AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.396

Bilen läcker vatten

Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Hej igen, märkte att min bil 528 -97 har fortsatt läcka vatten. Bytte termostat hus i vintras och såg bra ut men lite vatten försvinner.

Nu ser det ut som att det läcker någonstans i närheten av expansion kärlet eller om det nu är den som läcker.

Någon som har tips om vad det brukar vara och om man ska börja med att byta packningar eller?

Det går ju rör under det, men dessa är väl kylning till automaten, men de är väl olje kylt?

Tacksam för tips.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det kan vara expansionkärlet som läcker.
Vet att flera har fått byta...
Sök på expansionskärl och e39 så finner du kanske lite info.

Lycka till!
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Tackar, har försökt kolla runt lite. Man blir knäpp när det ska vara så svårt att se... :)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Försök kolla efter läckaget när bilen är genomvarm, då är trycket som störst i systemet och ger därmed mest läckage.

------
BMW CS #04839

Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
har kollat på det sättet.är ganska säker på att det är kärlet.tror ni att det är kärlet som har spruckit eller är det nån packning som har gått?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tror då tyvärr på kärlet. Sitter inte så många packningar där, en på locketn en på bottenpluggen och en på luftskruven (rätta mig om jag har fel). Det är inte helt ovanligt att kärlet som sitter limmat på kylaren spricker/lossnar i just limningen.

------
BMW CS #04839

Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Är det limmat? Okay ska ringa BMW imorgon och fråga priser. Är det något som jag själv klarar av att byta?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej har för mig att expansionkärlet inte är limmat.jag böt för några år sedan. men den satt fast som fan.man får jobba lite med att vicka den fram å åter samt att dra/lyfta samtidigt. bra passform.
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
först måste man ta bort skruvarna i locket. om jag nu inte mins fel.
lycka till

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Okay, tackar. Ska ta tag i problemet, inte så kul med vattenpölar efter varje längre stopp.
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Jag hade kylvattenläcka genom en slang som inte var helt tät (Kan man ju förstå när man ser dom där snabb kopplingarna.. inget varar ju för evigt.)

Jag pallade upp bilen när den var varm, o skruvade ner hasplåten. sen gick jag iväg en stund.. sen kom jag tbx o lös överallt med lampa. i mitt fall så var det ena slangen under exp kärlet som smygläckte. jag åtgärdade genom att ta loss den, gjorde rent, o la på blå silikon. ensålänge funkar det, men inte så seriöst kanske ^^
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Är det svårt att byta expansionkärlet? Har nu beställt en den var inte så dyr som jag var rädd för, 415:- kan man leva med.

Behöver jag någon kladd som silikon eller dylikt eller är det bara att byta. Måste väl tömma kylaren och lufta allt igen sedan?

Tacksam för tips av er som redan bytt detta.....
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
nej det ska inte behövas silicon eller någott liknande. exp kärlet har en oring i botten om jag nu kommer ihåg rätt.... när man fått bort den gamla så trycker du ner den nya. har för mig att det knäpper till liksom .den glider över en liten förträngning = midja i hållaren i botten. när du fått bort den gamla så förstår du min förklaring. eller tittar på den nya. det är ett lätt /enkelt jobb men den kan sitta som (fan) sedan får du fylla på systemet å lufta. självklart...
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Nu är det bytt iallafall. Håller tummarna på att det var den som felade. Tack för tipsen och allt. Den var lätt att komma åt och dylikt.
Ha det gött och kör försiktigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.