|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hehe....vilken diskussion det blev om detta då... Den som vill åka original E38 med ballongdäck och icke sänkt, gör det. Den som vill fylla ut jätte-hjulhusen med lite fina fälgar och en lagom sänkning, gör det. En E38 som är helt original är ju inte speciellt upphetsande för ögat, mer än själva linjerna som denna kaross har.... Att köpa en sänkningssats med bra kvalité är väl inte att "bonnsänka"...lr?! Nu ska jag definitivt sänka! haha ;) |
|
|
Jooodå..... så länge du inte kan ändra camber eller caster på ett chassie blir ju hjulvinklarna fel om du mixtrar med massa bulkfjädrar i onsizestorlek. Toe in/out går ju fint så där händer inget. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag har 19" med rätt rullomkrets och original dämpare + fjädrar. Tycker att det är lite för stort gap, framförallt fram. Så här såg bilen ut med de dämpare och fjädrar som suttit från fabrik: Länk Har nu nya dämpare och fjädrar, och har fått för mig att bilen är ytterligare aningens högre. Det är ju dock lite svårt att avgöra utan att ha bilen brevid sig själv, eller ha mätt och studerat i förväg, vilket jag inte gjorde. Jag hade ju möjligheten att montera sänkfjädrar + dämpare och komma rejält mycket billigare undan på köpet, men jag valde original-grejerna i stället. Hade jag varit 20 år fortfarande, hade det säkert blivit sänk-varianten, för nog tusan är det snyggare - om det inte blir FÖR sänkt med raggarstuk förståss. Nu prioriterade jag originalutförande, EDC och komfort! Ska fota någon ny bild på hur den ser ut idag, när jag hinner! --- Min bil: Länk |
|
|
Johan: fin bil.. En sänkt bil ger lite "glidigare" stuk och jag tror Bmw skulle uppskatta att vi Pimpar bilarna som en värdig efterträdare till volvo`s :) haha. Tack för tipset Wadel nu väntar jag med framvagnis inst,tills jag sänkt bilen. |
|
|
Klart det ska va glidigt stuk, gärna med mycket krome också som piffar upp helhetsintrycket. Johans 750 har jag sett på AP under lång tid. Det verkar inte vara en bil man gör sig av med i första taget. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Johan : När du satte på nya fjädrar , var det då orginal på chassienummret eller efter fjädertabell ? Jag bytte själv för 1 månad sedan och den var exakt samma höjd som den var innan , jag mäte med stålskala mellan skärmkant och däck.... Om jag skulle sänka en 750 litegrand där framme skulle jag sikta på antingen ett par främre M-sportfjädrar eller vanliga orginalfjädrar till en lite lättare bil tex. 728 som väger mindre där framme. Jag har för mig att M-sportfjädrarna ger 25mm fram , rätt lagom. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Tackar för era komplimanger :) Jo inte är man så sugen på att sälja denna, efter allt man gjort åt den. Dessutom skulle man ju ändå inte få betalt ens vad de nya stötdämparna kostade! Jag har iaf strävat efter att behålla den så original-mässig och smakfull som möjligt med fåtalet förändringar, och då endast med sådant som återfinns på E38 antingen som tillval eller som standard på nyare modeller. 19"-arna blev ju inte original, men tycker de passade rätt bra i alla fall. Jag hittade en bild på den med 16" vinterhjul, och ny hjulupphängning: Länk Helt oputsad/otvättad och lite spontan bild. BMW tog hem fjädrar efter mitt chassi-nr, så det borde ha blivit rätt. Mycket möjligt så är det bara något jag har fått för mig, att den skulle ha blivit lite högre nu. Om den nu är så att den är högre, så är det nog bara någon enstaka millimeter i alla fall. Man kan ju tänka sig att de gamla fjädrarna hade sjunkit något eller förlorat lite spänst. Bak så ska ju nivåregleringen sköta höjden, men fram borde det ju vara fjädrarna det hänger på. Jag kan förstå vad Booster menar, att med 19" blir det mer utrymme till skärmkanten i förhållande till hur mycket gummit bygger från fälgen. Ögat/hjärnan luras helt enkelt att bilen är högre. --- Min bil: Länk |
|
|
Fick du fjädrar på chassienummret är det garanterat rätt , och visst kan fjädrar säcka ihop efter många mil , en av mina säckade ihop totalt efter 29500 mil , men ingen var av och alla såg ut som nya utan rost. Så lite högre kan det ju bli med nya grejor men det sätter sig. Du som har nivåreglering skulle ju kunna sätta på m-sportfjädrarna fram och få 25mm och sedan justera armen/potentiometern där bak och ta 5 - 10 mm där bak med nivåregleringen ? Om man nu vill sänka på ett bra sätt , med bmws egna fjädrar fram hamnar camber/caster fortfarande inom toleranserna. btw. kolla in Hawkey maskinen på Länk Klart grymmaste 4-hjulsinställaren jag sett , jag brukar köra med halv tank och först en grovinställning , sen tar jag en tur på 1-2 mil och bromsar ordentligt och sen in igen och så gör chassiegubben en 4-hjulsinställning där jag sitter på förarplatsen , och man ser direkt hur värdena ändrar sig med mina 95 kilo i bilen. Och då har jag ju ett bra incitament till att inte banta , för då måste jag ju göra om 4-hjulsinställningen för att få perfekta hjulvinklar. :-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Vänta ett tag nu va??? så det är så känsligt med framvagnen?? Då skall man ju ha full tank innan man ställer in framvagnen för att simulera förarens vikt vid mindre i tanken. Men hur blir det med 4st i bilen då?? riktvärdena måste väl ändå vara inom X-antal kilo/passagerare vikt..eller?? |
