AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.928

problem med larm och innerbelysning e39

sa
18
saarimaa
523 Touring -97
Hade lånat ut bilen till mor idag, och när jag skulle ha den ikväll var batteriet slut! Har inte märkt av något med batteriet innan och efter jag startat med kablar var batteriet okej igen efter jag kört ca 15 min. Men under hela färden så "dimmade" innerbelysningen sig, den liksom pulserade i styrka, enda sättet att få släckt den var att hålla inne knappen en stund, men då lyste det ju inte när jag öppnade dörren sen. Provade mig fram en stund och sen verkade allt vara i sin ordning, jag kände mig nöjd och låste bilen, innan jag hunnit komma in så gick larmet, låste upp och låste igen, sen var den tyst. Var sedan ute en sväng till och åkte, samma sak hände med larmet då, hann låsa och börja gå in och det börjar tjuta, låste upp och låste igen och allt verkar okej. VAD FAN ÄR DET FÖR FEL!? :(

Bilen är en 523 touring aut -97.

Tacksam för all hjälp, har sökt i forumet men hittar inte något som hjälper mig.

Mvh Mattias
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Innerbelysningen kan "dimma sig" om batterispänningen är för låg. Var med om detta själv (innerbelysningen ökade och minskade som någon automatisk dimmer). Dessutom fick jag en hel del andra lustiga fenomen med kontrolllampor. Vet inte om larmen kan spöka, men det var någon här som fått beskedet att immobilizern bråkade vid låg spänning.

I mitt fall var felet bara en dåligt fastdragen batterikontakt... men kolla anslutning och batterispänningen. Batteriet kanske har gett upp och kortslutit sig själv (med urladdning och spänningsfall som följd).
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
E39 är ju erkänt kinkig var det gäller dåligt batteri och låg spänning.
Mycket underliga saker kan inträffa.

Gör en rejäl laddning av batteriet med en bra batteriladdare i första hand.
Om detta inte löser problemet byt batteri.

__
/Chrille
Batteriet: Laddas minst 24 tim med extern laddare, även om bilen orkar starta osv efter 15 min körning, annars har du garanterat problem om något dygn igen.
Problem med låg batterispänning gäller endast vid stillastående bil, så snart man startat motorn är batteriet av underordnad betydelse. Dags att döda myter som att E39 skulle skilja sig från alla andra bilar om batterspänningen skulle gå ner mot 11V osv. Så är det naturligtvis inte, i alla bilar sjunker spänningen en bit under 12V om man står stilla med tändning och lyse mm på en stund, och vid startögonblicket går det ner mot 9-10V, i synnerhet på vintern. Självklart funkar bilen ändå, och om batteriet sackar så pass att det är dags för extern laddning så signalerar bilen faktiskt själv med pip-piiip en gång i högtalaren strax efter start, men allt funkar så snart motorn snurrar osv.

Om det bara är innerbelysning (och larm) som drabbas: Kolla brytarna i dörrkarmarna, sitter i dörrnäsan, dvs bygeln som dörrens lås greppar om. Ser ut som en stålbygel enbart men innehåller även en mikrobrytare som skall klicka mycket distinkt och hörbart när man trycker på den. Följ med fingert inne i bygeln så känner du den fjädrande brytaren. Inte helt ovanligt med glapp i någon av brytarna när bilen är i rullning och dörrarna vibrerar nån millimeter i låsen osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.