AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
838

Ska jag behålla min 528iAT -98 eller byta?

Ma
33
Malmis528
320 iT M-Sport -04
Hej

Har en fundering och behöver lite råd. Har en BMW 528 IAT-98 med snart 21500 mil på mätaren. Fungerar klockrent, nästan rostfri, M-paket förutom spoilerpaketet + extra utrustning. Skall man planera byte nu eller köra så länge det håller? Är ju inte något direkt värde på bilen så sett...

Lite tips och råd vore inte fel.

//Hans

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
En äldre, långmilad E39 är ju jordens bästa bruksbil. Behåll och köp en liten, sportig bil!
Ma
33
Malmis528
320 iT M-Sport -04
Ja jag har ju inga direkta fel på den... släpper lite kylarvatten men vet inte vart det läcker. Hittar inget när de provtryckte systemet och vattenpumpen är bytt.

Haft bilen sedan den kom in i Sverige från Tyskland så kan den utan och innan... men visst den nya 5.serien är ju lockande...

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
jag instämmer med lus. jag köpte nyss en e39 touring med 24000mil på mätaren. lite småfix finns/fanns men fasiken vad bra den är (och det är bara en 520) :)

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
Instämmer med föregående talare, mer prisvärd, komfortabel och charmigare BMW än en fin E39 är svårt att finna.

Jag har haft mycket dyrare och nyare bilar men känslan hos min fina E39 slår nog det mesta. Men så fort jag sätter i mig i E39:ans komfortstolar och omsluts av nappalädret känner jag bara tysk känsla för detaljer, själ och kvalité. :)
Ma
33
Malmis528
320 iT M-Sport -04
Håller med. Känner samma sak när jag sjunker ner i M-.stolarna.

Låter som den får vara i mina ägor i 1 år till i alla fall.

Har ju under de 8 år jag haft bilen bara bytt, vattenpump x 2, kylare och bakvagnbussningar i övrigt bara slitdetaljer. Verkar ha klarat mig ifrån de andra typiska E39 sjukorna. Visst har lagat kablar i bakluckan men är ju mer ett standard än ovanligt.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det är inte så att din kylare börjar att bli lite tjock alltså att den svullnat lite hade det på min -99
Då kan det hända att den släpper lite vatten det är klart att E39 är klockren men det är ju alltid skoj att byta upp sig
Miltalet är säkerligen det lilla problemet jag skulle nog tro att det drar lite i byt tarmen .

Ma
33
Malmis528
320 iT M-Sport -04
Klart att det suger i byt bil tarmen.. Funderar tom att bara byta upp mig till en 03.a eller 04.a men då med fullständigt M-paket...

Har ju bytt kylare, small på semestern förra året i Danamrk, och ngn månad efter jag kom hem började det småläcka. INga större mängder men får fylla på ca 2 dl var tredje vecka.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
M-sport gör hela skillnaden E 39 eller E61 spelar ingen roll.
då har du ju redan haft problem med en tjock kylare har du byt kylar lock kan vara att det släpper igenom vatten kolla när den har fått arbeta riktigt en gång
Ma
33
Malmis528
320 iT M-Sport -04
Som sagt de provtryckte hela systemet sist jag servade utan att de hittade nogån läcka. Byte även vattenpumpen i förebyggande syfte om den fick "stryk" i samband med att den gamla kylaren smällde.

Jo har ju sportstolar med special tyg klädsel, M-ratt, fabrikssänkningen, shadowline men inget spoilerpaket... men sen om det är vart att behöva lägga ca 70-80 pappa bara för att få ngt nyare årsmodell och M-paket kan ju alltid diskuteras.

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Som sagt tidigare här ,eftersom den är mer värd för dig än vad du får för den så behåll den som bruksbil och köp en entusiastbil typ Porsche,Corvette eller liknande. Jag har tagit beslutet att behålla min och är nu på jakt efter en Corvette.Jag hade tänkt att byta upp mig till en E61 men man inser att värdefall på bruksbilar är på tok för mycket för att göra om den affären igen.Lägger man ut ca 250-300 000kr på en Corvette eller Porsche 911 så är den ju inte värdelös om 5-6år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.