AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.107

Köpa pendlar bil.. 325TDS e36 vs 530D -99

Som det ser ut nu ska ska jag börja pendla ca 14 mil om dagen och då vankas det diesel bil igen. Vilken av dessa är mest lämplig?

Hur stor skillnad är det i verkligheten mellan en e36 325 TDS med KCR 170hk och en 530D -99 med KCR 220hk?
Det skiljer siig ca 350 kg och när jag kontrollräknade vridet mot vikten så var skillnaden liten.

Men hur är bilarna praktiskt? Är 530D behäftad med några kända fel vad det gäller automatlåda eller dieselpump mm? Och skulle ni klassa en BMW e39 530D med ca 40000 mil på mätaren som ett dåligt köp?
Jag har haft flera bilar med dessa miltal men inte en BMW 530D?

Några tips och tankar..

Mvh
Acke
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hej du är en tuff kille som köper Låååååååååångmilare skulle inte själv våga om man skall lita på den varje dag till jobbet alltså 14 mil
Men nu till frågan jag hade köpt en 5 serie bil pga krocksäkerheten tror inte att den är så mycket dyrare att skatta och sen är det en större mer praktisk bil men det är ju min åsikt

Vet inte om just 530D skulle ha några problem med aut. men vid de milen så är servicarna riktigt viktigt att de är gjorda kanske en gammal taxi och då har man ju oftast varit riktigt noga
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Enligt Tyskaforum är Turbon och aut.lådan svagheter. På en 40.000 milare så är säkert turbon redan bytt. viktigt att låta bilen gå lite på tomgång efter att den fått jobba. Problemet med automaten,är att det sitter en GM-låda,som
ibland inte orkar med.Dock på en 40.000-milare bör ju växellådan också fått nån form av underhåll.Dock så underlättar det ju inte för lådan att bilen trimmats med mera kraft.
Har dock inte haft någon 530d själv,baserar detta på vad jag hört och läst.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Håller också med thom525 att välja 5-serie pga. krocksäkerheten.
Du ska ju trots allt köra 14 mil per dag.
Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
530d (har själv) är en mycket lugnare bil at köra enn e36.Betyder jo en hel del när man kör så mycket! Ganska lättskruvat är den också, och resärvdelspriserna är inte illa. Automatådan behöver nog oljebyte rundt 15-20.000 mil själv om det står at det är lifetimeoil på lådan.

-Daniel-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.