AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.131

M3 e46 Kompressor ess

Hej är intreserad av att montera kompressor i min m3 e46 och har hittat detta kit hos ess VT440 specs :
Boost pressure: 4.5 PSI
Horsepower: 440 DIN
Torque: 450 NM (Stock 365)

Men orkar inte åka till norge för och gå det monterat.. finns det ingen i sverige som monterar sådana kit ?
Tittar man på ESS officiella hemsida har de en sida med återförsäljare.

Länk

Bland dem finns Turbocenter, som finns i den kungliga Hufvudstaden samt online här: Länk
c42UX, har också kikat på de kittet men avstår nu då deras priser stigit enormt! Man kan få från USA inkl frakt osv för mindre peng + över 500hk, så får bli något sådant ist tror jag!
Montering löser sig hemma is swe sen,

lycka till med ditt VT440
ok länka kittet skulle va kul o se =)
Länk funderade jag mest på, men nu har de stigit i priser ganska rejält.. Finns goa saker på ; Länk , Länk samt Länk bara att välja och vraka ;)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Om man har en USA bil finns det något cert för att kunna regga den i sverige utan problem med kompressor?

/Daniel
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Länk

Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Har ett VT450 kit på min och jag är väl lite partisk. Men kvalitén på jobbet dom gjort är outstanding.

Varför jag valde ess är att dom inte baserar deras trimm på att lägga till någon slags extra insprut i form av vatten/meth lr dyligt.
Meth är jag otroligt skeptisk till. Det bränner ut bränslepumparna m.m i förtid för meth är riktigt "torrt".

AA's kompressor(Rotrex) är "skit" i jämförelse med Vortechs. Vortechen håller längre samt högre trimmfaktor.
De är ju bara kolla t.ex den vita m3an som nu är folierad mattsvart. Varför tror ni han bytte från AA till Ess?

AA's steg1 kit använder en IC. De gör inte Ess. Och dom håller på utveckla ett helt nytt insug som har inbyggd vattenkyld IC. Då börjar man kunna ta ut rätt mycket effekt och dom har sagt att priset kommer landa på cirkus 2000$ vilket jag tycker verkar rimligt.

Men ska man börja fortsätta trimma över 550häst så måste man ju oavsett öppna motorn och sänka kompen.

Så jag förstår inte hur ni kan få de att AA's kit är billigare då det kostar 9400$ och ett VT kit 5700$ ....

Samt på plussidan för ess är hur dom ändrat mjukvaran. Brukar alltid köra med DSC av men dagen då jag skulle köra hem från Ess så regnade de så fruktansvärt så jag körde med det på. Och då märkte jag att dom ändrat antispinn/sladd systemet till de bättre. Nu hugger den inte och lägger sig i lika aggresivt som den är normalt, utan tillåter lite hjulspinn. Mycket bra!

En sak till som överraskade mig var att när jag körde från ess till nyköping så körde jag på 0.72 enligt färddatorn. Dit körde jag på 0.79. Samma väder och samma förutsättningar. Tror t.om jag var lite gasgladare på vägen hem ;)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Gynekologen: Färddatorn stämmer inte alls efter modifiering av ESS. Enligt min så kör jag på under litern nu och i verkligheten är det typ 2 liter milen i snitt. Kör mycket i stan och korta sträckor. Kör jag långt och marchar så kan färddatorn visa så lågt som 0,6-0,7 och i verkligheten ligger på litern eller strax över.

Angående ESS så gör dom grymma kit! Jag är supernöjd med mitt. Funkar bra och "lätt" att montera. Jag har dessutom målat alla mina grejer svarta och de ser mycket snyggt ut.
M3
81
M3smg
M3 -02
Hur gör ni med besiktningen? Monterar ni av eller går det att besiktiga med kompressorn på?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har bara besiktigat en gång och då tog jag av de iaf.
Har besiktat ett tiotal gånger och aldrig plockat av något utan anmärkning. Självklar utan att känna nägon eller med mutor. Men det finns ingen garanti då det kan variera från olika ställen.
ESS-produkter kan jag i alla fall varmt rekomendera efter tre kompressorbilar från dem och tre chipade dieslar.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Skruvkompressorn till en 3-serie med sexa är mycket mer diskret installerad än en centrifugal till min V8 tex. De ska vara att man hör den då kanske men det ska mycket till för att man ska upptäcka den vid en snabb koll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.