AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.340

E38 med 19". Sänka, eller inte sänka, that´s the question...

Sida 1 av 3
_B
47
_Booster_
740iA -99
Ja, vad tycker ni....?
Får snart hem mina nya 19", sitter i valet och kvalet ang. om jag ska sänka eller ej.... Någon som kör på 19" utan sänkning?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Sänka är inget att hålla på med på E38 och särskilt inte om du har 19-tummare , det blir stötigt och ett otroligt stort slitage på hela fram och bakvagn.

Sen finns det ju inga bra sänkfjädrar som är direkt anpassade för din bils aktuella vikt så det blir ju inte särskilt optimerat.

Däremot har ju BMW ett eget "m-sportchassie" till E38 och där skiljer dämpare , fjädrar och krängningshämmare samt ev. något mer och då får man ju rätt dämpare till helt rätt fjädrar.
Jag vet inte hur mycket lägre de E38orna är som har m-sportchassiet men någon annan här vet säkert.
Dessa bilar är iaf. mycket mer komfortabla än något skräpigt sänkningspaket från E-bay för 1000:- spänn.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Utseendemässigt: JA! med 19" blir det lätt "X7"-varning skulle jag tro, men inget tok-lågt utan en lättare sänkning. Förövrigt är det ganska lätt att hålla med wadel.
_B
47
_Booster_
740iA -99
Njo, fast jag hade väl mer tänkt mig Schmiedmanns sänkfjädrar för E38,
som sänker 35 mm. i så fall.

Satsa på nåt M-sportchassie med dämpare och allt annat låter som en dyr historia.. Då byter jag nog hellre efterhand som originaldämparna börjar bli dåliga.

Det jag tänkte på mest är om det kommer se fint ut utan sänkning, eller om det kommer se ut som en SUV.... =)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jo fast vadå Schmidman som sänker 35mm ?
Det där är ju en massproducerad fjäder av skräpmaterial som är "One size fits all" , vad det gör i sänkning på just din bil är det ju ingen som vet , och än mindre hur väghållning och komfort blir.

M-sportchassie kanske är dyrt , men men det blir bäst och inget till E38 är billigt såvida man inte kompromissar.

Naturligtvis blir inte bilen högre än den är nu oavsett om du sätter på 17 , 18 , 19 eller 20 tummare eftersom rullomkretsen är exakt lika stor och det enbart är antalet millimeter i gummi som skiljer , eller hur tänker du dig att bilen skulle bli högre med 19-tum ? att det skulle vara större fälgar som på något sätt "pressar upp" bilen i höjd ? desto större fälg desto mindre gummi = rullomkretsen lika.

Wadel. vogel sänkfjädrar är nog inte helt skit tror jag. dock är nog eiselt lite bättre,men då får man nog ta hem dem från usa om det skall bli billigt.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Nja, bilen pressas ju inte upp i höjd av 19-tummarna, men oftast får man ett intryck av att bilen blir högre med större hjul, men det kanske är mina ögon....
_B
47
_Booster_
740iA -99
Nje, får nog hålla med där.... Kan nog inte våga påstå att alla sänkfjädrar är skit.
På några av mina tidigare bilar som jag sänkt med enbart fjädrar så har väghållningen inte blivit sämre direkt, tvärtom. Men det kanske är annorlunda på 7-serien, vad vet jag.

Jag är i första hand ute efter att det ska se bra ut på bilen,
visst kommer det bli lite stötigare med en sänkning, men man kan ju inte få allt. OM man nu inte ska kasta ut en väsentlig stor summa på annat chassi, vilket inte är aktuellt.

Men jag återgår till frågan, sänka eller inte sänka, rent utseendemässigt? Kanske inte är så katastrofalt illa att köra 19" utan att sänka....hmm.
Det skulle ju, som sagt, behålla komforten...
_B
47
_Booster_
740iA -99
"bmwlunqvist"....det var precis så jag menade...så dy är inte ensam =)
större hjul....så får man ett annat intryck att den "ser" högre ut...
Booster. jag tänker sänka bilen med vogel sänksats. Dock så hittade jag ett märke som verkar förtroendeingivande i usa(för 18-19") däck.
Maximal blandning av komfort och sport. Skall se om jag kan hitta länken senare idag.
Annars så tror jag vogel är framtagna med 18-19" däck i åtanke,kanske vore bra om du ringde scmiedmann och frågade??vore kul att veta annars så tar jag hem mina från usa.
_B
47
_Booster_
740iA -99
Okey Matte, vore kul om du hittade länken! =)

Jag ska kolla med Schmiedmann, om vad det är för fabrikat på grejerna...
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Eftermarknadsprylar behöver inte bara vara skit.
Jag tycker du ska köpa och prova.
Jag har handlat eftermarknads grejer till några volvos och körde väghållningssats (dämpare och fjädrar) på min senaste 535i och det vart en väsentlig skillnad och det var inte top of the line grejer.

