AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.541

Gnisslande ratt och gnek i framvagnen.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej.

i våras/vintras när slask och salt var som värst var en lång resa på saltad väg oundviklig..
dagen efter spolade jag av bilen, och när jag körde så hörde jag att det gnekade, när man svängde vänster, och ibland samma ljud när man körde i gupp. det låter som en gummi bussning ungefär. typ knarrande.

har smort på alla tänkbara ställen med wd-40, silikonspray och olja, men inget hjälper mer än några minuter :O
har haft hjälp att kolla, men ingen är säker på vart de kommer från.

funderar på om de är gummi-upphängningen till stabilisator-stången (krängningshämmarna), alltså själva armen som de sitter i.

har bytt länkarmar/bussningar och stabilisator-stag (krängnings-hämmare) för mindre en 1 år sedan. så allt där är helfräscht.

sen har jag ett irriterande gnissel i ratten.
skruvade bort ratten och så mycket plast jag kunde runt om och smorde med wd-40 överallt. hjälpte inte ett dugg.. tömde en hel burk.

någon som har en aning om dessa fel?

tar gärna emot tipps eller funderingar också :)

BMW ownz
so
34
sonytheman
523i Sedan -00
Hej, har du hittat felet på oljudet från ratten? har samma fel, men har inte hittat lösningen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hejsan. ja jag hittade felet på rattgnisslet :)

har försökt få webbmaster att ta det som mekartipps men de ignorerar bara.

denna bild kan hjälpa dig mycket
Länk

nr 1 är svår att få tillbaka så skaffa hjälp eller bra verktyg. jag hade tur som inte finns när jag lyckades få tillbaka den med 2 vanliga mejslar.

nr2 lagret är bara att bryta ut försiktigt med en mejsel. trä loss det och sen är det bara å spruta så mycket smörjmedel du orkar runt om där innanför :)

jag smörjde med siliconspray. de ska sitta kvar och inte rinna bort som tex 5-56 eller wd-40.

jag tog bort lite extra grejer runt om.. men jag visste ju inte var felet var heller. men lovar till 100% att det sitter bakom det lagret på e36. å de måste bort. annars kommer du inte åt.

en viktig sak innan du börjar. ta reda på hur du kan demontera airbagen på din bil utan missöden. sen kan vissa lampor börja lysa om man gör fel. å då "måste" man lämna in till verkstad mm.

är det en e36 du undrar över så är det bara att lyfta av - polen på batteriet och demontera :D vet inte hur det fungerar på nyare modeller. antar att de är samma princip. men kan inte lova nått.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.