|
|
|
|---|---|
|
Jag har fundering att testa E85 i min M54 i sommar OM soppapriset sticker i höjden i år igen. Har någon testat E85 i M54? Är tacksam för alla erfarenheter. /Tobias SUPERNATURAL | |
|
Hej! liiite sent svar kanske, samt att ja bara har en m52 i min 520 -00 men ja kör den på ren etanol, har bytt spridarna till gråa siemens deka spridare från volvo s40 2.0t då dom är tillräckligt stora samt har rätt resistans! Har kört på e85 nu i snart 1300mil å bilen snittar 1.07L/mil i 110km/h uppmätt mellan tankningar vid långkörning, tycker iaf ja e helt ok! Bilen gick för övrigt igenom besiktningen idag med blankt papper med bara e85 i tanken, avgasvärdena var följande: CO: 0.0, CO2500: 0.0, HC007 lambda 1.03 inga motorlampor tända eller nått, ja körde bara slut på tanken med bensin, bytte spridarna å körde upp till macken å tankade fullt, har kört så sen dess! Mvh Patrik |
|
|
Patrik_85, hur ofta byter du motoroljan nu? Mvh Johan B |
|
|
var 500e mil, gjorde ja visserligen innan med, men sen jag började köra på e85 så har oljan gått från mörkt brun, typ nästan svert vid byte, till mere eller mindre färgad som när den kommer ur dunken! Men servar du normalt vid säg 1500mil så hade ja gjort det vid 1000mil istället! ja servar alltid vid 500mils intervall för det känns bäst psykiskt för mig haha lite nojjig över bränsle ner i oljan då de blir en hel del korta bitar då ja bor i stan.. Servicearna gör jag förövrigt själv då ja jobbar lite extra på en bilverkstad som mek, så de blir inga större kostnader där ju! |
|
|
bör även tillägga att bilen blev MARKANT piggare med, orkar varva obehindrat till varvstoppet om man känner för det, på bf95 så började de mota bra redan vid 5500rpm! Han var lite stingslig att starta nu när de var 4 minus ute, krävde 2 kirrningar på starten innan han gick igång, men då gick den klockrent från början, men nu har de kommit i vintersprit i mackarnas tankar, dvs e75 och nu har ja inga startproblem längre alls, studsar igång som vilken bensinare som helst, å de skall bli intressant att köra en hel vinter me sprit i tanken! |
|
| Lånar tråden lite, tror ni att det fungerar lika bra på en m50b20 med sånna 2,0T spridare? :) | |
|
vågar inte svara på, men kolla upp hur mycket dina spridare ger, mina orginal gav 259ccml/min vid 3bars grundtryck, min orginal bränsletrycksregulator är inställd på 3,5bar som standard av bmw, vid 3,5bar så blir de ca 300ccml/min. S40 2.0t spridarna ger 380ccml/min vid 3bar, å jag körd dom ju då på 3,5bar å då blir dom runt 420ccml/min stora, och ja vill ju ha ut 40 procent mer bränsle till motorn för att kompencera de sämre energiinnehållet i e85, å 40% på 300cc är 120cc 300+120=420cc nirvana uppnått ;) så kolla upp dina nuffror på spridarna å jämför med tabellerna som ligger å skräpar lite varstans på nätet, alt. mät upp dom på 3bar hur mycket dom hinner flöda på en minut! Sen är det bara att ge sig ut på bildelsbasen å söka upp en bunt motorstarka bilar alt. turbobilar å kta spridar numrena å jämföra med spridartabellerna, de blev en del detektivjobb för mig innan ja hitta rätt, men nu e ja helnöjd oxå! Glöm bara inte att byta soppa filter en vecka efter konverteringen å sen efter ytterligare 5 tankar me spriten, sen e de bara att köra! Mvh Patrik |
|
| Tack för ett mycket bra svar! :) Ska kolla upp det! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.