AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.319

Luftfjädring E39 Touring , går det att byta till vanliga fjädrar/dämpare?

Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Tjenare!

Ska kanske och kika på en e39 touring med luftfjädring.
Har inte någon koll hur dyra dessa reservdelar är eller hur ofta dom behöver bytas ut. Det jag undrar är om det går att konvertera en bil med luftfjädring och bara montera i vanligastötdämpare/fjädrar eller ser det helt annorlunda ut i bakvagnen? Går det att sänka luftfjädring med hjälp av Carsoft 6.5?
Passar vanliga stötdämpare till båda bilar eller är det speciella till dom med luftfjädring?

Tacksam för svar!

/Crille
jo
35
joakime34/e39
520i-85
525ia-94
528i-98
hejsan

du får bygga om rejält om du ska ha en vanlig fjäder istället för luftbälgarna.
och dess utom sitter det stötdämpare på de luftfjädrade också.

har bytt mina luftbälgar för en månad sedan på min 528 98års modell
och de har nog suttit där sedan bilen var ny. pris 1950kr st.
dämparna tror jag kostade ca 2200kr st bak när jag ringde bmw och frågade på pris.

m.v.h
joakim

Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Okej, Då är det inte så farliga kostander för dom grejjerna ändå...
Läste nånstanns att de vanliga dämparna passar båda modellerna men det lät konstigt?

Någon som kan bekräfta?

/Crille
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Då är det väl xenonljus på den? Måste man inte ha nivåreglering då?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Xenonljusen har inget med bilens nivåreglering/lastreglering att göra. Finns xenonbilar utan nivå/lastreglering. Det är ett annat system som sköter den automatiska ljusviddsregelring.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mr
15
Mr.M.Johansson
BMW 528IA Touring - 97
När jag var ute och åkte för någon månad sedan då det small till i bakvagnen och det kunde kallt konstateras att en luft bäljen på höger bak hade skjutit.
Lämnade in på auktoriserad verkstad och bytte på båda sidor plus lite nipplar och slangar som var dåliga och det gick på totalt 6000 kr har jag för mig.

Då hade min gått ca 32k mil. har kört den sedan 27k mil och har för övrigt aldrig varit några bekymmer.

/Martin
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Är det någon som kan svara på om man kan sänka bilen med hjälp av carsoft 6.5? eller är det ENDAST BMW som kan göra det?

Tacksam för svar!

/Crille
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Här vart det dött...Jag kan garrantera att någon har svaret på min fråga då det finns många duktiga personer här.

En annan fråga gällande stötdämperiet. Passar framstötdämparna från alla e39or? Eller är det speciella till 540/touring? Är det samma fjädrar?

/Crille
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Kan inte svara på din första fråga mer än att det finns lufbälgar som är till för bilar med sänkning fram. De har i alla fall ett annat artikelnr. och sådana har jag på min. Det är ett enkelt gör det självjobb på ca 1-2 timmar beroende på tempo.

Ang. fråga 2 så väger väl framvagnen lite mer på en 540 än på sexorna varför dämpare och fjädrar från en sådan inte borde vara att rekommendera på din bil! Har för mig att det tom diffar en extra cm i fjäderlängd om du har automat vs. manuell?!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Är det någon som kan svara på om man kan sänka bilen med hjälp av carsoft 6.5? eller är det ENDAST BMW som kan göra det?

Går ikke med carsoft,du må nok på bmw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.