganska stort område, dvs ca 25 kvadrat mm.... Och mer lär det bli för jag ser att det sitter löst i kanterna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.