AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.933

Monteringsfäste till GPS, Telefon etc...

ni
9
nikbok
E92 325d 08
Vad finns det för olika monterings "produkter" för att montera GPS/telefon etc till BMW?
Nån som har bra erfarenhet?

Finns det nåt förutom Brodit? Nåt lite mer elegant ...

Hur gör ni med strömen till enheten?
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ja vad gäller GPS så levereras de ju med fäste, fönsterfäste normalt. Den(GPS) skall ju ha "fri sikt" för att nå sateliterna, ja den kan ju monteras på andra ställen men då krävs en extern antenn. Själv har jag Navigon 8110 och den kopplas enklast till cig. uttaget. Vad gäller telefon så skulle jag föreslå
att du kopplar in bilens mobil, tillbehör om du inte har förmonterat men det bör du ha, "blåtand"

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
ni
9
nikbok
E92 325d 08
Jag vill helst undvika fönsterfäste som följer med de flesta GPSer. Undrar om det finns nåt smart system för att montera det närmare till hands plus att det är närmare för att kunna läsa text. Runt mitt luftutsläppet i panelen är kanske lagom placering, dock vill ha det snyggt samt att det går enkelt att montera ner. ... Såg en kille i E90-an med nån lösning som "ligger" på listen framför luft utsläppet dock kunde inte stoppa honnom .. vi var i trafiken...

Att ta ström från cig uttaget i mittkonsolen fungerar ju men då kommer problemet med alla jobbiga kablar som hänger överallt ;(((. Nån som har löst problemet med att ta ström från motorutrymmen och fått kabel igenom panelen på nåt snyggt och diskret sätt?

Har också Navigon och tycker den är kanon (förutom att det inte finns stöd för Mac --- GRRR)
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag antar att Brodit har något som passar till E92. Själv hade jag en av deras mobiltelefonbyglar som kläms fast runt Luftutsläppet. På det monterade jag den självhäftande platta som följde med navigatorn. Sedan var det bara att trycka dit sugkoppsfästet vid behov. Det var på min förra E46 men jag tyckte lösningen fungerade bra. Hade inga problem med navigatorns mottagning där den satt. Ville man ta bort hela fästet från bilen så var det gjort på några sekunder och inga skruvhål eller tejprester.
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
bmw säljer egna gps enheter, vet inte vad det är för fabrikat, men garmin eller nått sånt, som har fästen som monteras runt alu/trä listen på ett snyggt sätt, och finns två olika ström monteringar om jag kommer ihåg rätt, en man drar in bakom panelen och en som går till cigg uttaget... Kolla på dem!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
BMWs eftermarknadsnavi är en Garmin Nuvi 550. den kan du bara köpa som ett set. Fästet fungerar antagligen endast med Garmin Nuvi.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag gjorde så här:
- köpte ett Brodit-fäste som monteras över ventilationsgallret

- jag plockade isär fästarmen till min Navigon 7110 så att origninalfästet som klickar i Navin (med sin vridskiva) kunde monteras dikt an mot Brodit.

- Sedan ersatte jag uttaget för laddning av ficklampan till ett ciggtändaruttag.

- Jag köpte en eftermarknads laddarkabel som har en liten plugg med kort, tunn kabel som devis är spiralkabel.

Det blev en mycket diskret montering.

Senare valde jag ett ännu diskretare alternativ, jag bytte bil till en exakt likadan med inbyggd navigator. Nu har jag en diskretare installation med en sämre navi, men vad gör man inte för estetiken!

Jag blev inspirerad av den här tråden.
Länk

ni
9
nikbok
E92 325d 08
- Sedan ersatte jag uttaget för laddning av ficklampan till ett ciggtändaruttag.

Förklara lite mer vilken, var... please
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du öppnar handskfacket så finns det ett uttag längst till vänster! Det uttaget är till för laddning av en BMW originalficklampa som du får köpa separat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.