|
|
Ojdå wadel, på hugget i kväll? Stylingobjekt, raggarbil, bonnsänkning? Eehhhhhhh.... ? Små hönor ska inte värpa stora ägg - då blir dom bara slarviga i ändan... ;) Jag har ju tränat och kommit iform för beach 2009 -- menar du att jag nu måste göra om fyrhjulsinställningen efter att ha loosat 15 kilo? ;) Jag vet inte ett skit om chassi. Jag har min 740 mest som vinterbil. På sommaren har jag en annan bil, som mitt nick antyder. Matte: jag har haft sänkfjädrarna i fyra år och aldrig haft några problem alls med framvagnen, trots Alpina 20 och Breyton 20 och wadels "våldsamma slitage". Kom igen nu grabbar (och gubbar) -- klart man ska sänka! Wadel kan ju köra högvatten med sin 316, alla blir ju tokiga på sitt sätt - visst. Men glida runt på gubbstuk med högvatten, vad är grejen med det? Kör hårt grabbar och tjejer, ha kul. |
|
| Ytterligare en tjusig E38 konverterad till pimpmobil. Tragiskt. BMW är fortfarande bäst på att bygga BMW. Känns lika motiverat som att ha en Opel Kadett med testarossakit./ Original is beautiful. | |
|
Lasse-SL500....min idol! haha =) Nu ska pråmen 35 mm. närmare backen, 19" hjulen ska på, samt annat avgas. med dubbla 2x80 mm. utblås på vardera sida, lacka ner samt polering. Sen så är jag nog nöjd skulle jag tro =) Ingen idiot-styling på ngt sätt alls... Så får man väl svälja att en del tycker att man platsar i "volvo-raggar"-facket....lol. Min 7a kommer bli mkt clean, och kommer vårdas mkt väl... Ciao ciao! |
|
|
Mums Booster låter fint,själv står jag och rycker i Mamsens gamla "fusk-päls" och mäter för inredningen :) GO PIMP ALL THE WAY ÄR MITT MOTTO "blink" tror nog jag har en gammal Flavor Flaw -klocka på vinden också, får nog plats på backspegeln:) Härliga utblås med LED runt blir väl sjysst eller???:) Vad gäller "höjd-pimpningen" så skall en smurf kunna stå rak under,inte mera, då är den LOW ENOUGH. Nää smakfullt tillfixad är bäst, skall bli kul att få se foto på din sen Booster. M Lasse. Skönt då behöver jag inte ha ångest över slitaget då, eller joggingen.:) |
|
|
haha....Matte, Matte....det är väl klart att det är LED i utblåsen, blinkar i många härliga färger.... Har även förstärkt backspegeln, kör numera genomgående bult och bricka, så jag kan hänga upp moraklockan...PIMPI´N! ;) Jo, jag ska ta lite fina bilder sen när pärlan är klar... btw, ser att du också kör oxfordgrön -99a ;) |
|
|
Yepp grön med creme/beighe inredning, lite trött i lacken på huven,många stenskott. Annars så är jag nöjd med den färgkombinationen. Missade en blå metallic 750 99a med cremeinredning i tyskland förra året.priset var 7200E och 14500 mil grr. och en svart 99a stekare med paralell fälgar 20000 mil 6750E ..Men men det blev tillslut denna bil,och lika glad för de ejag, men gladast är nog JET???:) letade lite på sänksatserna i usa,dock så ligger eibach på 267Dollars etc. och andra mindre nogaräknade märken från england från 147 Pund och uppåt. Blir nog Scmiedmann för mig ändå,verkar som ok produkter. |
|
|
Tycker du ska vara nöjd med din pärla! Ser riktigt fräsch ut =) Ja, du kan nog köpa Schmiedmanns grejer, t.o.m BMW själva köper ju diverse delar av dom. O vad jag har läst om fjädrarna så är det bara positivt....good shiat. |
|
|
Lasse-SL500, Det är Beach 09 som är målet. Mycket proteiner, vitaminer och mättade fetter som gäller? Bort med alla snabba kolhydrater, max 150g/dag... Ska vi kanske starta en defftråd på AP eller vad säger du? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Köper BMW delar från Schmiedmann?? Inte är väl Schmiedmann underleverantör åt BMW? Vilka delar är det isåfall som Schmiedmann är så exklusiva med att tom BMW handlar av dom? ______ Släpp koldioxiden fri |
|
| Stog i en artikel i Bilsport, när dom gjorde ett reportage om just Schmiedmann, men jag vet inte, det va väl tryckfel då =) I don´t give a...... Kommer handla grejer av dom oavsett. | |
|
Jag köper mina delar från Amotek. Det är mycket bättre priser än hos Schmiedmann så länge de inte har kampanjpriser som på 1 maj. Länk Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.