AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.446

Eftermontera Orginallarm E36 328 -96

Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Tänkte kolla om någon har gjort detta. Har ett larm monterat i bilen men tänkte plocka bort det.
Har läst någon stans att styrdornet för larmet sitter monterat från fabrik sedan en viss årsmodell.
Men nu till den egentilga frågan.

Vad behövs för att eftermontera larm i min bil?
Nya nycklar med sendare har jag räknat ut att det behövs, sen borde det ju behövas någon diod som bilnkar när larmet är aktiverat. Huvkontakt sitter och den är original.

Skulle vara bra ifall någon har gjort detta eller har lite koll på systemet.

Skälet till att jag gör detta är för att larmet jag har i min bil nu är amerikanskt och ena min larmdosa är trasig och den andra är på god väg att gå sönder. Dosorna kostar $80 +frakt och tull så de känns lite surt. kanske kan bli billigare att fixa original.

//Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köp ett annat larm typ Cargard 850 eller liknande, Original blir långt mycket dyrare än att köpa nya larmdosor till ditt nyvarnade. Dessutom måste det kodas för dyr timpenning.
Bara original fjärrnycklar kostar mer än 1200 kr styck om det är samma som till 5 serien exempelvis

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Tänkte mest om att det vore smidigare eftersom att originallarmet är installerat från fabrik bortsätt från kontrollampan som blinkar när larmet är aktiverat.¨

Någon som har orginallarm i sin E36?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det som finns orginalmonterat är startspärr inte larm. Är förmodligen en annan generalmodul vid fabrikslarm då den sköter det mesta av dess signaler. Går även åt en sändare mottagare, antenn mm så det är inte så enkelt och kostar dyra pengar.

Länk
Jag har originallarm i min, även ett DEFA. Vad är det du vill veta lite mer exakt?

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Går det att använda orginalfjärren på nyckeln till defas eller cargards larm?
Nix, det blir en liten fjärrdosa till.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
jaha... jag som bara ville ha en nyckel i fickan och inte massa dosor och annat tjafs. men men, då får man väl leva med det eller köpa en nyare bil ;)
tack för alla svar.
Är rätt smidigt kopplat i min bil ändå.

Kan låsa/larma originallarmet med nyckel-fjärren och då förblir DEFA avaktiverat.
Efter det så larmar jag med DEFA och har på så sätt båda aktiverade.
Låser upp och avaktiverar båda larmen med DEFA-fjärren.

Kan även låsa/larma med endast DEFA om jag skulle vilja det.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Jag vet att på nyare volkswagen med can-bus så går det att använda orginalfjärren till cargard T70-c.
Hade det kommit Can-Bus i E36 -96?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej det hade det inte,
men det räcker i princip med att du har centrallås med fjärrmanövrering, för att aktivera ett larm, då styrs det av originalnyckeln.
Alternativ är att man har larm och eftermonterar centrallås så styr larmet centralåsen via knappdosan, så fick jag göra på vår Polo som hade Carguard 850s men inga centrallås.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.