|
|
|
|---|---|
|
Jo.. Jag funderar på att skaffa ett nytt avgassystem till bilen min. Jag vill att det skall låta lite mer än orginal för 3-litersmotorn har ett fint mulligt ljud. Nu vill jag ju inte att den skall låta som en rallybil utan lite mer diskret, men ändå inte lika lite som ett orginal. Finns det några vettiga ljuddämpare att tillgå? Mvh Michael | |
STi |
Är själv intresserad av detta. Hade lätt valt eisenmann om dom haft ett till Xi. Har inte lust att kapa sönder original systemet. Annars hade man kunnat göra detta och få dit slutburken. Men vill ju ha ett komplett cat-back. |
|
Sök på Eisenmann eller Feritta.... Du kommer att få en bra stunds läsning. Men för att försöka summera det hela lite så beror det ju på vilken typ av ljud du är ute efter. Jag har ett Eisenmann RACE utan soundrohr och tycker att det ljudet är gott! Mullrar härligt vid gaspådrag, bluddrar lite tufft :-) vid gasuppsläpp men dånar inte så det stör när man kör vanligt. Hade själv lite farhågor kring att kapa mitt, vilket är ett måste om man inte köper Soundrohret, men valde till slut att göra det ändå och lämna bort operationen till ett proffs. Vart verkligen toppen!! Finns de som säger att Eisenmann med soundrohr blir rätt hårt ljud. Vilket säkert stämmer, men vet ju inte själv då jag inget rohr har. Feritta ska tydligen vara ändå dovare/mullrigare. Kan kanske stämma, ingen egen erfarenhet. Sen är det ju skillnad i finnish på grejorna. Eisenmann ser burken nästan ut som original, fast blankare. Feritta ser ut som, just en burk. För mig var det viktigt att det såg original ut. Förutom slutrören då. Som i mitt fall är 2*76 Passar direkt in i M-spoilern bak utan några som helst mods. Även det superviktigt för mig. Men som sagt var. Sök och läs och lyssna gärna IRL eftersom det är svårt att berätta hur det verkligen låter samt att det jag tycker är härligt muller kanske du inte gillar alls. Subjektiv bedömning på nätet... skitsvårt Men du tänker iaf helt rätt, original låter det för mesigt och motorn i sig har ett gott ljud. Bla :-D Niklas Fransosen |
|
| Du kan ju prova med en Bmw-original sportljuddämpare "stcc" som den kallas...Har en sån på 325:an å de mullrar å låter en aning mer....men utan att vara störande :) | |
| Du kan börja med att rycka slangen till spjället i högra avgasröret. För att höra hur det låter utan spjäll kan du öppna det manuellt under bilen. | |
STi |
Har inte lyckats hitta något fabrikat som säljer cat-back till Xi. De enda är ju Ferritta men det bygger ju sina system på bilen. och det blir ofta tokdyrt. Hade gärna haft eisenmann med catback på min. |
|
STi utan att veta vilket ljud du verkligen far efter tror jag att du skulle bli nöjd med bara slutburken med RACE-nivån från Eisenmann... Räcker gott enligt mig. Om det mullrar för mycket är det väl risk att man tröttnar. Eftersom det är ett dovt ljud så blir det rätt jobbigt på långresor. Det slipper du om du bara har slutburken. Har kört rätt långa sträckor och visst låter det lite mer men inte på något sätt störande eller tröttande. Börja där så kanske Ferrita kan göra mellandelen till dig om du inte blir nöjd. Det är väl egentligen same same då det bara ska svetsas ihop två rostfria rör.... Niklas Fransosen |
|
|
