AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.083

Byta koppling på 525 e34?

Bl
36
Blixt
525IA Touring-02
Hej alla. Har en 525 e34 -95 med m50 motor. Min koppling sa upp sig idag tyvärr. Pratade med en polare som har skruvat mycket med bmw 3 serien med m20 motorn. Det han inte visste var om det var någon större skillnad och byta den på m50 motorn. Är det någon här som vet om det är någon större skillnad eller något man ska tänka extra på?

Har även en "sladdrig" växelspak. Tänkte passa på och byta packningen som sitter där men vet inte vad den heter eller vart man kan få tag på en sån. Någon här som vet det?

Mvh Dennis
Tr
77
Trayzer
525i 93
dog din koppling helt på direkten? min började slira helt plötsligt så jag funderar om det är nått fel med huvudkopplings cylindern eller slavcylindern
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vad jag vet är det en bult som är j-vlig att komma åt för att lossa lådan från motorn. En av de högst upp. Kan vara bra att vara mentalt förberedd.
Bussningen/bussningarna till spaken finns med 99% säkerhet att köpa på BMW.

------
BMW CS #04839

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De översta skruvarna brukar vara förbaskat svåra att komma åt. På M30 var man mer eller mindre tvungen att lossa växellådans bakbalksfäste och sänka ned och vinkla hela paketet. Har din kompis mekat med M20 så vet han vad det handlar om.

Sladdrig växelspak beror ofta på att flera bussningar är utslitna. En bra början kan vara detta Länk bussningskit från Schmiedmann.
Inte alltid det räcker, utan det kan vara glapp i andra delar. Delar som #2, #3, #4, #6 och #11 kan också vara slitna och ge en sladdrig känsla i växelspaken. Se länk nedan för de de olika delarna.
Länk

Men med det bussningskit ovan kommer du säkerligen fått bort den mesta av sladdrigheten.
Bl
36
Blixt
525IA Touring-02
Tack för svaren. Har bytt koppling och bussningar nu. Som ni säger så var den översta skruven riktigt j*vlig att komma åt. Det slutatde med att insuget åkte bort annars gick det fel fritt. Lite problem att få ditt lådan tillsist bara men skam den som ger sig=) När allt väll var ihop satt och man skulle ta en provtur jo vad händer då när man startar? Den smäller som fan och hoppar i varv lät som en påse nötter. Lite less man var då. Lossar insguet för att se att allt sitter som det ska och det för det. Ditt med insuget igen och provar igen men nej ingen skillnad. Börjar kolla alla vacum slangar och där hittade man boven till dramat en slang som var ditt satt men glappade lite. Satte den ordentligt på plats och starade igen och brumm gick som en klocka. Bilen nästan som ny. Blev även bussningskittet från schmiedmann men den "sladdrar" fortfarande lite. Men men.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.