535i -89 (såld)
740iA -93 (såld)
535i -88 (såld)
Nä visst är alla eftermarknadsprylar inte skit,som med allt så får man sortera lite efter bästa förmåga/plånbok..
Men kan man "Pimpa ner bilen lite" så visst faan skall man göra det. Man lever bara en gång faktiskt:)
_B
47
_Booster_
740iA -99
WORD! ;)
Man får väl anta att wadel själv kostat på sin egen bil BMW:s svindyra originalpaket - så viktigt som han tycks tycka att allt är optimerat på bilen och att undvika "billigt skräp" som han säger? Och "det blir stötigt och ett otroligt stort slitage på hela fram och bakvagn." -- hur vet du det om du inte själv prövat på din egen bil???

Jag skaffade själv sänkfjädrar från GE motorsport (Länk sänker 40 mm och kostar 2000 kronor. Jag har kört med dom i tre år och tycker INTE det är stötigt. Och enligt vanligtvis felunderrättad källa klarar stötdämparna 40 mm utan att fungera dåligt. Sen att det inte är "optimalt" -- det är ju inbyggt i en begagnad bil.

Om inget annat duger än det optimala får man köpa en splitter ny 7-serie.

_B
47
_Booster_
740iA -99
Kunde nog inte ha sagt det bättre själv Lasse... =)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Lasse-SL500 :

Nej varför skulle jag kosta på min bil ett BMW orginal M-sportchassie när jag dels inte vill ha en sänkt bil och dessutom vill ha maximal komfort ?
Och självklart skulle jag köpa BMWs orginalchassie om jag nu ville sänka min bil.

Däremot köpte jag förra månaden 4 nya orginalfjädrar på BMW till mina 4 nya orginalstötdämpare , och då kunde jag naturligtvis valt att istället köpa sportfjädrarna och sportdämparna för den ringa merkostnaden av en femhundralapp - fast det gjorde jag inte då jag somsagt inte vill ha en sänkt bil.

Sedan skriver du lite sarkastiskt hur jag kan veta att bonnsänkta bilar med 19-tummare har ett stort slitage på hela fram och bakvagnen.

Jag några tusen timmars praktisk erfarenhet av att meka med E32 och E38 vilket gett mig ganska stor insikt i vad som slits och varför det slits.
Förutom det har jag mycket god kontakt med min lokala gummiverkstad som utför 4-hjulsinställningar med Hunter´s Hawkeye och därför ser man väldigt snabbt och enkelt hur sänkta E38 med 19 eller 20-tummare snabbt äter upp en framvagn.
Det är allmänt känt bland alla som arbetar med chassin att bonnsänkta bilar med stora fälgar och lite gummi med högt däcktryck rent av äter framvagnsdelar , detta gäller särskilt bilar som väger 2 ton.

Men det är endå skönt att höra hur nöjd Lasse är med sina GE-motorsport stylingsänkfjädrar , själv har jag alltid varit lite skeptisk till dylika produkter eftersom jag kört så många stötiga och chassieslut sänkta E32 och E38 , de har förvisso mestadels varit sk. "ungdomsbilar" fast nu har man ju i princip svart på vitt att Ge-motorsports stylingsänkfjädersats är lika bra som BMWs egna produkter - pinsamt för BMW som hade fler heltidsanställda ingengörer som arbetade i flera år med E38ans chassie !
Till vilken nytta kan man ju nu undra när GE´s onesizefjädersats passar de flesta E38or sådär bara rakt av. *host*harkel*

Men hur mycket erfarenhet har du själv av E38ans chassie ? Du låter rent spontant väldigt insatt.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vad gör väl lite slitage? Klart du ska sänka bilen, kommer se dumt ut annars.
Wadel. Det är skillnad på "bonnsänkt" och "lagom sänkt inom 40MM gränsen"
samt körsätt och "vettigt lufttryck" Är man lite "lagom" ialla delar så behöver det inte slita så mycket faktiskt.
Och den xtra kostnaden som det drar med sig,tror jag NÖJET smilet på läpparna överväger.
Det sliter ju på jumpaskorna också om man springer hela tiden,trots det så måste man ju använda dem oavsett.Visst??
man kan nog hitta en bra kombination om man utgår från däcktyp/hårdhet etc/lufttryck/fjädrar.DVS klurar lite xtra innan man köper.
LASSE hur mycket strul har du haft med din framvagn under dessa 3 år??
VH M
me
161
merza
750ia-95
Håller med Lasse!
Har köpt samma fjädrar funkar kanon
Enda felet är att kolla mönster djupet på däcken
nu måste man vrida på ratten innan var det bara att stoppa in
huvudet i jätte hålet
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Man skulle kunna tro att E38 upplever lite av en renässans som raggarbil , rentav att den redan konkurrerat ut volvo 240/740 inom stylingsegmentet.

Kören av glada chassiesänkare är iaf. samstämmig och det är roligt att E38 hos så många kan tjänstgöra som stajlingobjekt.

Vem på forumet blir FÖRST ut med en bonnsänkt E65 eller F01 ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.