Ferrita har ett klart grövre ljud än Eisenmann, om man säger till dem att man vill ha ett grovt ljud. Men tydligen ska man få lite dovare ljud om man behåller original mellandämpare och svetsar på en Eisenmann slutburk. Istället för att ha ett helt catback. Mitt Eisenmann med ljudrör låter lite som en rallybil vid högre varvtal, och är dovt/dånar vid lägre varvtal. Får även lite goa avgaspuffar ibland vid nedväxling/gasuppsläpp. Men blir aldrig de där riktigt grova ljudet. Jag hoppas det löser sig med tiden, eftersom ljuddämpare åldras hela tiden. Tycker det har blivit lite, lite grövre ljud på ett par hundra mil. Det som är bra med att låta Ferrita göra hela systemet, istället för att blanda lite, är att du har livstids garanti på systemet. Så det känns kanske lite onödigt att blanda in Ferrita om de inte ska göra ett helt catback. Fransosen: Du svarade inte på mitt inlägg i en annan tråd om detta? jag undrade då om orsaken till att vi uppfattar våra Eisenmann-system så olika kan vara att jag har hela systemet, medans du endast har slutburken? Enligt Eisenmann själva ska det ju bli ett dovare ljud med endast slutburken. Har man hela systemet ska de bli ett högre, mer högfrekvent ljud. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Tack för alla svar och förslag. Jag kan tänka mig Francosens och Le´cars förslag, och bara köpa ett Eisenmann Race slutburk, samtidigt så vill jag inte ha en massa svetsjobb och allt för mycket mekande. Något sådant kanske!? Länk Länk |
|
STi |
Där har du ju hittat något. Vet du vad det skulle kosta att plocka ihop ett sådant Cat-back? |
|
Sorry Lecar.. En orsak till våra olika uppfattningar av ljudet är självklart att vi inte har lika många prytlar från Eisenmann. Jag har som sagt var bara slutburken. Jag har inte kollat vad Eisenmann själva säger om vilken combo som ger vilket ljud. Jag snackade med Jimmy på Xerius-Racing och förklarade vad jag for efter och han rekommenderade slutburken endast. En annan orsak är väl att du har en bil med tak och jag har en, med ett ställt i relation till plåt, rätt tunt tygtak. Eller oftast när jag använder bilen inget alls. Kör nästan bara när jag kan köra nercabbat. Vid regn och mulet tar jag bruksholken. Och så klart det att vi alla uppfattar ljud olika. Micmac Det blir inte en massa jobb och mycket mekande om du lämnar iväg det till en kunnig person. Du får förvisso skiljas från en uppsättning Svenska En Kronor men slipper böket och har nån att klaga hos om det skulle gå fel. Vet heller inte hur mycket Ferritas livstidsgaranti verkligen är värd iom att de allra flesta rostfria system förmodligen håller längre än bilen samt att jag vill minnas att livstiden gäller bara om det är samma ägare. Byter man bort bilen finns ingen garanti kvar ö h t. Så var det i alla fall förr, när jag köpte mitt så det kan dom ju ha ändrat. Och om du krockar eller på annat sätt misshandlar systemet så lär det inte heller omfattas av den garantin. Jag tjatar på :-) Köp ett Eisenmann, börja med slutburken och kör in den ordentligt. Är du fortfarande inte nöjd , skaffa resten från catarna och bakåt. Om du köper Eisenmann eller bygger på Ferrita lär nog kvitta eftersom det bara är fråga om ett rostfritt rör... Enligt vad jag kunnat läsa mig till är Supersprint lite av kusinen från landet om man jämför med Eisenmann och Ferrita. Lite Vallåkra över det hela om du förstår. Niklas Fransosen |
|
|
Jag skulle inte tveka på Eisenmann, åker själv med ett helt catback system från Eisenmann och tror knappast en 330 kan låta härligare =) Det låter hårt och vasst, blir inte för högt ljud heller vilket jag trodde till en början. Men visst låter det högt. Köp en Eisenmann slutburk och kapa i systemet ;) -- Eisenmann Race Exhaust |
|
|
Jaså.. Det var ord och inga visor. Jag kanske får ge mig där och köpa mig en Eisenmann slutburk. :) Nu har jag ju en massa andra frågor men det får jag ta i de andra specifika ämnesforumen.. :) Tack för hjälpen Mvh Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.