|
|
|
|---|---|
| Va ute och körde innan i dag och bilen blir orolig på vägen när man kommer upp i ca 160 km/h. Vad kan detta bero på? Felaktig hjulinställning eller något annat?? Typ stötdämpare fram?? Ratten står inte 100% rakt när man kör rakt fram, har berättat om detta i en annan tråd, tänkte bara om det kan ha någon betydelse. Bilen blir orolig, inga kast eller så men orolig, svårt att förklara. Ålar typ. | |
| Kan vara en sån simpel sak som att du kör med fel däckstryck. Min 330i "ålade" sig på vägen i högre hastigheter med fel däckstryck. Vad kör du med för tryck nu? | |
|
3.0 bar tror jag. Däck firman jag va på när jag fick lagt på nya bakdäck höjde trycket i samtliga däck med motivering att biltillverkarna alltid anger för lågt tryck i sina angivelser. Så jag köpte det rakt av jag menar dom jobbar fan med däck. |
|
|
Hej, min M3:a betedde sig så när jag bytte däck......så jag tror det är däckrelaterat! Bmw är grymt känsliga, tex om man har olika däckfabrikat fram o bak med olika hårdhet eller mönstertyp......så kan bilen bete sig som du beskriver..... men det kan oxå va några bussningar.....men jag hade provat me nya sulor:-) Mvh Peter |
|
| om ratten inte står rakt hundra procent när du kör fram så har det inte med vad du har för däck utan om jag var du så skulle jag ta in den för fyr hjulsinställning. | |
| Har inte samma fabrikat fram och bak nu. Men innan jag bytade bakdäck hade jag samma fabrikat runt om men hade samma fenomen då så jag tror inte det har så mycket med däcken att göra. | |
|
Hm, ja då är ju det i princip uteslutet, jag hade åkt till en duktig Bmw verkstad o bett de provköra o sen byta det som är slitet.... Istället för o greja med hjulinställning, det gör dem om det behövs, jag tror mer på antingen en styrled eller några bussningar....finns ju en del o välja bland......:-) |
|
|
Hade samma problem men min Mcoupe, bytte till andra bakdäck (samma som fram) då försvann problemet. Sen är det aldrig fel att göra en hjulinjställning, bättre att göra de för ofta. |
|
| Samma här på min M3.. Det var ett silentblock i bakvagnen som var slut. Bytte det och gjorde en fyrhjulsinställning sen blev det bra igen! | |
|
Jag hade ungefär samma problem fast det kändes från ca 70km/h och uppåt. Och en enkel hjulinställning fixade detta och sedan var den lika stabil som vanligt igen. Kostade runt 600-700:- men värt varenda krona. Jag gjorde detta hos Gummigubben vid Backaplan i Göteborg och dit tänker jag åka nästa gång det är dags igen. Bra firma. (På M3'an normalt finns väl inget sätt att ställa hjulvinklar på bakaxeln utan det är väl bara fram man kan ändra? Så egentligen är det väl bara en framhjulsinställning?) |
|
| är 90% säker på att det är en kombination, dels av nya däck, dels av att det är två olika märken och dels av att du behöver en 4-hjulsinställning... har alltid haft det problemet när jag satt på nya däck... men sen har det försvunnit efter nå hundra mil... | |
|
Min "ormade sig" ett tag efter att jag bytt däck, nu går den rakt och fint igen. /Micke Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.