AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
625

728ia-97

Vad skall man ge för en 728ia-97 11000 mil, fullutrustad inkl Tv/Navi, exl Xenon?
Svårvärderad, om den är i mycket bra skick 150', i normalt skick kanske 135-140'.....är jag ute och vimsar ni som äger e38?

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror det är ett bra pris simon_en. Jag var och kollade på en 735ia med SCHINN, navi/tv, xenon, gsm tele osv 11400mil för 169.000. I fint skick. Tycker nog kanske att 2.8 motorn är lite svag för e38 karossen?
Acey är nog rätt på banan här.. MEN surkålsätarna köper 728 och ratar V8-V12 modellerna där av kan 728 vara ngt övervärderad i landet i hemlandet..
( V8-V12 har blivit ruggit dyra att äga i tyskl) dä av prisfallet...
Och visst 6a med aut ( E38 manuell är looooserbil) är nog aningens trött så V8 bil för samma peng är nog klippet..
Acey,

själv tror jag att 728 inte är billigare i praktiken eftersom 735 är dyrare att och marginellt snabbare.
Automat är nog mest efterfrågat i e38, dock är nog en manuell 728 ofta lika snabb som en 735 automat iofs, ett billigt sätt att få en billigare bil lika snabb som en med större motor och automat. Att beakta är också att växellåderas inte är helt ovanligt efter 6-7 år (ålder som bilen nåt snart), då är en automat mycket dyrare att ersätta en en manuell.

/Simon
Simon: 7serie skall njutas med automat!! (liksom jänkejärn och MB S klasse m.fl.)
Manuell är bara för som du säger instegs bilar i lyxligan.. så glöm dom manuella dom är kalla..
Ka
85
Kalle
330ci -00
Pappa sålde sin 728 -97 i höstas 7000mil, bägärde 195 i annonsen. Förvånande hur lätt den var att sälja det ringde flera stycken som var seriöst intresserade, första som kollade köpte.
Gissar runt 150 om den är fin och ärlig.

/Kalle

Diskussionen manuell/automat är het, själv gillar jag inte automat alls, men inser att 7 seriebilars ägare oftast vill ha automat.

/Simon
Nja Simon inte 7 serie bilars ägare, utan 7ans image av lyx glidare fodrar aut. det liksom hör till liksom att en M3-M5 har manuell låda..

Så handen på hjärtat Simon: Hur mycket automat har du kört?? en liten runda i en Volvo 343?? eller äget en modern hyffsat stark automat bil??

Steget från Volvo 343 till en 750IAL är ganska stor...
Gasar Magnus,

jag har ägt Audi 100 2,3E automat (surhink). Jag har kört BMW 530iAT, och 740ia 95 och 96, det är väl exempel på motorstarka bilar med automat anser jag.

Har dessutom testat 540iT e34, och har ägt 530i (manuell), kan intyga att den manuella 540:n rör på sig. Han vars bilar jag testat med automat tröttnade på segheten och att det tog kraft ifrån bilen, så han köpte manuell.

Automat är ok för mig, dock är det trist att inte fullt ut kunna kontrollera bilen, automatisk transmission tar kraft och försämrar prestanda samt att jag har upplevt fördröjningar på alla automater som jag har testat.

Håller inte med dig att imagen fodrar automat, det är helt upp till kunden anser jag, BMW vill egentligen bara sälja bilar som de tjänar pengar på, de struntar om de säljer man eller automat.

Dock verkar det som om automaten utvecklas mer än den manuella....Audis senaste har inte samma kraftförluster som en konventionell automat efter vad jag har förstått.

/Simon
Nej gammla DAF lever och frodas i DKW (Audi)...

OK då , det är väl smaken som gör dig till "bensinrörare" då.. ..
Men ändock jag vidmakthåller: stor lyx vagn har automat oavsett märke....
Sen tror jag att stora åk med man är udda bilar ( liksom Micra med aut) med pris bild därefter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej tvärtom simon_en audis multitronic ger bättre prestanda och lägrebränsleförbrukning iom en ren överväxel. Jag håller med om att dom gamla automalåderna är bra trötta och att jag inte skulle köpa en bil med sådan. BMWS steptronic låda går att leva med, är ju trots allt en utav dom bättre automatlådorna på marknaden men audis verkar vara en "revolution".
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Min åsikt:

Skulle aldrig köpa en treserie med automat. En bil i den storleken vill jag köra aktivt och jag vill kunna använda motorbroms.

Skulle aldrig köpa en sjuserie med manuell.

Femserie? Kom si kom sa.

Mr C
Nån som provat Alpinas Switchtronic då?? den skall tillsammans med SMGII vara det bästa av bägge världar
E38 skall vara automat och därmed basta

/Bimmerman

Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Skulle vilja testa SMG II lådan. Den verkar, iaf. på pappret kombinera det bästa ur båda världar.
//Marin
Blir den en e38 någon gång för mig kommer jag se mer till skicket än om bilen är manuell eller automat. Coolt med sexväxlad 740 e38 tycker jag.

/Manuellmannen
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Marin: Automatläget tyckte jag iaf inte var "super" när det gäller smg II. Klart bor man i någon storstad och man rör sig mellan 5-20km/h fram och tillbaka kan det vara skönt med ett automatläge. Men det är absolut inte lika bra som en vanlig automat, men helt tillräcklig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.