AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.091

Dags att köpa och har fastnat på vilken modell, 545 eller 330

Hej!

Jag har nu varit utan bil ett tag och känner att det är dags. Har gått länge och funderat över 545:an och hittat en -04. Men sen va jag på BMW och de pratade ner 5-serien och rekommenderade 3-serien istället. Enligt dom, minimal skillnad prestandamässigt och stor skillnad försäkring och bränsleförbrukningsmässigt.

Tänkte att jag kanske kan få lite goda råd här istället. Känner att det är dags att satsa lite och har ett tak på max 350' kr. Sedan om det inte är cab, gärna lite klös i motorn, men behöver inte va något monster.

Några goda råd? :)

Hälsningar
Naofal
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tja ingen kan ju tycka till dig men allt beror på ens egen sits. Har man barn eller drar man husvagn så tycker jag man skall ha en 5 touring men har man bara sig själv och tanten att tänka på ,så tycker iaf jag att man väljer en 330 eller M3 för det är ju lättare att parkera med mindre bil och man skall väl inte ha för stort om man inte behöver det

Ha de T
Det är sant, ingen kan tycka till mig och jag är tacksam för all input. Jag känner bara att jag vill ha en second opinion. Alltid bra att höra vad andra tänker och vad de har för erfarenheter.

I mitt fall är det bara jag och tjejen, så inga barn och därav ingen touring för vår del.

Bra input i alla fall, tackar. :)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Är ni bara två tycker jag att du skall köpa en 3 serie det är ju inte så gubbigt heller

Man kommer ditt tillräckligt snabbt ändå

Lycka till med (( nya bilen) när den kommer
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
beror lite på vad du har för smak och hur viktigt utseendet är. i mina ögon är e60 en snyggare bil i rätt utförande. om en e90 ska vara snygg så är facelift ett måste för mig. om du inte väljer coupén då. angenäma problem du har ändå.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
För att hårddra det lite.

330 = Sport
545 = Komfort

Du väljer ;)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
5-serien står ju inför ett generationsskifte, vilket gör att E60 kanske fortare kommer kännas gammal jämfört med E90 som har några år till innan den byts ut.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Om du har en budget på 350.000,så hamnar ju 335i och 550i också inom räckvidd.
Personligen föredrar jag E60.
Vet inte om denna är ärlig,men den väcker iallafall ett visst ha-begär.
Länk
Tack för all input. Riktigt bra inför mitt beslut.

Det är fan rätt, varför gå på något gubbigt när jag ändå inte har barn och är i farten. Det får bli 3-serien. :)

Då kommer jag till nästa angenäma problem vilket är om jag ska köra på en cab eller inte. Vi är som sagt två och har inte ofta bilen allt för packad med folk. Det kommer ju en sommar men jag vill ju kunna använda bilen även på vintern.

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
En cab är naturligtvis underbar. Men tyvärr bara ett antal dagar/veckor om året. Övriga delen av året trivs du bättre i en sedan eller touring.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker nog du ska satsa på en cab!!

Det är fler dagar än man tror som man faktiskt kan köra öppet. Bara det är lite sol, behöver inte vara tokvarmt, så kan man köra öppet. Se bara till att skaffa dig ett vindskydd så blir det ingen kall turbulens inne i bilen. Visst märks det att du kör öppet men inte så det stör.

Och om du tänker dig en e93 har den ju plåttak som klarar vintern utan bekymmer. Även en e46 med HT funkar kanon under vintern så det är inte helt rättvisande att säga att det bara är några få dagar man kan köra öppet.

Niklas

Fransosen
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det skiljer en hel del i prestanda mellan 330 och 545, till V8'ans fördel då.
Fransosen har dock en poäng med cabsnacket, speciellt den dag du ska sälja. Cabbar har en tendens att hålla värdet långt bättre än andra.
Happy hunting!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.